اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازی‌های محلی پسوجان سیرجان احیا شد

بازی‌های محلی منطقه پسوجان بخش پاریز سیرجان احیا و اجرا شد.

بازی‌های محلی پسوجان سیرجان احیا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، کانون هم‌اندیشی روستای پسوجان سیرجان در ایام تعطیلات عید نوروز سال جاری اقدام به احیای بازی‌های محلی کرد تا جایگزین بازی‌های رایانه‌ای شوند. 

عزیزالله ایران‌نژاد کارشناس و گردآورنده کتاب بازی‌های محلی منطقه پسوجان سیرجان اظهار داشت: این بازی‌ها مشتمل بر 38 نوع است که تا 30 سال پیش در میان اهالی و جوانان مرسوم بوده است.

وی ابراز داشت: زندگی ماشینی و رایانه‌ها موجب به فراموشی سپردن این بازی‌ها شد و سال جاری با تشکیل کانون هم‌اندیشی منطقه پسوجان، بازی‌های محلی بازآفرینی و آموزش داده شد.

ایران‌نژاد عنوان کرد: احیای این بازی‌ها مورد استقبال جوانان قرار گرفت و در روزهای 13 و 14 فروردین ماه اجرا شد.

وی گفت: این بازی‌ها شامل کوکو بازی، ماچلووس، گو شیطونو، گو بزن و برو، شیر بگیر و روباه، از این گل‌ها چه گل، کل‌ بازی، سنگ سنگ چله باز، گرگ علیخانم، اوسا زنجیرباف، اللنگ بللنگ، جومو جومو قلاتو، تسمه بازی، آسمون چه رنگه، شاه و وزیر، گردو بازی، کلاغ پرپر و ... است.

وی افزود: بازی‌های محلی ماچلووس، گوبزن و برو و کوکوبازی با استقبال مردم و جوانان روستا برگزار شد.

این کارشناس بازی‌های محلی تصریح کرد: در بازی «ماچلووس» دو تیم انتخاب و پس از قرعه‌کشی یکی از تیم‌ها که پنج نفر یا بیشتر را تشکیل می‌دهند، داخل میدان که از قبل خط کشی شده است، قرار می‌گیرند و با یک پا به دنبال حریف می‌دوند تا اینکه دستشان به حریف بخورد و یا پای حریف مقابل به زمین برسد و آنگاه یک نفر برنده می‌شود.

ایران‌نژاد خاطر نشان کرد: در بازی «گو بزن و برو» دو نفر مرد وارد میدان شده و یارگیری می‌کنند، تیم از پنج تا 15 نفر تشکیل و هر نفر از تیم‌ها اقدام به زدن گوی یا توپ با چفته یا همان چوب می‌کنند و طی مدت زمانی که توپ پرتاب می‌شود زننده توپ فرصت دارد از محل خود فرار و دوباره برگردد که اگر موفق نشود بازی را باخته است.

وی گفت: در بازی «کوکو بازی» دو گروه مساوی تشکیل می‌شود که یک گروه پس از قرعه‌کشی در میدان از قبل تعیین شده قرار می‌گیرد، تیم داخل میدان کلاه دارند و گروه حریف باید کلاه آنها را بردارد.

به گزارش فارس، روستای پسوجان در 60 کیلومتری شمال سیرجان در بخش پاریز قرار دارد و با جمعیت 100 خانواری 32 شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام/80015/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول