اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  سایر حوزه ها

بر سر مزار من گریه کنید که شهیدی غریبم

«رجبعلی غلامی»؛ مهاجری شهید از افغانستان که جانش را فدای اسلام کرد

شهید رجب علی غلامی، در سال 1359 از افغانستان به بجستان مهاجرت کرد و مدتی بعد به عنوان بسیجی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و در 1362 در عملیات والفجر 9 قهرمانانه و شگفت‌انگیز به شهادت رسید.

«رجبعلی غلامی»؛ مهاجری شهید از افغانستان که جانش را فدای اسلام کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، سومین یادواره شهدای دفاع مقدس، شهرستان بجستان با محوریت شهید رجب علی غلامی افغانستانی، در شهر بجستان برگزار شد.

«حجت السلام ایزدی»، امام جمعه شهرستان بجستان و «سردار غیاثی» جانشین فرمانده سپاه امام رضا در این مراسم از رشادت‌ها و اخلاص شهید رجب‌علی غلامی یاد کرده و او را از افتخارات شهرستان بجستان دانستند.

«علیرضا دلبریان»، نیز در این مراسم ضمن تجلیل از رشادت‌های شهید رجب علی غلامی، در سخنانی خطاب با مسئولان فرهنگی گفت: ای مسئولان فرهنگی شما کجایید که شهید رجب‌علی غلامی را نمی‌شناسید، ما مثل شهید رجب‌علی ده‌ها شهید داریم که تا کنون ناشناخته مانده‌اند.

همچنین در این مراسم یاران و همرزمان شهید رجب‌علی غلامی، به بیان خاطرات خود از دوران حضور شهید غلامی در بجستان و مناطق عملیاتی که رجب‌علی غلامی در آن حضور داشته پرداختند.

یادواره‌ای با محوریت شهیدی افغانستانی

«محمد سرور رجایی» شاعر و روزنامه‌نگار افغان و معاون خانه ادبیات افغانستان در تهران که به این مراسم دعوت شده بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در مورد بزرگداشت شهدای بجستان با محوریت شهیدی از افغانستان گفت: از 3 سال پیش تا کنون یادواره شهدای بجستان با محوریت شهید رجب غلامی که از اهالی کشور افغانستان است، در شهرستان بجستان برگزار می‌شود و امسال سومین سالی بود که با محوریت این شهید مراسم با شکوهی در مصلی شهرستان بجستان برگزار شد و تمام برنامه‌ها، دکور و بروشورهایی که چاپ شده بود و کلیپ‌ها و عکس‌هایی که به نمایش درآمد همه با موضوع این شهید مهاجر بود.

شهید رجب غلامی افتخار بجستان

سرور رجایی در ادامه افزود: برنامه بر خلاف تصور من استقبال از این مراسم بسیار عالی بود و تجلیل با شکوهی از طرف مسئولان دولتی، نظامی و خانواده‌های شهدا و مردم بجستان از شهید رجب‌علی غلامی به عمل آمد.

وی اظهار داشت: در صحبتی که من با امام جمعه بجستان داشتم ایشان به من گفت: «بجستان به تعداد سوره‌های قرآن 114 شهید تقدیم اسلام کرده است که شهید رجب‌علی غلامی از کشور افغانستان، سرآمد همه این شهدا و از افتخارات بزرگ بجستان است.

بر مزار من گریه کنید که من غریبم

این روزنامه نگار افغان در ادامه گفت: من امروز وقتی که بر سر مزار شهید رفتم دیدم که بر روی سنگ مزار او نوشته شده که «مادران و خواهران بر سر مزار من گریه کنید که من در این شهر غریبم و پدر، مادر و خواهری ندارم که برایم گریه کنند.»

رجایی افزود: من در بجستان این عزت و افتخاری که خداوند به این شهید داده است را به چشم دیدم، از یک کودک 5 ساله تا یک پیرمرد 90 ساله همه شهید غلامی را در بجستان می‌شناسند و همه می‌گفتند چگونه می‌شود که رجب غلامی را نشناخت.

وی افزود: وقتی به مزار شهید در بجستان رفتم، دیدم بر سر مزار او غوغایی است، از مردم و کسانی که بر سر مزار او آمده بودند، پرسیدم، همه با خوشحالی می‌گفتند که شهید رجب‌علی غلامی فرزند ماست، ما به او افتخار می‌کنیم.

رجایی گفت: این می‌تواند در سایر شهرهای جمهوری اسلامی ایران یک الگو باشد که در گلستان شهدای خود شهید افغانستانی دارند.

نحوه شهادت خواندنی شهید

این روزنامه نگار افغان در مورد نحوه شهادت شهید غلامی که آن را بسیار شگفت‌انگیز توصیف کرد، گفت:

«رجب غلامی در روز 6 اسفند ماه سال 1362 در منطقه کردستان، پس از باز کردن معبر مین به سیم خاردار حلقوی می‌رسد که به هیچ عنوان نمی‌شده آنرا قطع کنند، چون اگر سیم را قطع می‌کردند سیم‌ها جمع شده و معبر منفجر می‌شد.

در این وقت این شهید با همرزم خود با نام «شریفی مقدم» تصمیم می‌گیرند که یک نفر بر روی سیم خاردار بخوابد، ابتدا شریفی مقدم قصد داشته این کار را انجام دهد، ولی شهید غلامی به او التماس می‌کند و او را قسم می‌دهد که بگذار من این کار را انجام دهم و این افتخار را از من نگیر.

سرانجام شهید رجب غلامی بر روی سیم‌های خاردار می‌خوابد و در حالی که خون از بدن پاکش جاری بوده، بیش از 160 نفر و بنا بر روایتی 300 نفر از روی بدن او عبور می‌کنند.

وقتی همه عبور می‌کنند و او را از روی سیم‌ها بلند می‌کنند، می‌بینند تمام بدنش غرق در خون است و درد می‌کشد.

در همین حال دست به دعا برمی‌دارد و می‌گوید خدایا شهادت مرا برسان، در این لحظه بلافاصله تیری از سوی نیروهای عراقی شلیک می‌شود و به چشم چپ او اصابت می‌کند و همان جا به شهادت می‌رسد.»

رجایی ادامه داد، با تلاش‌هایی که من کردم، تصویری از همان گلوله خوردن چشم او را به دست آورده‌ام که در کتابی که در مورد این شهید قرار است منتشر شود آن را خواهم آورد.

خصوصیات اخلاقی شهید

این روزنامه نگار افغان در ادامه در مورد ویژگی اخلاقی شهید غلامی گفت: همرزمان شهید از خصوصیات  اخلاقی او زیاد گفته‌اند و همه تأکید داشتند که شهید رجب‌علی غلامی فردی با ایمان و صادق بود.

با توجه به اینکه فردی روستایی و بی‌سواد بود، اما به شدت دین‌مدار بود و حتی درآمد همان نانوایی، گاوداری و کار بنایی را پاک کرده و خمس آنرا می‌پرداخت و زمانی که عازم جبهه شد، به دوست خود وصیت کرد، تنها دارایی او را که یک موتور هوندا بود بفروشند و پولش را به حساب جبهه‌ها واریز کند.

شهیدی از ایران در افغانستان

رجایی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: مانند این حادثه در افغانستان هم اتفاق افتاده و شهیدی با نام «احمد‌رضا سعیدی» در منطقه «بهسود» در نبرد با متجاوزان روسی به شهادت رسیده است و مزار او در منطقه بهسود برای مردم قابل احترام است و همه مزار او را با کرامت می‌دانند همچنان که برخی از مزار شهید غلامی حاجت گرفته‌اند.

مزار این شهید والا مقام حاجت می‌دهد

پایگاه مقاومت بسیج بجستان، که «پایگاه شهید رجب‌علی غلامی» نام دارد و در فضای مجازی نیز فعالیت می‌کند، شهید غلامی را این گونه معرفی کرده است: رجب غلامی یک شهید غریب است که قبل از جنگ، به ایران و شهر بجستان مهاجرت می‌کند.

وی پس از حضور در عملیات والفجر 9 به شهادت می‌رسد؛ مردم بجستان به رجب غلامی ارادت خاصی دارند و از این شهید حاجت می‌گیرند.

شهیدی که به د‌لها آرامش می‌دهد

در این وب‌سایت نظرات برخی از یاران و همرزمان و مردمی که بر سر مزار شهید رفته‌اند ذکر شده است.

در مطلبی آمده است: رجب جان سلام، دیروز بر سر مزارت آمدم، خیلی دلم گرفته بود. آمدن بر سر مزار تو به آدم آرامش خاصی می‌دهد.

آنجا خانواده های شهدا همه برای شهدای خود سبزه آورده بودند، سر مزار هر شهید یک سبزه بود ولی بر سر مزار تو چندین سبزه قشنگ دیدم و انگار هر کسی که برای شهیدش سبزه آورده بود، یکی هم برای تو آورده بود.

تازه دیروز فهمیدم خدا خیلی دوستت داشته که این چنین خانواده بزرگی به تو داده، آری همه مردم بجستان خانواده تو هستند.

در مطلبی دیگر آمده است:

امروز سر مزار شهید رجب غلامی رفتم، راستش خیلی دلم برایش تنگ شده بود، مگر این شهید غریب چه کار کرده که این قدر بین مردم محبوب شده.

تازه سرخاکش از همه جا شلوغ تره، حتما باید خیلی بزرگ باشه که از یک کشور دیگر بیاید و در جبهه‌های ایران به شهادت برسد.

اصلا مگر نمی‌توانست مثل بعضی از ایرانی‌ها بگوید به من چه که جنگ شده؟ اما رجب یک نقطه مشترک با ما داشت، او مسلمان بود، رجب می‌دانست وقتی که نام اسلام وسط باشد، نژاد و ملیت معنایی ندارد.

دعایت را از ما دریغ نکن

در مطلب دیگری در مورد این شهید نوشته شده است: تو امروز از میان ما رفتی و بال‌هایت را به رخ زمینیان کشیدی، روی زمین گرچه غریبی، اما کار خداست که آشنای دل‌ها شده‌ای، می‌دانم حالت بسیار خوب است. دعایت را از ما دریغ نکنی که این روزها زیاد محتاجش هستیم.

آنگونه که در زندگی‌نامه شهید رجب علی غلامی آمده است وی در سال 1343 در افغانستان که محل دقیق آن نیز مشخص نیست، به دنیا آمد.

در دوران کودکی مادرش را از دست داد و با پدر و 3 برادر و 2 خواهر خود زندگی می‌کرد، با تجاوز روس‌ها در سال 1359، وی خانواده را ترک کرده و خود را به ایران می‌رساند و در شهرستان بجستان ساکن می‌شود.

با توجه به صفا و اخلاصی که داشته، خیلی زود با مردم این شهر انس می‌گیرد و در پایگاه بسیج بجستان نیز به فعالیت می‌پردازد.

او تمام درآمد حاصله خود را که در آن زمان یکصدهزار تومان بوده، به ستاد کمک‌رسانی جبهه تحویل می‌دهد و مبلغ 9500 تومان را هم بابت سهم مبارک امام(عج)، به امام جمعه وقت بجستان می‌سپارد و در وصیت نامه‌اش نیز متذکر می‌شود که موتور وی را بفروشند و پولش را به جبهه واریز کنند.

سومین یادواره شهدای بجستان با محوریت شهید رجب‌علی غلامی افغانستانی روز پنجشنبه در شهرستان بجستان با حضور مسئولان دولتی و نظامی، خانواده‌های شهدا و جمع کثیری از مردم  این شهر برگزار شد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول