اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فعال سیاسی و پزشک بحرینی در گفت‌وگو فارس:

وضعیت حقوق بشر در بحرین تاسف‌آور است/آمریکا و انگلیس در جنایات بحرین شریکند

فعال سیاسی و پزشک بحرینی با اشاره به اینکه وضعیت حقوق بشر در جامعه بین المللی بسیار تاسف‌آور است، تاکید کرد که آمریکا و انگلیس در جنایات جاری در بحرین شریک هستند.

وضعیت حقوق بشر در بحرین تاسف‌آور است/آمریکا و انگلیس در جنایات بحرین شریکند

«ابراهیم العرادی»، فعال سیاسی و پزشک بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بحرین به تبیین آخرین اوضاع سیاسی، اجتماعی و انسانی در بحرین پرداخت.

این فعال سیاسی بحرینی درباره وضعیت حقوق در بحرین تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در بحرین «غم‌ انگیز و گریه‌آور» است و نقض این حقوق توسط رژیم حاکم بر بحرین هر روز و به صورت مستمر ادامه دارد.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا و انگلیس اولین و بزرگ‌ترین حامیان رژیم سرکوبگر آل خلیفه و هر دو شریک این ظلم و ستمی هستند که بر ملت بحرین روا داشته می‌شود.

العرادی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: رژیم بحرین تلاش بسیاری انجام می‌دهد تا با اموال و روابطی که با برخی کشورها از جمله کشورهای غربی دارد، تصویری دیگر از خود به جامعه بین المللی و افکار عمومی جهان درباره وضعیت حقوق بشر و اوضاع جاری در این کشور ارائه دهد و واقعیت‌های موجود را تحریف کند.

این پزشک بحرینی افزود: بسیاری از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر تاکنون در قبال جنایات رژیم بحرین ساکت نمانده‌اند و همین موجب شده تا فعالان آنها از ورود به بحرین منع شوند. در حالی‌که بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای غربی و رژیم‌های عربی حامی حکومت بحرین در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند.

وی درباره سکوت کشورهای غربی در برابر جنایات حکومت بحرین گفت که این سکوت را باید بازی برسر منافع و مصالح خود در بحرین برشمرد و آنچه برای آنها اهمیت دارد، دستیابی بر نفت بحرین و نه وضعیت حقوق بشر در این کشور است. 

ابراهیم العرادی درباره مذاکراتی که هم اکنون بین گروه‌های معارض بحرینی با حکومت این کشور در جریان است، گفت:‌ به نظر نمی‌رسد که حکومت بحرین به دنبال گفت‌وگو و مذاکره واقعی با معارضان باشد، بلکه تنها به دنبال تلف کردن وقت است تا حاکمیت و تسلط خود بر مردم بحرین بیافزاید و به تحقیر و خوار کردن آنها ادامه دهد.

  ***آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است***

  فارس: نظر شما درباره نحوه تعامل آمریکا و کشورهای غربی با بحران جاری در بحرین چیست؟

 

العرادی:‌ پس از دو سال که از انقلاب 14 فوریه بحرین می‌گذرد، آمریکا و انگلیس چه در عمل و چه در سخن ثابت کردند که آنها اولین و بزرگترین حامیان حکومت سرکوبگر آل خلیفه هستند، به همین دلیل باید آنها را شریک این سرکوبگری و ظلم و ستمی دانست که بر مردم مظلوم بحرین روا داشته می‌شود.

 

فارس: ممکن است، وضعیت واقعی حقوق بشر در بحرین را پس از ورود آن به سومین سال انقلاب و مبارزه با رژیم حاکم توصیف کنید؟

 

العرادی: درباره وضعیت واقعی و حقیقی حقوق بشر در بحرین باید گفت که این وضعیت بسیار «غم‌ انگیز و گریه‌آور» به تمام معناست، چون میزان و اندازه نقض‌هایی که در این حوزه به صورت روزانه اتفاق می‌افتد، قابل بیان و توصیف نیست و همان طور که گفته شد، این نقض‌ها هر روز و در برابر دیدگان جامعه بین المللی صورت می‌گیرد و بسیاری از آنها چه تصویری و چه صوتی ثبت شده و قابل استناد است، با این حال حکومت بحرین با اموال نفت و روابطی که با برخی کشورهای غربی و رژیم‌های عربی دارد، تلاش می‌کند که تصویری دیگر از خود در عرصه حقوق بشر به جهانیان ارائه دهد و در این راه وزارتخانه‌ای صوری به نام وزارت «حقوق بشر»‌ تاسیس و فردی به نام «صلاح عبد الرحمن» را به عنوان وزیر حقوق بشر منصوب کرده که تاکنون حتی یک شهروند بحرینی هم تاکنون برای تظلم و دادخواست حقوق خود به آن مراجعه نکرده و تنها وظیفه آن تغییر و بهبود تصویر ارائه شده از نظام حاکم درباره نقض حقوق بشر در عرصه بین المللی است.

 

فارس: شمار پزشکان بحرینی بازداشت شده توسط نظام حاکم در این کشور را چه اندازه برآورد می‌کنید؟ و چرا سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر در قبال جنایات حکومت بحرین علیه پزشکان این کشور سکوت اختیار کرده‌اند؟

 

العرادی: در حال حاضر 6 کادر پزشکی در زندا‌ن‌های حکومت بحرین به سر می‌برند که 2 پزشک، 2 پرستار مرد، یک پرستار زن و یک امدادگر را شامل می‌شود و سازمان‌های مدافع حقوق بشر باید گفت که تاکنون در قبال این اقدام حکومت بحرین سکوت نکرده‌اند و به همین دلیل است که بسیاری از فعالان این سازمان‌ها از ورود به بحرین توسط رژیم حاکم منع شده‌اند. حتی برخی از فعالان حقوق بشر از کشورهای غربی و اروپایی هستند. در واقع این اقدام حکومت بحرین از اینجا نشات می‌گیرد که آل خلیفه نمی‌خواهد این فعالان مستقل نقض‌های صورت گرفته در بحرین را مستند سازی کنند. در واقع باید گفت، حقوق بشر در بحرین قربانی منافع کشورهای غربی است که حفظ منافع خود در این کشور را بر رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در آن ترجیح می‌دهند.

 

فارس: دادگاه تجدید نظر حکومت بحرین پنج‌شنبه گذشته 21 پزشک و پرستار بحرینی را از اتهام حمایت از اعتراض‌های مردمی تبرئه کرد، نظر شما درباره این حکم صادره چیست؟

 

العرادی: حکم بازداشت پزشکان و محاکمه آنها تصمیمی سیاسی است که توسط آل خلیفه و با هدف گرفتن انتقام از آنها گرفته شده است، چون آنها اقدام به معالجه و درمان شمار زیادی از زخمی‌های اعتراض‌ها و تظاهرات‌ها و تحصن‌های مردمی در بحرین کرده و نقشی بسیار مهم را در سخت‌ترین شرایط و اوضاع حاکم بر کشور ادا کرده و زندگی بسیاری از زخمی‌های معترض را نجات دادند که حکومت بحرین خواهان زنده مانده آنها نیست و حکم تبرئه آنها پس از رسوایی حکومت و رسوایی آن در برابر افکار عمومی جهان امری الزامی و ضروری است تا شاید آبروی رفته خود را دوباره باز یابد، به همین دلیل حکومت بحرین ترجیح داد در این شرایط این پزشکان را تبرئه و سرگرد «مبارک بن حویل» و ستوان «نورة الخلیفة» را به دادگاه و دستگاه قضایی بحرین به اتهام شکنجه کادر پزشکان و گرفتن اعتراف اجباری از آنها، آن هم زیر شکنجه معرفی کند.

 

فارس: حکومت بحرین پزشکان بحرینی را به ارتکاب جرایم و نقض قوانین متهم می‌کند، به نظر شما این جرایم و نقض قوانین چه مواردی را در بر می‌گرفته است؟

 

العرادی: وزیر دادگستری کنونی بحرین و همچنین «فاطمه البلوشی»، وزیر سابق بهداشت این کشور اولین افرادی هستند که کادرهای پزشکی را محکوم کردند و پیش از آنکه دستگاه قضایی در پرونده این افراد تحقیق و تفحص کند، یا کسی به سخنان انها گوش فرا دهد یا وکلایی برای خود بگیرند، آنها را به اقداماتی متهم کردند که مرتکب آن نشده بودند، بی‌آنکه در نظر بگیرند، اگر این افراد نبودند، بی‌گناهان بسیاری جان خود را از دست می‌دادند، به همین دلیل با داستان پردازی‌های مضحک و سخن سرایی‌های بی‌پایه و اساس از آنها مجرمانی بزرگ ساختند که تلاش داشتند، با سلاح‌های گرم در اختیارشان بیمارستان سلیمانیه را تصرف کنند.

 

فارس: سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد، به این دلیل ‌که حکومت بحرین تضمین‌های درباره اجازه بحث و مناقشه در اخلاق پزشکی را به این سازمان ندهد، کنفرانس مورد نظر خود را در بحرین برگزار نمی‌کند و به همین دلیل این کنفرانس لغو شد، نظر شما در این ارتباط چیست؟

 

العرادی: سازمان پزشکان بدون مرز طی دو سالی که از انقلاب بحرین می‌گذرد، با مشکلات بسیاری از سوی حکومت بحرین مواجه بود، از جمله اینکه دفتر این سازمان هر روزه مورد تعرض و حمله نیروهای امنیتی و نظامی حکومت قرار می‌گرفت و یا کارمندان آن مدام تهدید می‌شدند و از انجام کار آنها ممانعت به عمل می‌آمد، بنابراین برای رژیمی چون بحرین جلوگیری از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی امری طبیعی و عادی به شمار می‌آید و در عین حال ماهیت و چهره واقعی نظام را برملا می‌کند و نشان می‌دهد که حکومت بحرین چه تعاملی با این قشر از افراد جامعه خود دارد.

 

فارس: وزیر خارجه بحرین همواره در سخنان خود گفته است که زندانیان آزادی بیانی در بحرین وجود ندارند، پاسخ شما به این ادعاها چیست؟

 

العرادی: ای کاش وزیر خارجه بحرین به همان اندازه که پای اینترنت می‌نشیند، در وزارتخانه‌اش نیز به همین ترتیب ادای وظیفه کند و همان طور که در توئیتر فعالیت می‌کند و به فتنه‌انگیزی می‌پردازد و شهروندان بحرینی را تهدید می‌کند، به همان ترتیب به اوضاع وزارتخانه خود رسیدگی می‌کرد. در واقع ما پاسخی در برابر اظهارات وزیر خارجه بحرین نداریم، جز آنکه به او بگوییم اگر واقعا زندانی آزادی بیانی در بحرین وجود ندارد، چرا وزارتخارجه بحرین از ورود سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر ممانعت به عمل می‌آورد؟ مگر فردی چون «نبیل رجب»‌ یا «ابراهیم شریف» و «عبد الهادی الخواجه» چه سلاحی داشتند که آنها را اینگونه بازداشت کرده و به زندان افکنده‌اید؟ آیا مگر نه این است که جرم آنها بیان دیدگاه‌ها و مواضع‌اشان است؟ پادشاه بحرین خواستار تاسیس دادگاهی عربی – بین المللی به نام «دادگاه حقوق بشر» شد، من از شما این سوال را دارم با توصیفاتی که از جامعه بحرین و نحوه تعامل رژیم حاکم بر آن با مردمانش داده شد، آیا واقعا حکومت بحرین شایستگی چنین اقدامی را دارد؟ در حالی‌که سیاست‌های پادشاه بحرین طی حوادث و جریان‌های اخیر ثابت کرد که او از تمام آنچه در بحرین می‌گذرد، بی‌خبر است و این صرف نظر از سخنرانی‌ها و اظهارات تحریک کننده و فتنه برانگیز او در خصوص امور چون اصلاحات و تغییرات است که بسیار مضحک هستند. همان طور که درخواست وی برای تشکیل دادگاه حقوق بشر عربی در منامه بسیار مضحک و دلالت بر به سخره گرفتن حقوق بشر توسط وی و تلاش برای فریب افکار عمومی و دروغ پردازی است. زمانی‌که پادشاه بحرین از تشکیل دادگاه حقوق بشر عربی در منامه سخن می‌گفت، دستگاه‌های امنیتی وی در همان زمان در حال سرکوب تشییع کنندگان شهید الجزیری با گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای اشک آور بودند و ما به همین دلیل این اظهارات حکومت بحرین را بسیار تاسف بار می‌خوانیم.

 

فارس: به بحران سیاسی باز می‌گردیم که کشور با آن مواجه است، به نظر شما در راستای انقلابی که آن را آغاز کرده و تغییر و تحولاتی که طی این مدت شاهد آن بوده، به کدام سمت می‌رود؟

 

العرادی: خواسته‌ها و مطالبات مردم و معارضان آشکار و عیان و در عین حال قانونی است، همان طور که مبارزات آنها نیز مسالمت آمیز بوده و این موضوعی است که از دید هیچ کس پوشیده نیست، با این حال خاندان حاکم هیچ حق و حقوقی برای مردم قائل نیستند و مانع هرگونه دستیابی به راه حل نهایی در این خصوص می‌شوند، چون آنها مردم را به رسمیت نمی‌شناسند و با دروغ و فریب و همچون یک برده با آنها برخورد می‌کنند و از آنجا که حکومت و خاندان حاکم قصد چشم پوشی از خواسته‌های خود را ندارند، بنابراین فضای بحرین هر روز خفقان آورتر از روز گذشته می‌شود.

 

فارس: آیا به نظر شما هشت جلسه نشستی که حکومت بحرین با معارضان بحرین داشت، می‌تواند خواسته‌ها و مطالبات مردم بحرین را محقق کند؟

 

العرادی: در این تردید نیست، مذاکراتی که صورت گرفته است، مذاکراتی صوری و بدون اجماع ملی و مردمی بوده و این امری کاملا آشکار و عیان است، به همین دلیل باید گفت که هدف از آن ایجاد شکاف و جدایی بیش از پیش بین مردم و گروه‌های معارض بحرینی است و تنها طرفی که از آن بهره می‌برد، بی‌تردید حکومت است تا قبضه فشار و تسلط خود بر مردم بحرین را بیش از پیش افزایش دهد و آنها تحقیر و خوار کند، به همین دلیل به زودی معارضان پایان این گفت‌وگوها و بی‌نتیجه بودن آنها را اعلام خواهد کرد.

 

فارس: تعالمل کشورهای غربی و امریکا با بحران بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

العرادی: پس از دو سالی که از انقلاب بحرین می‌گذرد، آمریکا و انگلیس ثابت کردند که آنها اولین و بزرگ‌ترین حامیان حکومت سرکوبگر بحرین هستند و این موضوع را چه در گفته و چه در عمل بع اثبات رساندند، به همین دلیل باید گفت که آنها شریک تمام ظلم و ستم‌هایی هستند که بر مردم بحرین روا داشته شده و همه جهانیان نیز می‌دانند که این دو کشور چه در بعد نظامی و چه در بعد سیاسی همواره حامی حکومت بحرین بوده‌اند.

فارس: اگر در پایان صحبتی دارید، بفرمایید؟

العرادی: من به انقلابیون 14 فوریه می‌گویم که شما الگوی من و باورهای من هستید و من ایمان دارم که پیروزی با ماست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول