اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تخریب کتابخانه 17 شهریور خرم‌آباد در سکوت مسئولان/ترافیک به کتابخانه خرم‌آباد نیز رحم نکرد

تخریب کتابخانه 17 شهریور خرم‌آباد با بیش از 40 سال قدمت و در سکوت مسئولان صورت گرفت.

تخریب کتابخانه 17 شهریور خرم‌آباد در سکوت مسئولان/ترافیک به کتابخانه خرم‌آباد نیز رحم نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد پنج باب کتابخانه در استان لرستان وجود داشته که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عدد 56 باب (34 باب کتابخانه عمومی نهادی و 22 باب کتابخانه عمومی مشارکتی) افزایش یافته است و در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و نیز هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یعنی توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه مفید در سطح استان گام نهاده است.

*تعداد کتابخانه‌ها و زیربنا

در حال حاضر تعداد 56 کتابخانه عمومی در سطح استان لرستان به هم استانی‌ها خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌کند، (34 کتابخانه عمومی نهادی و 22 کتابخانه مشارکتی) (جایگاه 24 در کشور) و از طرف دیگر سرانه زیربنای 19 هزار و 668 مترمربع و سرانه دسترسی به کتابخانه‌ها به ازای هر 30 هزار و 500 نفر یک باب کتابخانه موجود است.

استاندارد سرانه دسترسی در کشور، بنا بر انتشار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 25 هزار نفر بوده که امید است، با یاری و همت دست‌اندرکاران استانی، استان لرستان نیز به این عدد نزدیک‌تر شود.

(جایگاه 26 کشور) از طرفی با اتمام هفت پروژه در حال احداث و نیز ساخت 15 باب کتابخانه مصوب در دور سوم سفرهای هیئت دولت، این رقم به مقدار استاندارد آن (8 متر مربع به ازای هر 100 نفر جمعیت) نزدیک‌تر می‌شود.

بر اساس نقشه راه توسعه عمرانی کتابخانه‌های عمومی کشور، استان لرستان با کمبود 54 باب کتابخانه مواجه است که ان‌شاالله تا سال 1404 این کمبود برطرف می‌شود.

مهمترین علل کمبود فضای کتابخانه‌ای کمبود بودجه و تعلل در تکمیل کتابخانه‌های در حال احداث است.

*سرانه مطالعه

براساس پژوهشی که در سال گذشته توسط شورای فرهنگ عمومی کشور و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفت، 81 درصد از جمعیت استان لرستان دارای سواد خواندن هستند که از این نظر رتبه هشتم کشور را داشته و از نظر مطالعه کتب غیردرسی چاپی نیز رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

نکته جالب توجه در خصوص مطالعه کتاب در فضای مجازی است که استان لرستان از این نظر با سه دقیقه و 34 ثانیه رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی تجمیع سرانه مطالعه (کتب چاپی غیردرسی، مجازی غیردرسی، قرآن و ادعیه) در استان لرستان با 33 دقیقه و 40 ثانیه رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده و بالاتر از متوسط کشور (33 دقیقه و 5 ثانیه) قرار گرفته است.

*تعداد اعضا و سرانه عضویت

تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان لرستان 63 هزار و 450 نفر (عمومی و مشارکتی) است که نسبت به سال قبل حدود 36,4 درصد رشد داشته است که میزان قابل توجهی است، لذا سرانه عضویت (میزان عضویت از هر 100 نفر جمعیت استان) از عدد 2,72 نفر به ازای هر 100 نفر جمعیت استان، به عدد 3,7 نفر رسیده است، که میزان 36,5 درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس سند نهضت مطالعه مفید تا پایان سال 1404 مقدار 35 درصد از جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی استان عضو می‌شوند.

از نظر تعداد اعضا در حال حاضر جایگاه 17 کشور و از نظر میزان عضویت جایگاه 13 کشور متعلق به استان لرستان است.

*تخریب کتابخانه 17 شهریور خرم‌آباد با بیش از 40 سال

کتابخانه 17 شهریور خرم‌آباد پائین‌تر از میدان استانداری به سمت خیابان ساحلی قرار داشت.

این کتابخانه که بیش از 40 سال سابقه دارد، دارای دو هزار عضو بوده که از این تعداد 500 نفر عضو فعال هستند.

این مکان 180 مترمربع بوده که چهارشنبه هفته گذشته طرح جامع شهری آن را گرفته و توسط استانداری تخریب شده است.

این کتابخانه دارای حدود 12 هزار جلد کتاب بوده است.

حبیب الله دهمرده استاندار پرتلاش لرستان این روزها کارهای بزرگی را در سطح لرستان به خصوص شهرستان خرم‌آباد از جمله آزادسازی حریم قلعه تاریخی فلک‌الافلاک لرستان را آغاز کرده که مسئولان گذشته از عهده این کار ناتوان بودند.

کار تخریب کتابخانه 17 شهریور یکی دیگر از کارهای استاندار لرستان برای روانسازی ترافیک شهر خرم‌آباد بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در خرم‌آباد در این خصوص گفت: حبیب الله دهمرده استاندار لرستان در این خصوص به ما اعلام کردند که این طرح جامع شهری است که چند سالی است، روی زمین مانده دیر یا زود باید اجرا شود.

تیمور احمدوند یادآور شد: استاندار لرستان اعلام کردند که من وظیفه دارم کارهای دولت را در این استان و شهرستان پیگیری و اجرایی کنم.

وی افزود: این کتابخانه 180 مترمربع بوده که از استاندار قول گرفته‌ایم چند برابر آن را زمین در اختیار نهاد کتابخانه‌های لرستان برای احداث کتابخانه‌ای با همین نام قرار دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: دهمرده همچنین قول مساعد داده که کتابخانه مرکزی این شهرستان که 8 هزار و 400 مترمربع زیربنا دارد و 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کتابخانه زیبا کنار این شهرستان را در بحث تامین اعتبار کمک کند، تا این کتابخانه هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

احمدوند خاطرنشان کرد: استاندار لرستان گفته که قول می‌دهم، تمام کارهای من برای توسعه و پیشرفت این استان هستند و اگر یک آجر را از جایی برمی‌دارم، مطمئنا 10 آجر دیگر جای آن می‌گذارم.

در ادامه معاون عمرانی استاندار لرستان به خبرنگار فارس گفت: تخریب کتابخانه 17 شهریور خرم‌آباد با تاکید استاندار برای رفع گره‌های ترافیکی شهرستان خرم‌آباد و همچنین دسترسی آسان به بیمارستان شهید رحیمی این شهرستان صورت گرفته است.

حمید خورشیدوند افزود: این کتابخانه یک فضای پوسیده بود و فضا برای مطالعه در آن وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه در عوض این کتابخانه مرکزی شهر حمایت مالی می‌شود، تصریح کرد: در صورت تهیه زمین برای احداث کتابخانه جدید حمایت‌های مالی صورت می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: حذف گره‌های ترافیکی مرکز شهر، روانسازی ترافیک و امکان تخلیه مرکز شهر از ترافیک به سمت کرگانه، میدان انوشیروان و بیمارستان شهید رحیمی از اهداف این طرح بوده است.

گزارش از: اکرم محمودوند

انتهای پیام/2304/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول