اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان - 18

حکایت انگورستان ملک و مالیاتی که وقف تعزیه شد/ جادوی نور در شیشه‌های هفت رنگ قجری

انگورستان ملک از دیگر بناهای تاریخی اصفهان است که شیشه‌های هفت رنگ قجری آن جادویی از بازی نور بر دیوارهای ساختمان افکنده و زیبایی این ساختمان تاریخی را به چشم گردشگران می‌کشاند.

حکایت انگورستان ملک و مالیاتی که وقف تعزیه شد/ جادوی نور در شیشه‌های هفت رنگ قجری

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جاذبه‌های بی‌بدیل دیار سپاهان آشنای همه جهانگردان و زیبایی‌شناسان عالم است، به طوری که توصیف باغ زیبای انگورستان ملک در ده‌ها سفرنامه معتبر دوران‌های مختلف آمده است.

در زمان سلطنت نادرشاه افشار باغی پر از درخت‌های انگور در نزدیکی مرکز شهر وجود داشت که به علت عدم پرداخت مالیات از دهقانان توسط ایادی شاه تصرف شده بود، این باغ از آن دوران جزو اموال دولتی محسوب می‌شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار در اختیار داروغه و مسئول امور مالی حاکم اصفهان درآمد.

در سال‌های بعد فرزند همان داروغه به نام حاج محمد ابراهیم‌خان که لقب ملک‌التجار داشت در محل این باغ بنائی ساخت که به نام انگورستان مشهور شد.

این بنا در آن زمان به امور برگزاری تعزیه و عزاداری محرم اختصاص یافته بود و معمار سازنده آن استاد حسین، طوری طراحی بنا را سامان داده که مناسب برگزاری نمایش و تعزیه باشد.

تاریخ وقف‌نامه این بنا که برای عزاداری امام حسین (ع) و یارانش اختصاص یافته، برای سال 1341 ه.ق است، البته در طول زمان‌های مختلف قسمت‌هایی از این بنای باشکوه تخریب شده و بخش‌هایی از این بنا هم در تعریض خیابان ملک تصرف شده و به خیابان اضافه شده است.

*‌ جادوی نور در شیشه‌های هفت رنگ قجری

بخشی که امروزه از این بنا باقی است، حیاطی وسیع در شمال و سفره‌خانه‌ای به وسعت همان حیاط است که این سفره‌خانه تمامی جبهه حیاط را در برمی‌گیرد و فضای سفره‌خانه به وسیله یک ارسی هفت دهنه به حیاط پشتی و جنوبی وصل می‌شود.

بعدها حیاط خانه هم مسقف شده و از ارسی‌های سفره‌خانه و بقیه فضاها چیزی باقی نماند تا فضای سه جبهه درهم ادغام شده و محیطی بزرگ و باشکوه برای تعزیه ترتیب داده شود. در سقف حیاط یک نورگیر بزرگ قرار دارد که هشت ضلعی است و با پنجره‌های سراسری زیبا روشنایی تعزیه را تأمین می‌کند.

تالار پنج دری زیبای بخش شمالی محل دفن ملک‌التجار و همسرش است که بنا بر وصیت او در این محل به خاک سپرده شده‌اند و مجموعه قسمت‌های حیاط سرپوشیده، سفره‌خانه، حیاط مقبره و دیگر اتاق‌های حیاط دارای تزئینات فراوان آئینه‌‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا و نمونه‌های زیبایی از تزئین ستون‌ها است. ستون‌هایی که در وسط حیاط و سفره‌خانه سنگینی طاق را تحمل می‌کند روکشی از چوب دارد، اما پایه ستون‌ها دارای تزئیناتی چشمگیر است.

در زیر فضای سفره‌خانه زیرزمینی با پنجره‌های شیشه‌ای زیبا قرار دارد و نورگیرهای مشبک نور آن را از حیاط تأمین می‌کنند.

*‌ اولین نمونه تاریخی حمام خانگی

در گوشه جنوب شرقی بنا حمامی با سقف گنبدی زیبا و سکوهایی در اطراف قرار دارد که شبیه حمام‌های اولیه خانگی و از نمونه‌های خوب حمام قجری است.

انگورستان ملک از بناهای باشکوه قاجار است که در سال‌های اخیر در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته است و مسابقات قرآن و برنامه‌های زیبای تلویزیونی هم در آن برگزار و تهیه می‌شود.

به گزارش فارس، تزئینات این بنا مبین هنر کاشی‌کاری و آئینه‌کاری گچ‌بری‌های زیباست که با جاذبه‌های خوب به عنوان یکی از دیدنی‌ترین نقاط اصفهان مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. این اثر ثبت شده ملی در خیابان شریف واقفی و خیابان ملک در محله شیخ یوسف قرار دارد.

لوکیشن خوبی که این تالار زیبا دارد، باعث شده که فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خوبی در این محل برنامه‌ریزی، فیلم‌برداری و اجرا شود.

نکته دیگر اینکه این اثر تاریخی هم جاذبه میراثی است و هم جاذبه مذهبی و فرهنگی و به سبب تابش زیبای نور در شیشه‌ها و رنگ‌های زیبایی که ایجاد می‌شود، هریک خاصیتی جدا دارد؛ این بنا از معروفیت خاصی برخوردار است.

پنج دری زیبای این خانه و درهای چوبی زیبایش هم هنر منبت را به خوبی به بینندگان عرضه می‌کند و تابش نورهای رنگی در آب حوض وسط بنا چنان صحنه مسحورکننده‌ای ایجاد می‌کند که آدمی به یاد باغ‌های بهشت و شکوه و شوری کبریایی و جلال و جبروتی الهی می‌افتد.

انتهای پیام/2301/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول