اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران خبر داد

ایران چهارمین کشور دارای غار‌ تالار‌های بزرگ در جهان

رئیس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران گفت: ایران به فهرست کشورهای دارای بزرگ‌ترین تالارهای غاری وارد شد و چهارمین جایگاه در این فهرست جهانی را به خود اختصاص داد.

ایران چهارمین کشور دارای غار‌ تالار‌های بزرگ در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی هیئت غارنوردی استان یزد، جواد نظام‌دوست اظهار داشت: بهمن ‌ماه سال گذشته به همت گروهی از غارنوردان و غارشناسان استان‌ یزد، غار دوسر در نزدیکی شهرستان مهریز در استان یزد کشف شد که این غار بزرگترین تالار زیرزمینی ایران و چهارمین تالار بزرگ غاری در جهان را دارد.

وی با بیان اینکه دسترسی به این تالار پس از طی یک مسیر عمودی به ارتفاع 100 متر امکان‌پذیر است، افزود: مساحت تالار این غار بر اساس نقشه‌ برداری صورت‌ گرفته، حدود 81 هزار و 500 متر ثبت شده است. این تالار بیضی ‌شکل با طول 385 متر، عرض 265 متر و ارتفاع 70 متر است.

نظام‌دوست عنوان کرد: این گروه از غارنوردان و غارشناسان ایرانی پس از ارائه این نقشه‌ها و اطلاعات مربوط به غار دوسر، به انجمن‌ها و کمیته‌های بین‌المللی فعال در زمینه غار، توانستند چهارمین جایگاه در فهرست تالارهای بزرگ غاری جهان را به نام ایران ثبت کنند و ایران در این رده‌بندی جهانی، پس از کشورهای مالزی، چین و اسپانیا قرار گرفت.

وی ادامه داد: غار دوسر، کاملا فنی است و ورود به آن به تجهیزات بسیار تخصصی نیاز دارد.

نظام‌دوست یادآور شد: به گفته کاشفان این غار، ورود به غار دوسر و تماشای این پدیده شگفت‌انگیز برای افراد ناآشنا و حتی اشخاصی که با سیستم سنگنوردی قصد پیمایش دارند، خطرات بالقوه‌ای دارد و سنگ‌های بزرگ و کوچک درون تالار نیز از احتمال ریزش سقف این تالار حکایت می‌کنند.

انتهای پیام/2464/صا/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول