اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای نوروز تا روز گذشته صورت گرفت

بازدید 150 هزار نفری از قلعه فلک‌الافلاک لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: بیش از 150 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک لرستان دیدن کردند.

بازدید 150 هزار نفری از قلعه فلک‌الافلاک لرستان

سیدقاسم قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با بیان اینکه تعطیلات نوروز سال گذشته 120 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک لرستان دیدن کردند، اظهار داشت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز گذشته، 150 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک لرستان دیدن کردند.

وی با بیان اینکه تا روز گذشته بیش از 30 درصد افزایش بازدید از قلعه فلک‌الافلاک و موزه‌های لرستان را داشته‌ایم، ادامه داد: آمار بازدیدکنندگان امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

فلک‌الافلاک قلعه‌ای‌ تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است، فلک الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود، این قلعه بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون‌شهر خرم‌آباد است.

این قلعه با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده است، دژ شاپور‌خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند.

قلعه خرم‌آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده است، با توجه به اینکه ممکن است، دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک الافلاک نیز از همین جا ریشه گرفته باشد.

فلک‌‌الافلاک دارای هشت برج دو حیاط مستطیل شکل است، ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه 22,5 متر و مساحت کلی آن 5300 متر مربع است.

پلان بنا به صورت هشت ضلعی نامنظم است، ورودی آن در جبهه شمالی و در برج جنوب غربی ساخته شده است که عرض آن 2,10 و ارتفاع آن سه متر است.

در ساخت این بنا از مصالحی چون خشت، آجر،‌ سنگ و ملات استفاده شده است.

این بنا به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون به عنوان موزه باستانشناسی، مردم شناسی و آزمایشگاه مرمت اشیا و چایخانه سنتی از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/2304/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول