اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تولید 12 میلیون گل و درختچه زینتی در آذربایجان‌شرقی

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید بیش از 12 میلیون گل و درختچه زینتی در استان خبر داد و گفت: پایانه‌های صادرات گل و گیاه، مجتمع‌ها و دهکده‌های گل وگیاه ایجاد می‌شود.

تولید 12 میلیون گل و درختچه زینتی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای تولید گل و گیاهان زینتی در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران از تلاش مدیران این سازمان برای ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در استان خبر داده و افزود: برای توسعه صادرات گل و گیاه به خارج از کشور و افزایش رونق این بازار، آماده‌ایم از طریق سازمان تسهیلات ویژه‌ای همچون زمین و وام در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه لازم است برای گسترش صنعت تولیدگل در استان‌، پایانه‌های صادرات گل و گیاه، مجتمع‌ها و دهکده‌های گل و گیاه ایجاد شود ادامه داد: ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در استان به گسترش صنعت گل و گیاه کمک کرده و ضمن بازاریابی برای این محصولات، در رشد و توسعه آن نقش اساسی ایفا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در سال 91 در مجموع بیش از 12 میلیون گل و درختچه زینتی در آذربایجان شرقی تولید شده است افزود: در سال گذشته، 8 میلیون و 700 هزار گل شاخه بریده رز و ژوربرا در استان تولید شده است که نسبت به سال 90 رشد 45 درصدی داشته است و هم اینک 15 واحد گلخانه تولید شاخه گل رز و ژوربرا در استان به مساحت 45 هزار مترمربع مشغول تولید گل هستند.

وی با بیان اینکه 25 واحد دیگر نیز با مساحت 56 هزار مترمربع مشغول تولید درختچه‌های زینتی‌، گل‌های زینتی و گلدانی هستند، گفت: در سال 91 در این واحدها 515 هزار گل گلدانی، یک میلیون و 200 هزار درخت و درختچه زینتی و یک میلیون و 700 هزار گل نشائی تولید شده است.

دکتر محمدیان شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی را برای پرورش گل و گیاه به خصوص گل‌های شاخه بریده همچون گلایل، لیلیوم، مریم، رز، ژوربرا، داودی و لاله و نیز پرورش و تکثیر پیاز آنها مناسب دانسته و با اشاره به اینکه هر ساله صدها هزار پیاز لاله از ایران به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود، گفت: این کار سبب اشتغالزایی صدها نفر شده و در صورت توسعه به طور قطع می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کند.

وی با اشاره به ارزش افزوده تولیدات گل و گیاه و امکان مدیریت صحیح و کم هزینه در تولید و در کنار آن قابلیت صادرات محصولات حاصله افزود: بخش باغبانی سازمان، توسعه این بخش مهم کشاورزی را با جدیت و برنامه‌ریزی‌های انجام یافته و نظارت و مدیریت به روز در روند گسترش آن دنبال می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تولید و پرورش گل لا‌له صنعتی ارزآور برای استان بوده و ایجاد و پرورش باغ گل‌های لا‌له ضمن گسترش گردشگری و افزایش صادرات استان همچنین از نظر علمی و پژوهشی می‌تواند بانک غنی‌ای باشد که بتواند اطلا‌عات آن را در اختیار محققان، اساتید و دانش‌پژوهان رشته‌های باغبانی قرار ‌دهد ادامه داد: با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران به نظر می‌رسد، ایرانیان همواره در مباحث مرتبط با گل و گیاه، جایگاه خوب و ارزنده‌ای داشته‌اند و زمانی که بسیاری از کشورها نامی در زمینه پرورش گل و گیاه نداشتند، کشور ما از نظر داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول، وضعیتی مناسب داشته است.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ مصرف گل، عاملی برای ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان این محصول است، اظهار داشت: پرورش گل، حرفه‌ای تخصصی است و به بازاریابی خاصی نیاز دارد؛ یعنی اگر بازار مصرف با تولید متناسب نباشد، علاوه بر کاهش انگیزه تولیدکنندگان، از بین رفتن سرمایه و اقتصاد افراد در این بخش را موجب می‌شود.

دکتر محمدیان با بیان اینکه هر متقاضی که برای دریافت مجوز کشت گل و گیاه مراجعه کند، از نظر اقلام آموزشی، غذایی و کود مورد حمایت قرار می‌گیرد ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در این زمینه وجود شیوه‌های سنتی پرورش گل و گیاه است که باعث شده قیمت تمام شده تولیدات در سطح بالایی قرار گیرد، لذا ضرورت دارد که در زمینه تغییر شیوه تولید از سنتی به صنعتی تمهیدات لازم اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه با رشد صادرات این محصولات، اشتغال نیروی انسانی و رشد درآمدهای ارزی میسر خواهد شد و از این حیث توجه به بخش تولید و صادرات گل‌ها و گیاهان زینتی می‌تواند به نفع اقتصاد ملی باشد ادامه داد: در داخل کشور و استان نیز بایستی در بین مردم فرهنگ استفاده از گل توسط مطبوعات و رسانه‌ها رواج یافته و لازم است با حمایت از صنعت گیاهان زینتی و گل در توسعه فضاهای سبز در کلانشهری مثل تبریز نقش اساسی داشته باشیم.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول