اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی:

مشاهده 6 قلاده یوزپلنگ درمیاندشت جاجرم / دستگیری 6 شکارچی در بجنورد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از مشاهده شش قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم خبر داد.

مشاهده 6 قلاده یوزپلنگ درمیاندشت جاجرم / دستگیری 6 شکارچی در بجنورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، حسین آبسالان گفت: این شش قلاده یوزپلنگ طی فیلمبرداری گروه‌های فیلمبردار اداره کل با هم مشاهده شده که پس از طی مسیر دو قلاده از آنها جدا شده و یک قلاده یوز ماده به همراه سه قلاده توله یوز به مسیر خود ادامه دادند.

 وی افزود: برقراری امنیت در پناهگاه حیات وحش میاندشت به واسطه افزایش تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی در چند سال اخیر، افزایش نسبی محیط‌بانان و کنترل و گشت‌های مدام منطقه به همراه افزایش تعداد طعمه‌های یوزپلنگ که طی دو سال اخیر آمار آهو که طعمه اصلی یوز می‌باشد را با رشد دو برابر مواجه کرده، که این مهم باعث افزایش جمعیت این گونه نادر و با ارزش در منطقه شده است.

آبسالان همچنین آموزش به جوامع محلی حاشیه پناهگاه حیات‌وحش را از دیگر عوامل مهم افزایش جمعیت گونه یوزپلنگ بر شمرد و گفت: آموزش به مردمان محلی و بومی ساکن در روستاهای داخل یا حاشیه مناطق به عنوان جزئی از اکوسیستم منطقه ضامن حفظ و بقای مناطق حفاظت بوده و در همین راستا استفاده از مردم بومی در حفظ پناهگاه حیات وحش میاندشت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه این چهارمین مشاهده یوزپلنگ در 6 ماهه اخیر در پناهگاه حیات وحش میاندشت است افزود: پناهگاه حیات وحش میاندشت یکی از مهمترین زیستگاههای یوزپلنگ در کشور است که تنها زیستگاه دشتی و عادی یوز پلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود.

به گزارش فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین ازدستگیری6شکارچی در بجنورد خبر داد.

وی تصریح کرد: مأموران گشت سیار یگان حفاظت محیط‌زیست طی گشت و کنترل در مناطق آزاد شهرستان بجنورد موفق به دستگیری دو گروه شکارچی غیر مجاز در ارتفاعات آلاداغ شدند.

وی افزود: از متخلفان یک قبضه سلاح دولول، دو قبضه سلاح گلوله‌زنی و یک قبضه اسلحه خفیف گلوله‌زنی غیر مجاز کشف و ضبط شد.

آبسالان اظهارداشت: همچنین دو قطعه کبک زنده(مخصوص زنده گیری کبک) و سه رشته داف (دام زنده‌گیری کبک) و یک دستگاه دوربین شکاری از ناحیه شکارچیان کشف و ضبط شده و متهمان پس از بازجویی اولیه و تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شهرستان بجنورد شدند.

انتهای پیام/63002/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول