اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از 14 سال حاصل تلاش 23 محقق به ثمر نشست

2 رقم جدید گندم و جو در موسسه تحقیقات دیم کشور معرفی شد

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور از معرفی یک رقم جدید گندم به نام‌ گندم " تک‌ - آب " و جو " نادر " خبر داد.

2 رقم جدید گندم و جو در موسسه تحقیقات دیم کشور معرفی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه،  عبدالعلی غفاری ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این ارقام حاصل تلاش‌های 14 ساله 23 محقق بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور است. وی ، عملکرد بالا، کیفیت خوب برای پخت در نانوایی، مقاوم ‌به‌ بیماری زنگ زرد، مقاوم به سرما و تحمل در برابر تنش خشکی را از مزیت‌های گندم " تک‌ - آب " اعلام کرد.

وی افزود: زودرس بودن، دانه درشت، ارتفاع مناسب بوته، مقاوم به سرما، حساسیت کم نسبت به تاریخ کاشت ، حساسیت کم نسبت به عمق کاشت و مناسب برای خاک‌های متوسط نیز از ویژگی‌های رقم جو" نادر "است .

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور در ادامه افزود: متوسط عملکرد گندم " تک – آب " چهار هزار و 700 کیلو گرم و جو نادر سه هزار و 240 کیلو گرم در هکتار است.

وی گفت: گندم " تک - آب " برای اقلیم سردسیر کشور مناسب است و جو " نادر " نیز در دیمزارهای معتدل و سرد معتدل استان کرمانشاه قابل کشت است.

غفاری افزود: میانگین عملکرد دانه رقم جدید گندم در مقایسه با رقم الوند در یک بار آبیاری تکمیلی به ترتیب 3210 و 2556 کیلوگرم در هکتار بود که رقم جدید 25 درصد با یک بار آبیاری تکمیلی به رقم الوند برتری نشان می‌دهد.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه، فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در 5 ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور به منظور افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه‌های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه آغاز کرده است.

انتهای پیام/60002/ج40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول