اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری دیار سپاهان - 16

بزرگ‌ترین باغ موزه پرندگان خاورمیانه در اصفهان/ کوه گشت صفه با طعم تله‌کابین و بولینگ

باغ پرندگان اصفهان بزرگ‌ترین باغ موزه خاورمیانه محسوب می‌شود که ده‌ها گونه از نایاب‌ترین پرندگان جهان را در خود جای داده است.

بزرگ‌ترین باغ موزه پرندگان خاورمیانه در اصفهان/ کوه گشت صفه با طعم تله‌کابین و بولینگ

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان دیار هنرپرور و زرخیز اصفهان با تنوع  چهار فصل آب و هوایی دل هر مسافری را در بهار می‌رباید و جاذبه‌های فراوان تاریخی‌اش شهره خاص و عام است.

در سال‌های اخیر به همت شهرداری اصفهان و به واسطه پدید آمدن مراکز تفریحی جدید و جاذبه‌های طبیعی، باغ‌های زیبایی همراه با ایده‌های محیط ‌زیستی در اصفهان احداث شده که باغ پرندگان و باغ گلها از آن جمله است.

این دو باغ به همراه منطقه با صفای ناژوان که در آن  امکانات خاص گردشگری ایجاد شده و در کنار کوه‌گشتی به یادماندنی در کوه صفه می‌تواند در فصل بهار تمام گردشگران مشکل‌پسند را با رضایت‌مندی به دیار خود رهسپار کند.

*‌ بزرگ‌ترین باغ موزه پرندگان خاورمیانه در اصفهان

باغ پرندگان فعالیت خود را در مرداد ماه 75 آغاز کرده و55 هزار متر مربع مساحت دارد که در بخشی از پارک جنگلی ناژوان احداث شده و تحت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان است.

 

منطقه‌ای که پرندگان در آن ساکن شدند با توری بلندی که به وسیله ستون‌هایی نگه داشته شده محافظت می‌شود که این ایده اصفهانی‌ها سبب شده این باغ جزو معدود پارک‌های نگهداری گونه‌های مختلف پرندگان و بزرگ‌ترین آنها در خاور میانه قرار گیرد.

مساحت داخلی زیر توری 17هزار متر مربع است که با 16 ستون متحرک نگه داشته می‌شود، ارتفاع آن 32 متر و مساحت توری 40 هزار متر مربع است.

ده‌ها گونه از نایاب‌ترین پرندگان جهان در این باغ جمع آوری و مطابق با کیفیت زندگی هر کدام برایشان لانه مخصوص و غذای مناسب تدارک دیده می‌شود.

این گونه‌ها علاوه بر نمایش عمومی برای مردم تکثیر نیز می‌شوند تا زندگی آنها در این باغ مصفا تداوم یابد، همچنین کلیه امکانات دامپزشکی در این مکان مهیا و پرندگان مورد بازبینی و معاینه از نظر بیماری‌ها و سایر آفات قرار می‌گیرند و به همین منظور افراد متخصص و امکانات کافی در باغ پرندگان مستقر است.

در روزهای اول بهار امسال روزانه بیش از 10 هزار نفر از این باغ و باغ گل‌های اصفهان بازدید می‌کنند که آمار قابل توجهی برای یک اکوسیستم تفریحی طبیعی است.

*‌ 50 هزار گونه گل و گیاه در موزه طبیعی باغ گل‌ها

باغ گل‌های اصفهان نیز یکی دیگر از ابداعات اصفهانی‌ها برای جلب گردشگر بوده که با گردآوری صدها گونه گیاه و گل‌های زینتی و نایاب که چشم هر بیننده را مسحور می‌کند از سراسر جهان  در یک جا جمع آوری شده است.

این باغ نیز در سال 75 توسط شهرداری اصفهان در 85 هزار متر‌مربع در بخش شمال شرقی اصفهان در بلوار فرزانگان احداث شده و زیر نظر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اداره می‌شود.

در ابتدا این باغ با سیستم جنگلی و آبیاری هیدرانت طراحی شده بود که اخیرا با تغییراتی آبیاری قطره‌ای برایش اتخاذ شده است.

تعداد 50 هزار درخت و درختچه مختلف مانند انواع کاج و سرو و اقاقیا ،توت و زبان گنجشک و انواع سرو وبید های تزئینی و ارغوان و نارون و چنار و وسک و نیز درخت‌های مرکبات است.

این باغ زیر نظر سازمان پارک‌های شهرداری اداره‌ می شود  اما متخصصین و مهندسین جهاد کشاورزی اصفهان نیز جزو مشاوران طرح هستند و سالانه تعداد زیادی طرح‌های مختلف پرورش گل و گیاه‌های خاص برای تزئین شهر و برآورده کردن نیازها در این باغ پرورش داده‌ می‌شود.

انواع گل‌های تزئینی شب‌بو و بنفشه برای بهار و دیگر نهال‌ها همچون شمشاد با امکانات این باغ رشد داده می‌شود تا علاوه بر بازدید مردم و مسافران نیازهای شهر را هم برطرف کرده و شهرداری را از خرید گل و گیاه خودکفا کند.

در هر محوطه در کنار گیاهان تابلویی نصب شده که مشخصات تیره، گونه، سن و موطن اصلی رشد گیاه را برای بیننده روشن می‌کند و مردم می‌توانند از نهال‌های اضافی پرورش یافته در باغ برای منزل خریداری کرده و مشاوره لازم را از مهندسین مستقر در باغ گل‌ها بگیرند.

سطح چمن کاری شده باغ شامل تپه و تپه‌چینی و اطراف ساختمان‌های اداری حدود 12 هزار و 500 متر مربع مساحت دارد که زمین اسباب بازی برای تفریح کودکان نیز در دو طرف باغ ایجاد شده است تا ضمن بازی کودکان والدین به بازدید از باغ بپردازند.

علاوه بر اینکه بازدید از این مکان‌ها برای رشد علمی کودکان و نوجوانان مفید است مسافران نوروزی اصفهان هم می‌توانند توری تفریحی و علمی در این باغ داشته باشند.

همچنین در جوار باغ پرندگان که وصفش کردیم موزه‌ای به نام پروانه‌ها قرار دارد که گونه‌های مختلف پروانه در آن در تابلو و قاب‌های زیبا نگهداری می‌شود و به روش‌های خاص علمی این گونه‌ها خشکانده شده است.

وجود آلاچیق‌های زیبا در این دو باغ تفریحی اصفهان به همراه سایر امکانات این اماکن را محلی مناسب برای گردشگری و تفرج کرده است.

*‌ کوه گشت صفه با طعم تله کابین وبولینگ

به گزارش فارس کوه صفه در جنوب غربی اصفهان نیز با امکانات پارک کوهستانی در روبروی ترمینال صفه و خروجی اصفهان به شیراز مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش و کوهنوردی است که با امکانات کوه‌گشت و کوه‌نوردی و نیز تفریحات مدرن جدید نظیر بولینگ و بیلیارد و نیز تله‌کابین با چشم انداز کوهستان و نمای عمومی شهر آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

در دامنه صفه چشمه ای به نام چشمه درویش و 200 متر بالاتر از آن چشمه گل زرد وجود دارد که البته چشمه دوم کمی صعب‌العبور است،همچنین کوهنوردی در این مکان برای افراد آماتور و فاقد تجهیزات توصیه نمی‌شود چرا که در سال‌های اخیر شاهد حوادث دردناکی بر اثر بی احتیاطی جوانان در این مکان بودیم .

کوه صفه از محل چشمه درویش سنگ از کوه جدا شده و نقاط خاکی به سنگی تبدیل می‌شود و در سمت غرب به فضای مسطحی منتهی می‌شود که به همین دلیل به آن صفه می‌گویند.

پیش از این در این محل چهار طاقی‌هایی بود و یک باغ وحش که بر اثر بی توجهی متروکه شدند، همچنین چنارها وسنگاب‌های زیبایی که از برفاب در زمستان پر می‌شوند در دامنه‌های پشتی کوه وجود دارد و فضای سبزی که در دور صفه را احاطه کرده نیز 100 هکتار مساحت داشته و دامنه این کوه را دارای چشم اندازی زیبا و سرسبز کرده که روزانه هزاران نفر بازدید کننده دارد.

در سال‌های اخیر با احداث رستوران‌ها و چایخانه‌ها و کافی‌شاپ‌هایی در این منطقه تفریحی و نیز برگزاری جشن اعیاد و عزاداری  نیز ایجاد مزار شهدای گمنام در دامنه کوه صفه این مکان رنگ و بوی معنوی به خود گرفته است.

انتهای پیام/2301/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول