اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه

تمام سلام: لبنان باید از بحران سوریه دور نگه داشته شود/حل مسئله سلاح حزب‌الله از راه گفت‌وگو

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید لبنان با تاکید بر اینکه «لبنان باید از بحران سوریه دور نگه داشته شود» بر حل موضوع سلاح حزب‌الله از طریق گفت‌وگو و تفاهم تاکید کرد.

تمام سلام: لبنان باید از بحران سوریه دور نگه داشته شود/حل مسئله سلاح حزب‌الله از راه گفت‌وگو

به گزارش خبرگزاری فارس، «تمام سلام»، نخست وزیر جدید لبنان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه  تاکید کرد که اگر درباره سلاح حزب الله اختلاف نظر و دیدگاهی وجود دارد، باید آن را از طریق «گفت‌وگو و تفاهم» با حزب حل کرد.

وی  در عین حال مخالف خود را با استفاده و به کار بردن سلاح حزب الله در داخل لبنان و تاثیرگذاری آن بر عرصه سیاسی این کشور اعلام کرد.

نخست وزیر در لبنان در پاسخ به سوالی درباره سلاح حزب الله و آینده آن،گفت: من حامی مقاومت هستم، البته تا زمانی که در جریان درست آن قرار گرفته باشد، یعنی علیه اسرائیل باشد و در چارچوب حمایت از قضیه ملی ما یعنی دفاع از لبنان باشد. اما هنگامی‌که برخی تبدیل به ابزاری در دست مقاومت می‌شوند یا سلاح آن تبدیل به عامل و ابزاری تاثیر گذار در معادلات داخلی می‌شود، در اینجا ما را از مقاومت مورد نظرمان دور می‌کند.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید لبنان گفت که به اعتقاد من مقاومت تنها در سلاح خلاصه نمی‌شود. مقاومت، می‌تواند معنای مقاومت مردمی، ملی ، میهنی ، موسسات ، دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی باشد اما در جریان و روند درست آن. هنگامی‌که مقاومت به رویارویی بین ما تبدیل شود، در آن صورت ما در مقابل آن مقاومت قرار داریم.

 تمام سلام در پاسخ به این سوال که آیا در چارچوب مسئولیت جدید خود، از حزب الله خواهد خواست تا سلاح مقاومت را در اختیار و کنترل دولت قرار دهد، گفت: این موضوعی است که از طریق گفت‌وگو و مذاکره با مقاومت درباره آن به تفاهم دست خواهیم یافت.

این در حالی است که سلاح حزب الله علیه رژیم صهیونیستی و تنها برای پایان تجاوزات این رژیم به کار برده می شود و بارها مقامات حزب الله بر این امر تاکید کرده و اعلام کرده اند که این سلاح هرگز در داخل و علیه هیچ جریان و گروهی به کار گرفته نخواهد شد.

تمام سلام ساعاتی پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید لبنان و مامور شدن از سوی رئیس جمهوری این کشور جهت تشکیل کابینه جدید در این کشور گفت که اولین وظیفه دولت وی برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر یعنی در ژوئن آینده است و برای اینکه این انتخابات با موفقیت برگزار شود، باید لبنان را در قبال بحران سوریه و دیگر قضایا تقویت کرد.

سلام 67 ساله در ادامه سخنانش گفت که موضع وی همراهی با مردم سوریه و آزادی این ملت و حاکمیت آن و قدرت و اقتدار این ملت و تمام ملل در تمام کشورهای جهان است.

با این حال وی تاکید کرد که لبنان باید از این بحران و درگیری خونین دور بماند که بیش از دو سال است،‌ در سوریه جریان دارد و بازتاب‌های امنیتی آن بر لبنان نمایان شده و موجب کشته و زخمی شدن شماری شده و شکاف‌ بین معارضان نظام سوریه و حامیان آن را تعمیق بخشیده است.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید لبنان گفت: سیاست حفظ فاصله‌ها که دولت مستعفی نجیب میقاتی آن را در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده بود، بهترین سیاست برای محافظت از لبنان و دور نگهداشتن آن از بازتاب‌های این بحران است، به شرط آنکه تمام طرف‌ها به این سیاست متعهد و پایبند باشند.

وی افزود: سیاست در شرایط کنونی به اشکال و انواع مختلف اتخاذ می‌شود،‌ اما این موجب نمی‌شود که این سیاست نتواند لبنان را از گرفتار شدن در اموری محفوظ نگهدارد که بازتاب‌هایی منفی را به شیوه‌های مختلف بر آن می‌گذارد.

با وجودی‌که تمام سلام، نخست وزیر جدید لبنان به ائتلاف نیروهای جریان 14 مارس منتسب است، با این حال توانست تایید 124 نماینده پارلمان لبنان از 128 نماینده پارلمان این کشور به دست آورد.

سلام در پاسخ به سوالی درباره نقش عربستان در لبنان گفت: من به امور از دید منافع و مصالح لبنان نگاه می‌کنم. هرآنچه در این چارچوب قرار گیرد،‌ برای ما ارزشمند است و برای آن ارزش قائل می‌شویم. نقش عربستان همواره سازنده و مثبت بوده و هیچ‌گاه حمایت‌های عربستان از لبنان و لبنانی‌ها قطع نشده است.

وی افزود: در این میان اگر کشوری وجود داشته باشد که در رشد و بالندگی لبنان سهم داشته باشد و بر ادامه و بقای کشور و قدرت و اقتدار آن و بازدارندگی‌اش تاکید کند، ما از این ایفای نقش تشکر می‌کنیم.

به محض مامور شدن تمام سلام برای تشکیل کابینه جدید لبنان وی اعلام کرد که دولت «مصلحت ملی» را تشکیل خواهد داد و دست همه را برای همکاری با تمام طرف‌ها دراز خواهد کرد.

سلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از تبیین شکل و ساختار و ماهیت حکومت آینده امتناع کرد ولی گفت که کابینه وی «حکومت وحدت وطن» خواهد بود و افزود: اصطلاح وحدت ملی به این معناست که تمام نیروهای سیاسی در دولت مشارکت داشته باشند. اما وحدت وطن به این معناست که کابینه و دولتی تشکیل خواهد شد که به وظیفه‌اش عمل می‌کند و وظیفه این حکومت در ماهیت و ساختار آن مشخص نخواهد شد بلکه این وظیفه در ماهیت و ساختار کارکردش مشخص می‌شود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول