اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان خبر داد

بازدید بیش از 100 هزار گردشگر از قلعه فلک‌الافلاک لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از 100 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک و موزه‌های لرستان دیدن کردند.

بازدید بیش از 100 هزار گردشگر از قلعه فلک‌الافلاک لرستان

 قاسم قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با بیان اینکه تعطیلات نوروز سال گذشته 120 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک لرستان دیدن کردند، گفت: پیش بینی می‌شود، آمار بازدیدکنندگان امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 30 درصد افزایش بازدید از قلعه فلک‌الافلاک و موزه‌های لرستان را داشته‌ایم، افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از 100 هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک و موزه‌های لرستان دیدن کردند.

قربانی خاطرنشان کرد: حضور در چند جشنواره سراسری، استقبال از جشنواره بهاری، اطلاع‌رسانی به موقع و ... باعث افزایش چشم‌گیر مسافران نوروزی به لرستان شده است.

قلعه تاریخی فلک الافلاک لرستان یکی از بناهای تاریخی شگفت‌انگیز جهان است.

استان لرستان یکی از استان‌های باستانی کشور است که آثار به جای مانده از ادوار گذشته زیادی را در خود جای داده تا این منطقه را به عنوان یک قطب در صنعت گردشگری کشور مطرح کند.

در این میان قلعه فلک الافلاک یکی از آثار باستانی منحصر به فرد لرستان است که از عهد باستان بر روی تپه‌ای صخره‌ای در کنار رودخانه‌ای خروشان در مرکز استان لرستان بنا شده است.

این بنای تاریخی که با نام قلعه دوازده برجی نیز معروف است بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد واقع شده و چشم‌ هر گردشگر و بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

استان لرستان بر اساس تعداد آثار و بناهای موجود باستانی و تاریخی به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم می شود.

برخی از این آثار شامل نقاشی‌ها، کنده کاری‌های داخل غارها و آثار بجای مانده از مردم این سرزمین نظیر اشیای مفرغی و سفالینه بیانگر آن است که بیش از 40 هزار سال پیش در لرستان زندگی وجود داشته به گونه‌ای که بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره‌ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره زینت بخش آثار کهن این سرزمین است.

قلعه فلک الافلاک با وسعت تقریبی پنج هزار و 300 متر مربع شامل هشت برج، دو صحن و 300 جان پناه است و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 23 متر است.

مصالح به کار رفته در این بنای زیبا و ارزشمند تاریخی عمدتا سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک است.

ورودی بنا به سمت شمال در بدنه برج جنوب غربی تعبیه شده که پس از گذر از راهرو ورودی به حیاط اول وصل می‌‌شود و ورودی قلعه فلک‌الافلاک در جبهه شمالی و در برج جنوب غربی به عرض 10 متر و ارتفاع سه متر ساخته شده است.

انتهای پیام/2304/ی20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول