به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سید روحالله دعائی اظهار داشت: جلد دوم مقالات مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی، تألیف مؤسسه عرش پژوه از سه مقاله در قالب سه فصل با عناوین «بررسی مبانی نظری جایگاه دولت در امور مساجد، بررسی و تحلیل راهکارهای افزایش مشارکت مردم در امور مساجد و شناسایی انتظارات و نیازهای مخاطب در فضاهای تبلیغی و ارائه شاخصها» تشکیل شده است
وی افزود: در مقدمه فصل اول این کتاب آمده است: «تأسیس نخستین حکومت دینی در میان مسلمانان با تأسیس نخستین مسجد مسلمانان (مسجد قبا) مقارنت دارد... بررسی اجمالی سیر تحول مساجد در جامعه اسلامی نشان میدهد که مساجد همواره نقشی فعال و پویا در قبال مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، علمی و فرهنگی داشتهاند...».
مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از مقدمه میخوانیم: «پیوند مسجد و حکومت در آغاز دوران بسط و گسترش اسلام موجب شد که ساخت مسجد عمدتا توسط حکومتها صورت گیرد... مسجد به شکل دولتی آن یعنی مساجدی که زیر نظر حکومت قرار دارند... اما مسجد به شکل خصوصی آن در نقاط زیادی با حکومت تلاقی میکند... به صورت کلی میتوان تعامل دولت و دین را به عنوان یک سازه در نظر گرفت و ابعاد گوناگونی را برای آن ترسیم کرد...».
وی با ارائه توضیحاتی در مورد فصل اول این کتاب گفت: فصل اول با موضوعاتی چون «بررسی مبانی نظری جایگاه دولت در امور مساجد، کلیات تحقیق (امور اقتصادی، پژوهشی، اطلاعرسانی مساجد و...)، ادبیات تحقیق (تعریف مسجد، جایگاه مسجد در اسلام، مسجد در حال حاضر و...)، روش تحقیق، نتیجهگیری تحقیق، یافتهها و پیشنهادات» تدوین شده است.
دعائی ادامه داد: در مقدمه فصل دوم میخوانیم: «امروزه مفهوم مشارکت در حیطههای نظامهای علمی مطرح شده و چالشهای گوناگونی را دامن زده است. مشارکت به عنوان یک فرآیند اجتماعی محسوب شده که از عوامل سیاسی، اقتصادی، روانشناختی و جامعهشناختی تأثیر میپذیرد...».
وی در مورد فصل دوم گفت: این فصل، اهداف کلی پژوهش را «بررسی روشها و مکانیزمهای بالقوه برای جلب مشارکت عمومی در ابعاد مختلف مربوط به مساجد، ارائه راهکارها و شیوههای علمی در قالب پیشنهادات اجرایی قانونی به منظور ارتقای سطح مشارکت عمومی در امور مساجد» بیان کرده است.
«کلیات تحقیق، مبانی نظری تجربی تحقیق، دیدگاههای امام خمینی رحمةالله علیه پیرامون مساجد، مسجد در قرآن، مشارکت مردمی در برنامه سوم توسعه پیرامون توسعه فرهنگ دینی و...» از عناوین فصل دوم است.
مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به فصل سوم، عناوین «از طراحی پیام تا تبلیغ، خنثی نمودن تبلیغات دشمن و ضد انقلاب، مخاطبشناسی جوان، موضوعات با اهمیت در تبلیغ دینی و عوامل مهم در تبلیغ دینی» را از مباحث فصل سوم خواند و گفت: در این فصل «در دنیای امروز آنچه از باورها و اعتقادات در میان افراد وجود دارد به واسطه ارتباطات شکل گرفته است که این ارتباطات در قالب وسایل سینما، رادیو، تلویزیون، مطبوعات، ویدیو، ماهواره و...، شیوهها، پیامها، خبر، تبلیغ و گزارش تجلی مییابد...» مطرح شده است.
وی تاکید کرد: در قسمت دیگری از این فصل به نوع پژوهش اشاره شده و آمده است: «لازم به ذکر است که این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی است و حاصل کار برای کاریست در امر تبلیغ دینی. در این پژوهش به دنبال بررسی روابط بین متغیرها نیستیم، اگرچه متغیرها و فاکتورهای اصلی در ارتباط با فضاهای تبلیغ را شناسایی و در قالب شاخصهای سنجش نیاز در فضاهای تبلیغی ارائه میکنیم».
پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام، دومین جلد مقالات مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی، تألیف مؤسسه عرش پژوه را در 751 صفحه و با شمارگان 240 نسخه و به قیمت 40 هزار تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/2258/و/چ3000