اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه:

صنعت هسته‌ای موجب کاهش هزینه‌ها در عرصه‌های مختلف می‌شود

یک استاد دانشگاه گفت: به کارگیری صنعت هسته‌ای در هر عرصه‌ای از جمله کشاورزی و پزشکی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

صنعت هسته‌ای موجب کاهش هزینه‌ها در عرصه‌های مختلف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس مجدآبادی سه‌شنبه در جشن بزرگ هسته‌ای که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: دانشمندان ایرانی با استفاده از صنعت هسته‌ای زمینه پیشرفت این کشور را در دنیا ارتقا داده‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای موجب توسعه و پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف صنعتی، علمی، کشاورزی، سیاسی، فناوری، زیست محیطی و پزشکی می‌شود، ابراز داشت: دانشمندان کشور تلاش می‌کنند تا بتوانند با علم و دانش این صنعت را رونق دهند تا به وسیله آن بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای نام‌گذاری شده است، متذکر شد: هر سال در این روز مراسم‌های مختلف به مناسبت گرامیداشت دست‌یابی دانشمندان ایرانی به این فناوری برگزار می‌شود تا از زحمات این دانشمندان تقدیر شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دست‌یابی هر کشوری به صنعت هسته‌ای موجب می‌شود تا قدرت و اقتدار کشورش افزایش یابد، ابراز داشت: به همین دلیل کشورهای قدرتمند جهانی که به این صنعت دست یافتند تلاش می‌کنند که سایر کشورها به این صنعت دست نیابند تا بتوانند در دنیا حکومت کنند.

مجدآبادی با بیان اینکه به کارگیری صنعت هسته‌ای در هر عرصه‌ای از جمله کشاورزی و پزشکی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود، اذعان داشت: دانشمندان ایرانی با استفاده از این صنعت در هر عرصه‌ای از جمله لوازم یک بار مصرف پزشکی هزینه‌های تولید این لوازم را در کشور کاهش دادند که تحقق این امر از موفقیت‌های دانشمندان ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه هر سال بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله پیاز و سیب‌ زمینی در انبارها ذخیره‌سازی می‌شود که به دلیل جوانه زدن بیش از 25 درصد این محصولات از بین می‌رود، اظهار داشت: دانشمندان ایرانی با استفاده از سیستم پرتو دهنده تابش گاما توانستند از بروز خسارت جلوگیری کنند که این موفقیت نیز از دیگر دستاوردهای دانشمندان ایرانی است.

این استاد صنعت هسته‌ای کشور اضافه کرد: اکنون دو استان در کشور از سیستم پرتو دهنده تابش گاما در محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند تا از بروز خسارت به این محصولات پیشگیری کنند.

مجدآبادی ابراز داشت: کاربرد پرتودهی فناوری هسته‌ای در صنعت کشاورزی و مواد غذایی موجب جلوگیری از ضایعات و هدر رفت درصد زیادی از محصولات و مواد غذایی مورد نیاز کشور از جمله گندم، برنج و خرما می‌شود که این امر از دستاوردهای مفید انرژی هسته‌ای است.

وی غیرفعال سازی و کاهش جمعیت حشرات ناقل آفت، کاهش آلودگی میکروبی قارچی انگلی و مواد غذایی نظیر مواد پروتئینی و لبنی و پاکسازی میکروبی انواع محصولات غذایی را از جمله کاربرد پرتودهی فناوری هسته‌ای در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی عنوان کرد.

این مسئول اظهار داشت: سترون کردن ظروف انواع داروها، سترون کردن انواع ظروف و بسته‌بندی‌های مورد استفاده در مواد غذایی و تجهیزات و وسایل یک بار مصرف پزشکی نظیر سرنگ، گاز و دستکش از جمله دیگر کاربردهای پرتودهی فناوری هسته‌ای در صنایع پلیمر، شیمی و محیط زیست است.

انتهای پیام/77009/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول