اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلگراف: عربستان و آمریکا برای به قدرت رساندن حامیان غرب در سوریه تلاش می‌کنند

روزنامه «دیلی‌تلگراف» انگلیس گزارش داد عربستان و آمریکا با همکاری هم در اردن تلاش می‌کنند گروه‌هایی از مخالفان را تربیت کنند که موازنه قدرت در سوریه را به نفع غرب تغییر دهند.

تلگراف: عربستان و آمریکا برای به قدرت رساندن حامیان غرب در سوریه تلاش می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «دیلی‌تلگراف»، پادشاهی عربستان در حال همکاری با مقامات اطلاعاتی آمریکا در اردن است تا بتواند گروهی قدرتمند از مخالفان مسلح را در جنوب سوریه ایجاد کند. این خبر را منابع رده بالای مخالفان و شاهدان اعلام کرده‌اند. این افراد گفته‌اند که این گروه باید قادر به نبرد برای فتح دمشق بوده و بتواند موازنه‌ای از «دوستان غرب» در برابر گروه‌های تندرو ایجاد کند.

یکی از مخالفان که خود را «احمد مصری» معرفی کرده، در گفت‌وگوی خود از شهر «درعا» با «دیلی‌تلگراف» گفته است: عربستان سعودی اینجا از گروه‌های مسلحی که جزو افراطگرایان نباشند، حمایت می‌کند. آمریکایی‌ها بر جریان انتقال تسلیحات نظارت می‌کنند و سعودی‌ها هم پول این تسلیحات را می‌پردازند.

همچنین گفته می‌شود که عربستان سعودی برنامه تحت رهبری آمریکا برای آموزش مخالفان در اردن را نیز پشتیبانی مالی می‌کند. یکی از لابی‌گرهای ارشد مخالفان که در اردن مستقر است، به «دیلی‌تلگراف» گفته است: آمریکایی‌ها آموزش می‌دهند، و سعودی‌ها هزینه‌ها را متقبل می‌شوند.

دیلی‌تلگراف نوشته است که اغلب کسانی که الان در اردن در حال آموزش دیدن هستند، سوری‌هایی از مناطق مرکزی و جنوبی هستند که دیدگاه‌های میانه‌رو دارند. این روزنامه همچنین نوشته است که بسیاری از این افراد زمانی در ارتش سوریه خدمت کرده‌اند. این گروه از افراد را شورای مرکزی مخالفان مسلح برای آموزش برگزیده‌اند.

یکی از این مخالفان که در اردن آموزش می‌بیند و خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید: آن‌ها از ما می‌خواهند که در یک دوره آموزشی 15 روزه شرکت کنیم.

پیش از این گزارش‌های متعددی از آموزش مخالفان در اردن و تحت نظر فرماندهان و مقامات اطلاعاتی آمریکایی منتشر شده بود. تلویزیون سوریه هم هفته گذشته ضمن تائید این خبر به دولت اردن هشدار داد که با میزبانی از گروه‌های مخالف مسلح خود را در «دهانه آتشفشان» قرار داده است.

یک مقام ارشد در دولت اردن می‌گوید بهترین سناریوی ممکن است که نیروهای سکولار آموزش داده شده از جنوب سوریه وارد شوند، تا از این طریق «امنیت اسرائیل هم در برابر مخالفان افراطی حفظ شود».

«دیلی‌تلگراف» گزارش داده است که در حال حاضر بخش اعظم کمک‌های مالی عربستان سعودی در اختیار شورای موسوم به شورای عالی نظامی که تحت حمایت غرب نیز هست، قرار می‌گیرد.

این روزنامه همچنین به نقل از کارشناسان و دیپلمات‌ها نوشته است که در حال حاضر قطر و ترکیه در کنار هم بخشی از مخالفان را پشتیبانی می‌کنند، و در مقابل عربستان سعودی به همراه اردن بخش دیگری از مخالفان را مورد حمایت قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول