اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعطای کرسی سوریه به معارضان و حمایت بریکس از دمشق، طبل جنگ را خواهد کوبید

اعطای کرسی سوریه به ائتلاف معارضان و حمایت مجموعه بریکس از دمشق، نشان از شکل‌گیری دو بلوک متقابل در عرصه بین‌المللی است. آیا این تقابل طبل جنگ در عرصه بین‌المللی را خواهد کوبید و بحران سوریه را به جنگی بین‌المللی تبدیل می‌کند.

اعطای کرسی سوریه به معارضان و حمایت بریکس از دمشق، طبل جنگ را خواهد کوبید

به گزارش خبرنگار فارس در دمشق، تغییر و تحولات سیاسی که طی روزهای گذشته در بحران سوریه شاهد آن هستیم، می‌تواند بیانگر شکل گیری عرصه سیاسی بین المللی جدیدی باشد که بر سیاست جدیدی یعنی تقابل قطب‌های بین المللی استوار باشد و در چنین حالتی باید تاکید کرد که بحران سوریه می‌تواند مقدمه‌ و سرآغازی بر نزاع و جنگی گسترده‌تر در عرصه منطقه‌ای و حتی بین المللی باشد.

اقدام اتحادیه عرب با رهبری قطر در سپردن کرسی سوریه در این اتحادیه به کمیته ائتلاف معارضان سوری به ریاست «معاذ الخطیب» از جمله نشانه‌های شکل گیری این عرصه سیاسی جدید بین المللی است که بنابر تاکید منابع آگاه به توصیه «جفری فلتمن»، مسئول پرونده سوریه در بین «عقاب‌های آمریکا» صورت گرفت.

همچنین تعویض پرچم جمهوری عربی سوریه در اتحادیه عرب با پرچم «ارتش آزاد سوریه» که در واقع همان پرچم دوره قیمومیت فرانسه بر سوریه می‌باشد را نمی‌توان چیزی فراتر از «اعلام جنگ» اتحادیه عرب علیه سوریه و سرفرود آوردن این اتحادیه در برابر خواسته‌ها و سیاست‌های قطری – سعودی و در واقع آمریکایی به شمار آورد.

به این ترتیب می‌توان گفت که اتحادیه عرب در برابر سوریه دو گزینه را در پیش گرفته است. گزینه اول در سرنگونی نظام سوریه و به قدرت رسیدن معارضان وابسته به غرب و رژیم‌های عربی در سوریه نمود پیدا می‌کند که در این صورت باید شاهد تبعیت محض سوریه معارضان از غرب و رژیم‌های عربی باشیم و یا اینکه نظام سوریه آنگونه که طی دو سال گذشته نشان داده  و توطئه‌های دشمنان را ناکام ساخته،‌ از این پس هم پیروز میدان باشد و در آن صورت بدون ذره‌ای شک و تردید باید در انتظار فروپاشی اتحادیه عرب و به همراه آن «رژیم‌های دیکتاتوری عربی حوزه خلیج فارس» و رژیم‌ها و افراد وابسته به آنها باشیم.

سوریه به این «اعلام جنگ» اتحادیه عرب پاسخ گفت و در این راه براساس سخنرانی اخیر «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد که در صورتی‌که دشمنان سوریه خواهان رو در رویی مستقیم با سوریه هستند، نظام سوریه مانعی ندارد، فقط در این راه همانگونه که رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، دمشق ترجیح می‌دهد، در این جنگ به جای رویارویی با مزدوران با سروران آنها رو در رو شود که اشاره‌ای آشکار و بی‌پرده به رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس از جمله قطر و عربستان سعودی است که سیاست‌هایشان وابسته به کاخ سفید و سیاستمداران آمریکایی به ویژه در حوزه محور مقاومت  منطقه یعنی سوریه و ایران و حزب الله است.

واکنش سوریه به این محدود نشد و دمشق بیش از 24 ساعت منتظر نشد تا هشدار شدید اللحنی به کشورهای عربی توسط رئیس جمهوری‌اش از طریق نشست بریکس داد که به طور تصادفی تنها به فاصله یک روز پس از نشست اتحادیه عرب برگزار شد و بشار اسد از اعضای این مجموعه خواستار کمک به سوریه در جنگش علیه تروریسمی شد که از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی حمایت می‌شود تا مجموعه بریکس نیز در بیانیه پایانی خود بار دیگر حمایت خود از سوریه مخالفت با نظامی شدن بحران این کشور را اعلام کرده و مورد تاکید قرار دهد.

این تغییر و تحولات دارای بازتاب‌هایی خطرناک بر عرصه سیاسی و نظامی بین المللی است که می‌توان آن را در موارد زیر خلاصه کرد:

- احتمال تبدیل منازعه طرف‌های بین المللی در بحران سوریه به جنگی جهانی واقعی در عرصه بین المللی، به گونه‌ای که در این ارتباط مشاهده شد که روسیه هم نیروهای نظامی خود را راهی دریای سیاه کرد و با برگزاری مانورهای گسترده نظامی نشان داد که آماده جنگی گسترده و بزرگ است. در این میان نمی‌توان تنش بین دو کره و تهدیدات نظامی پیونگ یانگ به هدف قرار دادن آمریکا توسط سلاح‌های هسته‌ای را نادیده گرفت که در صورت عملی شدن چنین تهدیدی فاجعه‌ای بزرگ برای تمام جهان است.

- گرفتاری بیش از پیش آمریکا در سوریه که هر روز گوشه‌ای جدید از آن افشا می‌شود و آخرین آن از دست داشتن سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی آمریکا در انفجار تروریستی مقر امنیت ملی سوریه در دمشق در ژوئیه گذشته تاکید می‌کند که در جریان آن چهار فرمانده ارشد نظامی سوریه و همچنین دیگر ترورها از جمله تلاش برای ترور بشار اسد پرده برمی‌دارد و بر این نکته تاکید می‌کند که ممکن است سناریو آمریکا در سوریه به سناریویی بین المللی تبدیل شود که بعید است، آمریکا و هم پیمانانش در رویارویی با محور مقاومت پیروز بیرون آیند.

- ورود عرصه سیاسی بین المللی به دو قطب متقابل و رویاروی یکدیگر بسان آنچه که طی جنگ جهانی اول و دوم عرصه بین المللی شاهد آن بود. به ویژه آنکه اطلاعات موجود نشان می‌دهد که کشورهایی همچون ایران و سوریه و کره شمالی بی‌تمایل به پیوستن به این مجموعه نیستند و این بر احتمال رو در رویی طرف‌های بین المللی تاکید می‌کند.

«سعید صالح»، تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور بین المللی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید می‌کند که تغییر و تحولات اخیر جاری در عرصه سیاسی بین المللی به سمت خشونت بیشتر و جنگ و حتی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی تاکید می‌کند، به ویژه آنکه کشورهایی همچون روسیه و چین و ایران و حتی کره شمالی بر این باور هستند که غرب درصدد تبدیل سوریه به افغانستانی دیگر است و این کشورها هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد که طرف‌های غربی در این جنگ پیروز شوند.

صالح در ادامه افزود: در روزهای آینده باید شاهد تغییر و تحولات غیر منتظره و سریعی در پرونده سوریه باشیم که در آن صورت باید شاهد دو گونه از تحولات در بحران سوریه باشیم، یا آمریکا از مواضع خود در جنگ علیه سوریه عقب نشینی کند که در این صورت پیروزی سیاسی بزرگی برای سوریه رقم خواهد خورد و یا اینکه باید در انتظار جنگی ویرانگر نه تنها در سوریه که در تمام عرصه بین المللی باشیم که هیچ کشوری از آن جان سالم به در نخواهد برد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول