اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

21 فروردین ماه در قم برگزار می‌شود

نشستی برای پاسخ به انتقادات به مساله تولید علم دینی

نشست علمی «گزارش و سنجش دو دلیل ضروری نبودن و اخلاقی نبودن تولید علم دینی» به همت گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

نشستی برای پاسخ به انتقادات به مساله تولید علم دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، هدف از این نشست بررسی دو دلیل از دلایل چهارگانه مخالفت با علم دینی است که توسط سید محمدتقی موّحد ابطحی محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه می‌شود.

وی معتقد است که مخالفان علم دینی چهار دلیل ضروری نبودن، ممکن نبودن، مطلوب نبودن و اخلاقی نبودن را در مخالفت با علم دینی مطرح کرده‌اند.

در این نشست دو دلیل از دلایل چهارگانه مخالفان علم دینی (ضروری نبودن و اخلاقی نبودن) گزارش و بررسی می‌شود.

سید محمدتقی موّحد ابطحی که دانشجوی دکترای تخصصی فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است در این بحث نشان می‌دهد که ضروری بودن علم دینی را نمی‌توان بر مبنای ناکارآمدی علم موجود، ضعف معرفت‌شناختی علم موجود، ناسازگاری علم موجود با دین اثبات کرد و تنها راه اثبات ضرورت تولید علم دینی پذیرش سرپرستی دین بر ابعاد مختلف حیات بشری است.

همچنین برخلاف دیدگاه مخالفان، علم دینی نشان می‌دهد که مراحل مختلف فعالیت علمی با رعایت ملاحظاتی چند مستلزم هیچ رفتار غیر اخلاقی‌ نیست.

این محقق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تلاش می‌کند در خلال این نشست به سوالاتی نظیر، آیا ناکارآمدی علوم موجود، تولید علم دینی را ضروری می‌سازد؟ آیا ضعف معرفت‌شناختی علوم موجود، تولید علم دینی را ضروری می‌سازد؟ آیا ناسازگاری علم و دین، تولید علم دینی را ضروری می‌سازد؟ بهترین دلایل در اثبات ضرورت تولید علم دینی کدامند؟ و آیا می‌توان کلیه مراحل تولید علم دینی (مسأله گزینی، فرضیه‌پردازی، داوری و ...) را اخلاقی دانست؟ پاسخی درخور ارائه کند.

شایان ذکر است نشست علمی یاد شده روز چهارشنبه 21 فروردین ماه سال جاری از ساعت 10 صبح در سالن اجتماعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول