اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خبر داد

35 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سد و نیروگاه بختیاری لرستان

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پیش بینی شده سد بختیاری با هزینه اجرایی 17 هزار میلیارد ریال و مجموع هزینه 35 هزار میلیارد ریال با احتساب تعدیل و سایر هزینه‌های جانبی از قبیل تملک زمین‎ها، بیمه و غیره احداث شود.

35 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سد و نیروگاه بختیاری لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سیدمحمدرضا رضازاده ظهر امروز در مراسم عملیات اجرایی ساخت سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با ارتفاع 325 متر که با حضور رئیس‌ جمهور در لرستان آغاز شد، با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از سد بختیاری لرستان امکان تولید سه هزار گیگاوات ساعت برق فراهم می‌شود، گفت: هدف از ساخت این سد نصب یک هزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق‌آبی است که امکان تولید سالانه سه هزار گیگاوات ساعت برق، کنترل سالانه پنج میلیارد مترمکعب آب در حوزه رودخانه دز و بختیاری را فراهم می‌سازد.

وی افزود: جلوگیری از ورود رسوب‎های رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و افزایش عمر مفید آن سد، همچنین ایجاد یک مخزن مطمئن آب برای سه نیروگاه جریانی حد فاصل سد بختیاری و سد دز بر روی رودخانه دز که در آن طرح‎ها نیز در مجموع 930 مگاوات ظرفیت برق‌آبی نصب می‌شود، از جمله اهداف اجرای این سد است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: پیش بینی شده سد بختیاری با هزینه اجرایی 17 هزار میلیارد ریال و مجموع هزینه 35 هزار میلیارد ریال با احتساب تعدیل و سایر هزینه‌های جانبی از قبیل تملک زمین‎ها، بیمه و غیره احداث شود.

رضازاده امکان مدیریت بهینه منابع آب به منظور افزایش سطح زیر کشت زمین‎های پایین دست، کنترل سیلاب‎های مخرب فصلی و افزایش ایمنی سد دز را از دیگر اهداف مهم ساخت سد بختیاری برشمرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه ملی امکان استفاده از قابلیت‎های گردشگری، طبیعی و تاریخی در لرستان فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: سد بختیاری بلندترین سد جهان است، این درحالی است که در حال حاضر بلندترین سد جهان در کشور چین ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: برای ساخت این سد 102 کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شده که از این میزان 80 کیلومتر جاده محلی نیز اجرا شده است.

رضازاده یادآور شد: پیش از این تنها راه دسترسی به این منطقه از طریق خط آهن تهران - جنوب امکانپذیر بود، اما اکنون راه دسترسی از طریق جاده میسر شده است.

وی افزود: سد بختیاری در لرستان ویژگی‌های بسیاری دارد، به گونه‌ای که در این سد آزمایش کارشناسی و علمی در حوزه آب انجام می‌شود که نتایج آن می‌تواند به عنوان مرجع در دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو کشور با اشاره به اجرای طرح‌های سد سازی در کشور گفت: هم اکنون 25 طرح بزرگ در حوزه آب در حال مطالعه، اجرا و بهره‌برداری است.

رضازاده افزود: از این تعداد هفت طرح در مرحله بهره‌برداری پنج طرح در حال اجرا و 13 طرح دیگر در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: حوزه آب‌ریز کرخه، دز و کارون از پر آب‌ترین حوزه‌های آبریز کشور است، به طوری که میانگین بارندگی در این حوزه 35 برابر میانگین کشور است، به همین منظور بیشترین طرح‌های آبی کشور در این حوزه ایجاد می‌شود.

رضازاده افزود: حوزه بختیاری از به هم پیوستن رودخانه‌های سزار و بختیاری است که در این حوزه طرح‌های بزرگی از جمله سد و نیروگاه رودبار لرستان که با خط اعتباری کشور چین در آن به اجرا گذاشته شده است.

وی یادآور شد: سد رود بار لرستان با ارتفاع 155 متر و تولید انرژی 450 مگاوات و یک‌هزار مگاوات ظرفیت تلمبه‌ای دارای 55 درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طی تصویب‎نامه‌ای که از سوی هیئت وزیران صادر شده، اموال و دارایی‎های نیروگاه‌های شهید رجایی یک و دو و مسجد سلیمان به منظور اجرای طرح سد و نیروگاه بختیاری اختصاص یافته است.

رضازاده همچنین در خصوص مطالعه‌های انجام شده در مورد این پروژه گفت: کار مطالعه این سد از سال 1371 آغاز شده و تا سال 1388 زیر نظر مشاوران و کارشناسان داخلی و خارجی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است، ضمن آن که تاکنون 1500 میلیارد ریال اعتبار برای احداث پروژه‌‌های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی،‌ راه‌‌های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

انتهای پیام/2304/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول