اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر سیاسی سوری در گفت‌وگو با فارس:

سوری‌ها باید شرایط لازم را برای برگزاری گفت‌وگوی فراگیر داخلی فراهم کنند

تحلیلگر سیاسی سوری با اشاره به اینکه گفت‌وگو اساس حل بحران سوریه و طرح سیاسی چندمرحله‌ای رئیس جمهوری سوریه پایه این گفت‌وگوها خواهد بود، تاکید کرد مردم سوریه باید شرایط و فضای لازم برای برگزاری چنین گفت‌وگویی را فراهم کنند.

سوری‌ها باید شرایط لازم را برای برگزاری گفت‌وگوی فراگیر داخلی فراهم کنند

«بسام ابو عبد الله»، تحلیلگر امور سیاسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که مردم سوریه هم اکنون به این باور رسیده‌اند که گفت‌وگو و مذاکره تنها راه خروج از بحران دو ساله‌ای است که این کشور با آن مواجه است و طرح سیاسی چند مرحله‌ای که «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه چند ماه قبل ارائه داد، پایه و اساس این گفت‌وگوها و مذاکرات خواهد بود.

ابو عبد الله در ادامه گفت: یکی از پایه‌های اساسی برگزاری مذاکره و گفت‌وگوی ملی جامع و فراگیر و برای اینکه این گفت‌وگوها به نتیجه مورد نظر برسد، باید نظام سیاسی موجود حاکم بر کشور شاهد تغییر و تحولات اساسی و ریشه‌ای باشد و آزادی‌های موجود در کشور از جمله آزادی‌های سیاسی و مطبوعاتی و رسانه‌ای افزایش یابد، اما به این شرط که توسعه گستره این آزادی‌‌ها به هرج و مرج و آشوب در کشور منتهی نشود.

این تحلیلگر امور سیاسی سوری افزود: غیر از آن گفت‌وگوها و مذاکراتی که در کشور برگزار خواهد شد، باید به موضوع تروریسم و راه‌های مقابله با آن و خشکاندن ریشه‌های آن و منابع حمایت از آن چه منابع حمایت مالی و چه سیاسی و مهمتر از آن نظامی بپردازد.

وی تاکید کرد: در این شک نیست، هنگامی‌که مذاکرات و گفت‌وگوها آغاز شود و قضایای اساسی که در سطور بالا ذکر آن رفت، نشست‌های آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد، مردم سوریه در خواهند یافت که طرف‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی هستند که خواهان به بار نشستن این گفت‌وگوها و حل مشکلات مردم سوریه نیستند و بالعکس زمینه ایجاد موانع و چالش‌های بیشتر برسر راه مذاکرات و دستیابی به راه حل‌های مسالمت آمیز و سیاسی را فراهم می‌کنند.

ابو عبد الله گفت: نیروها و طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی اگرچه در حال حاضر بر دستیابی به راه حل سیاسی تاکید می‌کنند و خود را نگران اوضاع جاری در سوریه نشان می‌دهند، اما بسیاری بر این باور هستند که این طرف‌ها تنها در زبان و به ظاهر مدعی یافتن راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز برای بحران سوریه می‌باشند و هنگامی‌که گفت‌وگوی واقعی در سوریه آغاز شود، خواهیم دید کشورهای همچون قطر و ترکیه چگونه برسر راه این مذاکرات مانع ایجاد خواهند کرد.

این تحلیلگر امور سیاسی سوریه در پایان سخنان خود گفت: با این حال به نظر من در آینده شاهد توافقی روسی – آمریکایی جهت فشار آوردن بر نیروها و طرف‌های حامی گروه‌های تروریستی و افراد مسلح در سوریه باشیم با این حال و صرف نظر از این توافق‌ها ما به عنوان مردم سوریه باید فضای داخلی کشور را به گونه‌ای فراهم کنیم که زمینه را برای برگزاری گفت‌وگوی ملی جامع و فراگیر در کشور و با حضور تمام گروه‌ها و جریان‌های معارض سوری چه داخلی و چه خارجی فراهم کنیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول