اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تاکید کرد

تداوم بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از تداوم عملیات بارورسازی ابرها در چارچوب طرح‌های نجات دریاچه ارومیه از وضعیت بحران خبر داد.

تداوم بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه

ارسلان هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: فعالیت این شرکت شامل استان آذربایجان‌شرقی با وسعتی برابر با 45 هزار و 650 کیلومتر مربع در سه حوضه آبریز ارس (28 درصد) دریاچه ارومیه (47درصد) و قزل‌اوزن (25 درصد) واقع شده و شامل 20 شهرستان، 22 اداره در سطح استان، 21 محدوده مطالعاتی (13 محدوده آزاد و 6 محدوده ممنوعه کامل و 2 محدوده بخشی آزاد و ممنوعه است.

 

 

*تنظیم 2196 میلیون متر مکعب آب توسط 143 سد

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب فقط یک سد (ارس) با هدف تأمین آب شبکه مغان احداث شده بود.

این مسئول تعداد سدهای در حال بهره‌برداری در استان آذربایجان ‌شرقی را 143 مورد (82 مورد مربوط به آب منطقه‌ای و 61 مورد مربوط به جهاد کشاورزی) با ظرفیت تنظیمی 2 هزار و 916 میلیون متر مکعب عنوان کرد.

وی تصریح کرد: 14 سد با ظرفیت تنظیمی یک هزار و 558 میلیون متر مکعب در حال احداث است.

هاشمی تعداد سدهای در حال مطالعه را 23 مورد با ظرفیت تنظیمی 291 میلیون مترمکعب اعلام کرد. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه در دوران دولت نهم و دهم اعتبارات بخش آب به 5/2 برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: در این مدت 13 سد با ظرفیت هزار و 212 میلیون متر مکعب با سرمایه‌ای بالغ بر 3 هزار و 485 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در این مدت سدهای جوقان، گلفرج جلفا، صومعه علیا میانه و یالقوز آقاج، سهند،  قیصرق، خرمدرق و ماهی‌آباد در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین شش پمپاژ با ظرفیت 83 میلیون متر مکعب و با سرمایه 158 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

هاشمی ادامه داد: در دولت نهم و دهم 4 هزار و 104 کیلومتر رودخانه‌های داخلی با سرمایه 104 میلیارد ریال و 21.5 کیلومتر با سرمایه 174 میلیارد ریال ساماندهی شده است.

*بهره‌برداری 18 هزار هکتار از پایاب سدها

وی افزود: شبکه‌های پایاب‌ سدها به وسعت 18 هزار و 319 هکتار با سرمایه‌ای بالغ بر 3 هزار و 103 میلیارد ریال در دوران دولت نهم و دهم احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قبل از انقلاب آب استحصالی در آذربایجان‌شرقی هزار و 150 میلیون مترمکعب بوده است، اضافه کرد: این میزان بعد از انقلاب تا ابتدای دولت نهم به 468 میلیون مترمکعب و در طول دولت نهم و دهم به 2 هزار و 20 میلیون مترمکعب رسیده است.

هاشمی درباره احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی گفت: در دوران دولت نهم و دهم 18 هزار و 319 هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی احداث شده که بعد از انقلاب با تدابیر دولت نهم 29 هزار و 950 هکتار و قبل از انقلاب 100 هکتار بوده است.

 

 

*بارورسازی ابرها برای نجات دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از تداوم عملیات بارورسازی ابرها در چارچوب طرح‌های نجات دریاچه ارومیه از وضعیت بحران خبر داد.

وی گفت: مطابق برنامه‌ریزی قبلی و با توجه به پایش تصاویر ماهواره‌ای، رادار و توده‌های نفوذی موثر در منطقه در سال ‌جاری 16 پرواز برای عملیات بارورسازی ابرها صورت گرفته است.

هاشمی مسیر این پروازها را عمدتاً در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: شمال تبریز به طرف هریس، فراز جزیره اسلامی و در ضلع غربی دریاچه تا جنوب، تبریز به ضلع غربی دریاچه و فراز جزیره اسلامی و حاشیه شمالی و شمال غربی سهند و فراز سد نهند، شمال و شمال ‌غرب دریاچه، غرب دریاچه، جنوب‌شرقی دریاچه، ارتفاعات سهند، جنوب و جنوب‌غربی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، فراز منطقه جلفا و گلفرج به عنوان مسیرهایی که دقیقاً پروازها در آنها انجام شده به ثبت رسیده‌اند.

وی مسیرگشایی رودخانه، بارورسازی ابرها، هیدرومتری دریاچه ارومیه، آبیاری تحت فشار و انسداد چاه‌های غیرمجاز را از برنامه‌های اعلام کرد که آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای افزایش آب دریاچه ارومیه و نجات آن از وضعیت بحران در یک سال گذشته انجام داده است.

انتهای پیام/60002/ز40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول