به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان فیروزکوه در منتهیالیه شمالشرقی استان تهران واقع شده است و این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود میشود.
فیروزکوه در مسیر شاهراههای ایران قرار گرفته و جزو شهرهای بین راههای ترانزیتی محسوب میشود و از مسائل قابل توجه در این منطقه، صعبالعبور بودن آن است.
فیروزکوه در بین سه گردنه معروف و برفگیر کشور قرار دارد؛ از طرف تهران، گردنه امینآباد و از طرف سمنان به گردنه بشم منتهی میشود؛ اما خطرناکترین و پرحادثهترین گردنه منطقه، گردنه گدوک است که به ناحیه شمال کشور ختم میشود.
تعریض راههای مواصلاتی شهرستان فیروزکوه
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در مجموع 100 هکتار از زمینهای منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه به منظور تعریض راههای مواصلاتی، ایجاد فضای سبز در مسیر جادهها و احداث کولاکگیر منطقه گدوک امسال در اختیار وزارت و شهرسازی قرار گرفته است.
به منظور احداث واحدهای راهدارخانه جدید در گردنههای برفگیر بشم و گدوک و راهدارخانه ارجمند نیز در مجموع 300 متر مربع از زمینهای منابع ملی به راه و شهرسازی واگذار شده است.
حتی ایلراههای شهرستان فیروزکوه نیز در دفتر روزنامه رسمی قوه قضائیه به ثبت رسیده است و با این اقدام، از هرگونه تعرض به ایلراهها جلوگیری میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، دامهایی که از کویر استان سمنان به مناطق ییلاقی طالقان، کرج، دماوند، قزوین، لار، نور، بلده، پلور و حاشیه هراز کوچ میکنند، باید از ایلراههای شهرستان فیروزکوه عبور کنند.
وجود حدود 400 کیلومتر راه عشایری در سطح شهرستان فیروزکوه نشاندهنده گستردگی و وسعت زیاد شهرستان فیروزکوه است.
بزرگترین شهرستان استان تهران بدون سازمان حمل و نقل و پایانهها!
شهرستان فیروزکوه به عنوان بزرگترین شهرستان استان تهران پس از انتزاع استان البرز، قرار داشتن بر سر مسیر مواصلاتی سه استان بزرگ کشور و برخورداری از جمعیت مهاجر فراوان به خصوص در فصل گرما دارای اهمیت بسیاری است.
بهرهمندی از قابلیتهای گردشگری و توریستی و وجود دو دانشگاه آزاد اسلامی و پیامنور، دو کارخانه سیمان و دو شهرک صنعتی، از وجود سازمان مستقل و شناسنامهدار حمل و نقل و پایانههای عمومی بیبهره است.
این در حالی است که در سالهای گذشته هر یک از واحدهای مینیبوسرانی، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و خطی بینشهری به صورت جزیرهای و مستقل از یکدیگر به حمل و نقل مسافران مبادرت ورزیدهاند؛ اما این سامانهها هماینک و با توجه به توسعه شهرستان پاسخگوی نیازها نیست.
امنیت مسافران؛ حلقه فراموششده حمل و نقل در فیروزکوه
امیرهوشنگ علیاکبرخانی، یکی از شهروندان فیروزکوهی با اشاره به اهمیت مسئله امنیت مسافران گفت: همه مسئول هستند تا امنیت مسافران شهرستان فیروزکوه را تامین کنند.
وی تصریح کرد: افراد و مسافران سوار شدن در خودروهای شناسنامهدار را بر خودروهای گذری ترجیح میدهند.
عاصفه اللهوردی، یکی از دانشجویان فیروزکوهی نیز در این ارتباط گفت: مردم انتظار دارند که سوار خودروهایی برای جابهجایی شوند که خواستههای آنان را اجابت کرده و در صورت تخطی پاسخگو باشند.
این دانشجو میگوید: بسیاری از خودروها مورد اطمینان نیستند و به همین خاطر، باید مدتها منتظر بود تا برای جابهجایی از مسیری به مسیر دیگر، سوار خودروی مطمئن شد.
معاون فرماندار فیروزکوه:
شهرداری و شورای شهر فیروزکوه مسئول هستند
در همین حال، معاون عمرانی فرماندار فیروزکوه در گفتوگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: ساماندهی سیستم حمل و نقل همگانی به منظور رفاه حال شهروندان و روستاییان، یکی از اولویتهای سال 92 این شهرستان است.
هوشنگ نیکزاد گفت: متولی انجام این امر، شورای اسلامی شهر فیروزکوه بوده که در مرحله اخذ تاییدیه استانداری تهران و مجوزهای لازم است.
معاون عمرانی فرماندار فیروزکوه خاطرنشان کرد: با پیشنهاد شهرداری و مصوبه شورای شهر فیروزکوه، زمینی به وسعت 13 هزار متر مربع در منتهیالیه منطقه چمن کلفور برای این منظور در نظر گرفته شده است.
فرماندار فیروزکوه:
فیروزکوه از یارانههای حمل و نقل عمومی بیبهره مانده است
ابوالقاسم مهری، فرماندار فیروزکوه نیز در این زمینه به فارس گفت: هماینک به دلیل نبود سیستم حمل و نقل عمومی، شهرستان از مزایا و یارانههای مخصوص آن بیبهره مانده است.
وی افزود: محل جانمایی شده به این منظور مورد تایید مجموعه فرمانداری فیروزکوه است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
فرماندار فیروزکوه با تقدیر از عملکرد شورای اسلامی و شهرداری فیروزکوه در این عرصه ابراز امیدواری کرد؛ در کوتاهترین زمان و با وفاق، همدلی و وحدت رویه متولیان امر، این مهم به نتیجه مطلوب برسد.
شهردار و رئیس شورای شهر فیروزکوه:
قرار نیست محل پایانه به چمن کلفور فیروزکوه منتقل شود
خبرنگار فارس در شرق استان تهران در راستای تکمیل گزارش خود سراغ شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر فیروزکوه رفت و گرچه این گفتوگوها چندان ادامه نیافت؛ اما مشخص شد که قرار نیست برخلاف ادعای فرماندار و معاون عمرانی فرماندار شهرستان فیروزکوه، محل پایانه به چمن کلفور فیروزکوه منتقل شود.
شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر فیروزکوه در این زمینه با رد شایعات مبنی بر تغییر محل پایانه به سمت چمن کلفور، آمادهسازی آن را در این محل زمانبر توصیف کردند.
این دو مسئول افزودند: کاربری این منطقه، فضای سبز تعریف شده و احداث پایانه در این محل جای اشکال است.
انتهای پیام/2568/ی40/ف4004