اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گستردگی اینترنت و ضرورت تبیین سواد سایبری

گستردگی اینترنت در کنار مزیت در کشورمان مشکلاتی را به وجود آورده است که فقط در سایه آموزش، خسارت‌هایش جبران می‌شود.

گستردگی اینترنت و ضرورت تبیین سواد سایبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در دنیای حقیقی هویت هر فرد تا حدود زیادی ثابت بوده و توسط خود او قابل تغییر نیست.

وجود هویت‌های واقعی به منزله این است که شما قادر خواهید بود تا حدود زیادی نسبت به یک شخص اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس به او اعتماد کنید اما در فضای اینترنت هویت افراد توسط خودشان ساخته می‌شود یعنی کاربران برای معرفی خودشان در فضای مجازی هیچ الزامی ندارند که ویژگی‌های اصلی خود نظیر شغل، سن، جنسیت، وضعیت خانوادگی و حتی تصویرشان را آن گونه که هست، ابراز کنند و این هویت‌های مجازی تهدید جدی برای استفاده‌کنندگان از این محیط به شمار می‌رود.

طیف وسیعی از جرایم اینترنتی از بی‌توجهی نسبت به این هویت‌های مجازی شکل می‌گیرد.

سودجویان با تعریف هویت‌های جعلی و با شگردهای مختلف در تلاشند خود را به کاربران اینترنت نزدیک کرده و طبیعی است که وقتی شما هیچ راهی برای تشخیص هویت طرف مقابل ندارید اعتماد هم معنی خود را از دست بدهد.

 هنوز برخی کاربران ما به این مسئله به درستی واقف نبوده و با اعتماد بی‌جا به طرف مقابل و بدون توجه به غیرواقعی بودن هویت‌ها در این محیط، به سادگی اطلاعات شخصی، خانوادگی و محرمانه خود را در فضای مجازی افشا می‌کنند که این افشای اطلاعات زمینه آسیب‌پذیری فرد را به وجود می‌آورد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین احتیاط‌هایی که کاربران در محیط اینترنت باید به آن توجه کنند این است که هویت‌های مجازی، هویت غیرقابل اعتمادی بوده و افشای اطلاعات محرمانه در این محیط نادرست است.

 

حسین اعتصامی عضو شورای فعالان سایبری جمهوری اسلامی ایران در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: دنیای امروز در واقع دنیای رسانه‌ها است و رسانه‌های متعددی در اطراف ما در حال فعالیت هستند که هر کدام از آنها حاوی پیام‌های مثبت و منفی زیادی‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از اثرگذارترین رسانه‌هایی که امروزه نسل جوان و نوجوان را جذب خود کرده اینترنت و یا در نگاه جامع‌تر فضای مجازی است.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: در کشور ما بر اساس آخرین آمار جمعیتی معادل 45 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند که از حیث تعداد کاربران جزو 15 کشور اول دنیا هستیم.

عضو مازندرانی شورای فعالان سایبری جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد کاربران اینترنت در جایگاه اول خاورمیانه قرار داشته و بیش از نیمی از کاربران اینترنت خاورمیانه، ایرانی‌ها هستند.

وی گفت: استفاده از این رسانه مهم نیازمند دانشی به نام سواد سایبری است.

اعتصامی افزود: سواد سایبری یکی از مهم‌ترین نیازهایی است که مورد غفلت واقع شده است.

عضو شورای فعالان سایبری جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: اهمیت این دانش از آنجا است که در ابتدا اکثریت کاربران اینترنت جوانان و نوجوانان هستند و آسیب‌پذیری این قشر به لحاظ  تاثیرپذیری از سبک زندگی حاکم بر این فضا بالا است.

 

وی اظهار داشت: دوم اینکه اینترنت به طور ذاتی دارای یک‌سری ویژگی است که آن را برای کاربرانش بسیار جذاب می‌کند، ویژگی‌هایی ‌همچون سرعت بالا، جهانی بودن، سیال بودن و چندرسانه‌ای بودن باعث شده است که اینترنت به یک پدیده فرازمانی و فرامکانی تبدیل شود یعنی با وجود اینترنت زمان و مکان مفهوم قبلی خود را از دست داده است.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: دیگر مهم نیست که شما از چه مکانی و در چه ساعتی از شبانه‌روز به اینترنت متصل می‌شوید بلکه تنها این مهم است که شما فقط با یک کلیک می‌توانید از اطلاعاتی که یک کاربر در هزاران کیلومتری شما بارگذاری کرده مطلع شوید و ترکیب همه این خصوصیات برای کاربران یک مفهوم را می‌سازد و آن هم «جذابیت» است.

وی تصریح کرد: اتفاقا مهم‌ترین آسیب‌ها و مشکلات از درون همین جذابیت متولد می‌شود.

 

عضو شورای فعالان سایبری جمهوری اسلامی ایران افزود: هیچکس منکر ویژگی‌های بی‌نظیر و قابلیت‌های فراوان این محیط نیست بلکه هدف این است که چگونه از این امکانات استفاده کنیم بدون اینکه آسیب ببینیم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در واقع سواد سایبری به یک کاربر اینترنت می‌آموزد چگونه از این فضا به خوبی بهره ببرد، بدون اینکه خطری او و خانواده‌اش را تهدید کند بنابراین سواد رسانه‌ای به دنبال این نیست که به کاربران بگوید از اینترنت استفاده نکنند بلکه قرار است به آنها بیاموزد که چگونه از خطرات این محیط خود را برهانند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جرایم اینترنتی در کشورمان رشد سریعی را تجربه می‌کند بهترین راه برای کاهش این آسیب‌ها و ایمن کردن کاربران در برابر این مشکلات، آموزش سواد سایبری به کاربران به ویژه خانواده‌ها است.

اعتصامی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که کاربران باید در قالب سواد سایبری کسب کنند توجه به مقوله «هویت» است.

انتهای پیام/2296/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول