اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح / احمدی‌نژاد در حاشیه افتتاح سد ارداک مطرح کرد

برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای صیانت از منابع آب کشور / 200 میلیارد تومان بودجه اختصاصی برای مشهد مقدس

رئیس جمهور گفت: وزارت نیرو برنامه گسترده‌ای برای صیانت از منابع آبی کشور در دست برنامه‌ریزی و اقدام دارد.

برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای صیانت از منابع آب کشور / 200 میلیارد تومان بودجه اختصاصی برای مشهد مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود احمدی‌نژاد در حاشیه بهره‌برداری از سد ارداک در 69 کیلومتری مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آب مهم‌ترین مسئله در عمران و آبادانی کشور است، وزارت نیرو نیز برنامه گسترده‌ای برای صیانت از منابع آبی کشور دارد.

وی افزود: هرجا که منبع آب وجود داشته باشد، وزارت نیرو برای بهره‌برداری و صیانت از آن برنامه جامع تدوین کرده است و این برنامه در مسیر اجرا قرار گرفته است.

احمدی‌نژاد با اشاره به شرایط خاص شهر مشهد تصریح کرد: مشهد از جهات گوناگون مهم است؛ هم برای مردم ایران و هم برای مردم جهان، چراکه این شهر مرکز گرایش و هدایت دل‌های ملت‌هاست و هرسال زائران بیشتری جذب این مرکز مقدس می‌شوند و به نوعی مشهد بزرگترین شهر زیارتی در جهان است.

وی با اشاره به اینکه اصولاً شهرهای زیارتی به دلیل پذیرش زائران بی‌شمار، مصرف آب زیادی دارند که این میزان مصرف در طول سال به طور مساوی تقسیم نمی‌شود و ایامی که زائران در اینگونه شهرها حضور بیشتری دارند، مصرف آب نیز بالاتر است، اذعان داشت: در این راستا باید برنامه‌های ویژه‌ای برای تأمین آب شهرهای زیارتی از جمله مشهد طراحی شود. 

وی با اشاره به اینکه بحث آب مهم‌ترین مسئله در عمران و آبادانی است، یادآور شد: خوشبختانه تلاشگران و خادمان مردم در وزارت نیرو، برنامه گسترده‌ای برای صیانت از منابع آبی کشور در دست برنامه‌ریزی و اقدام دارند و در این راستا، برنامه جامعی تهیه شده که تقریباً همه آنها در دست طراحی و اجرا قرار دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهرهایی مثل مشهد مصرف آب بالایی دارد و این مصرف در طول سال یکسان نیست؛ در فصل‌هایی مصرف آب بالا می‌رود و باید برای زمان اوج مصرف برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: سد دوستی بخش زیادی از آب مشهد را تأمین می‌کند و چند سد دیگر و چاه‌های آب بخش دیگر، نیاز مشهد را تأمین می‌کنند که این چاه‌ها در بخش ذخیره برای روزهای اوج مصرف و همچنین مصرف عادی این شهر درنظر گرفته شده است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: سد ارداک که امروز به ‌بهره‌برداری رسید نیز برای ذخیره‌سازی آب جهت روزهای اوج مصرف از جمله ایام نوروز که جمعیت مشهد چند برابر می‌شود، طراحی شده است و آب سالمی دارد؛ ضمن اینکه کشاورزان پایین‌دست سد هم از آب و شبکه آبرسانی مطمئن و مجهز بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: این سد در نقطه‌ای زیبا طراحی شده و از همه کسانی که با تلاش خود آن را به مردم مشهد هدیه کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ وزارت نیرو در اکثر استان‌های کشور سد آماده بهره‌برداری دارد که به مرور آنها را به بهره‌برداری می‌رساند.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد مشکلات بودجه‌‌ای طرح‌های عمرانی کشور ابراز داشت: اگر تمام درب‌ها را ببندند که حتی یک ریال هم وارد خزانه نشود، بازهم طرح‌های عمرانی کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در سال گذشته برای ورود منابع مالی به خزانه فشارهایی از سوی دشمن وجود داشت که این فشارها در حال تمام شدن است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ایران به سرعت به سمت قله در حال حرکت است و اگر تمام شیاطین عالم هم جمع شوند، جلودار آنها نیستند.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی در رابطه با بودجه اختصاصی شهر مشهد در سال 92 عنوان کرد: در بودجه کشور برای مشهد 200 میلیارد تومان بودجه اختصاصی در نظر گرفته شده است.

ساختمان و شبکه آبیاری ارداک در فاصله 69 کیلومتری شمال‌غرب مشهد دقایقی پیش توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

این سد با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانات دائم و فصلی رودخانه ارداک در موقعیت تلاقی دوراهی اصلی آب‌قد و میان‌مر در فاصله 69 کیلومتری شمال‌غرب مشهد به بهره‌برداری رسیده است.

تأمین نیاز آبی بخش شرب و صنعت شهر مشهد به میزان 6/16 میلیون متر مکعب و همچنین تأمین نیاز آبی 1671 هکتار از اراضی زراعی روستاهای اطراف، از جمله اهداف دیگر ساخت این سد است.

سد ارداک دارای حوزه آبریز به مساحت 485 کیلومتر مربع بوده و سالانه 77/32 میلیون مترمکعب آورده آب آن است.

تراز نرمال سد خاکی ارداک 30 میلیون متر مکعب بوده و برای احداث آن 500 میلیارد ریال هزینه شده است.

44 کیلومتر از خط انتقال آب این سد به مشهد تاکنون انجام شده است.

سد ارداک آب کشاورزی هشت روستای مهدی‌آباد، ارداک، دوله، حصار، فوشال، کچخکان، پس‌پشته و سعیدآباد را تامین می‌کند.

انتهای پیام/70005/ذ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول