اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه انزلی:

قایقران وقف افتخارآفرینی در میادین فوتبال شده بود

امام جمعه انزلی گفت: مرحوم سیروس قایقران با کمترین ادعا خود را وقف افتخارآفرینی ایران در میادین فوتبال کرده بود.

قایقران وقف افتخارآفرینی در میادین فوتبال شده بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، حجت‌الاسلام سید داود موسوی در مراسم پانزدهمین سالگرد درگذشت مرحوم سیروس قایقران کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان و باشگاه ملوان بندرانزلی، تجلیل از این ورزشکار را گرامیداشت تمام قهرمانان و پهلوانان کشورمان دانست.

حجت‌الاسلام سید داود موسوی با بیان اینکه قایقران نخستین شهرستانی بود که کاپیتان تیم ملی شد، افزود: قایقران با بازی‌های خوب و رسیدگی به درماندگان و محرومان و منش انسانی قلب‌های مردم را تسخیر کرد.

وی اضافه کرد: قایقران با کمترین ادعا خود را وقف افتخار‌آفرینی برای ایران در میادین فوتبال کرد و در بازی‌های آسیایی ایران را به بلندای قله فوتبال رساند.

به گزارش فارس، در مراسم مذکور یگان موزیک نیروی دریایی با نواختن سرود ملی آغازگر مراسم بود و چهره‌های سرشناسی از جمله سردار رویانیان، صادق درودگر، محمد احمدزاده، جاسم ویشگاهی، نصرت ایراندوست، بهمن صالح‌نیا، عزیز اسپندار، فردین معصومی، پژمان نوری، پیشکسوتان تیم فوتبال سپیدرود رشت و برخی بازیکنان و مسئولان تیم ذوب‌آهن نیز حضور داشتند و به قرائت فاتحه برای این فوتبالیست فقید پرداختند.

مرحوم قایقران در 100 مسابقه شرکت داشت که 43 بازی رسمی بود و در 21 بازی کاپیتان تیم‌ ملی شد که 14 گل برای تیم ‌ملی به ثمر رساند.

بهترین گل‌های قایقران به تیم کره‌ جنوبی در نیمه نهایی بازی‌های آسیایی 1990 پکن بود.

نخستین بازی ملی مرحوم قایقران در 30 دی‌ ماه 1363 برابر یوگسلاوی و آخرین بازی ملی در 26 فروردین ‌ماه 1372 برابر بوسنی بود؛ وی نخستین کاپیتانی تیم ‌ملی را در 11 دی ‌ماه 1367 برابر قطر به‌ عهده گرفت.

در سال‌های 76 و 77 سیروس بارها تمایل خود را برای بازگشت به ملوان به عنوان بازیکن یا مربی اعلام کرد اما در اوایل سال 77 که وی برای تعطیلات نوروز همراه خانواده‌اش به انزلی آمده بود در راه بازگشت و در حالی که با فرزند، همسر و برادر همسرش در اتومبیل رنوی خود عازم تهران بود در حوالی امامزاده هاشم سراوان رشت با یک دستگاه کامیون تصادف کرد که منجر به مرگ وی و فرزندش «راستین» شد.

از افتخارات ورزشی قایقران می‌توان به قهرمانی با ملوان در جام حذفی کشور، مقام دوم لیگ قدس با منتخب گیلان، قهرمانی با استقلال انزلی در جام حذفی گیلان، مقام سومی به همراه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در سال 1988 و قهرمانی با تیم ملی در بازی‌های آسیایی پکن در سال 1990 اشاره کرد.

همچنین گل حساس سیروس قایقران به کره جنوبی در مرحله نیمه نهایی بازی‌های آسیایی 1990 پکن که منجر به صعود تیم ملی کشورمان به فینال شد، تاریخی‌ترین گل ملی مرحوم قایقران بود.

انتهای پیام/84002/ز30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول