اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گزارش فارس از استعفای نجیب میقاتی و انحلال کابینه لبنان

استعفای میقاتی ره‌آورد دخالت‌های خارجی/انحلال دولت بحران لبنان را تشدید می‌‌کند

نخست وزیر لبنان درحالی هفته گذشته استعفای خود را اعلام کرد که ناظران این امر را یکی از ره‌آوردهای دخالت‌ خارجی در امور داخلی این کشور می‌دانند و بر تشدید بحران بر این کشور تاکید می‌کنند.

استعفای میقاتی ره‌آورد دخالت‌های خارجی/انحلال دولت بحران لبنان را تشدید می‌‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت، اختلاف نظر برسر تمدید حضور سرلشکر «اشرف ریفی» در دستگاه امنیت عمومی لبنان و تشکیل کمیته نظارت بر انتخابات موجب انفجار بحران داخلی در لبنان شد تا رهاورد این اقدام انتخاب گزینه استعفا توسط «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان و کابینه‌اش باشد تا به این ترتیب حضور ریفی در دستگاه امنیت عمومی لبنان درحالی تمدید شود که مدت چندانی به بازنشستگی ریفی باقی نمانده که اوایل ماه جاری میلادی صورت خواهد گرفت و هیئت نظارت بر انتخاباتی براساس قوانین دهه شصت تشکیل شود.

به این ترتیب آنچه پیش بینی می‌شد، اتفاق افتاد و سیاست خودداری و صبوری میقاتی در برابر فشارهای بین المللی و منطقه‌ای از جمله فشارهای آمریکایی و سعودی برای سرنگونی دولت لبنان راه به جایی نبرد. افزون بر اینکه اوضاع بحرانی داخل لبنان عامل دیگری جهت استعفای میقاتی شد.

با استعفای میقاتی کشور وارد شکاف و خلاء سیاسی بزرگ‌تری شد تا اگر درباره برگزاری انتخابات آینده لبنان شک و تردید‌هایی وجود داشته باشد، با این استعفا عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر و تعویق آن به یقین تبدیل شود.

بازتاب‌های این استعفا بر عرصه داخلی لبنان بسیارند و می‌توان آنها را پیشاپیش پیش بینی کرد، از جمله اینکه بحران سیاسی لبنان وارد مرحله طولانی خواهد شد و تنش‌های امنیتی این کشور که از بحران سوریه تاثیر می‌پذیرد، افزایش خواهد یافت.

میقاتی با این اقدام، خود را از بار مسئولیت اداره امور رهانید و این تصمیم با فتنه‌ انگیزی‌های طایفه‌ای و مذهبی همزمان شد که به شکلی خاص بین شیعیان و اهل سنت این کشور به چشم می‌خورد و کشور را در آستانه جنگی مذهبی قرار داده که در صورت در گرفتن آن باید انتظار داشت، مردم لبنان بابت آن بهای سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

در این بین باید گفت، اگر برخی استعفای میقاتی را تنها در اختلاف نظر درباره تشکیل کمیته مستقل نظارت بر انتخابات و ادامه ریاست ریفی در دستگاه عمومی این کشور ملاحظه می‌کنند، سخت در اشتباه هستند، چون پیش از آن شاهد تحرکات منطقه‌ای و بین المللی از جمله رایزنی‌ها و دیدارها و پیام‌های آمریکایی و سعودی به میقاتی بودیم که وی را واداشت تا دو بار تا آستانه استعفا پیش رود و سرانجام موجب تصمیم گیری نهایی وی جهت استعفا از سمت خود شود.

«مورا کونیللی»، سفیر آمریکا در لبنان از جمله این طرف‌های بین المللی بود که در تمام این مدت لحظه‌ای آرام و قرار نداشت و هدف اقدامات و رفت و آمدهای وی بین جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف لبنانی بر هیچ کس پوشیده نبود و همه می‌دانند که مهمترین هدفی که وی دنبال می‌کرد، محدود کردن قدرت حزب الله در لبنان و تشویق به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر و نه براساس قانون جدید انتخابات بلکه با تکیه بر قانون دهه شصت قرن بیست بود که مورد اختلاف بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لبنان و مورد تایید آمریکا بود.

صرف نظر از آن باید به سفر «لورنس سیلورمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا به بیروت اشاره کرد که حامل پیام آشکار و روشنی به سیاستمداران لبنانی بود که مفاد آن لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر و عدم حضور حزب الله در دولت آینده لبنان بود.

پس از آن شاهد اظهارات «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا بودیم که طی آن تلاش کرد، حزب الله به دست زدن به اقدامات تروریستی علیه رژیم صهیونیستی متهم کند که پیام روشنی به میقاتی می‌داد، مبنی بر اینکه باید کابینه‌ای را که حزب الله در آن عضویت دارد، هرچه سریع‌تر منحل کند.

غیر از آن باید به پیام‌های منطقه‌ای اشاره کرد که ضمن دخالت آشکار در امور داخلی لبنان و در زمانی‌که این کشور درگیر حفظ امنیت مرزهای خود با  سوریه و دفع حملات مسلحانه عناصر گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» بود، به نحوی بر دولت میقاتی فشار می‌آوردند تا کابینه خود را منحل و از سمت خود کناره‌گیری کند. در این راستا بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باور هستند که «عبد اللطیف الزیانی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در سفر خود به لبنان حامل یک پیام آشکار و روشن بود، اینکه «حزب الله» باید بین دولت لبنان و سوریه یکی را انتخاب کند، نکته‌ای که درباره دیدارهای مکرر «عواض العسیری»، سفیر عربستان سعودی در بیروت با مقامات لبنان بنابر اظهار و تاکید منابع آگاه صدق پیدا می‌کرد.

به این ترتیب باید گفت که طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی موفق شدند، خواسته‌های مورد نظر خود را بر دولت لبنان تحمیل کنند و میقاتی و کابینه‌اش را وادار به استعفا کنند.

اما در خصوص اهداف نهفته در پس این اقدامات منطقه‌ای و بین المللی باید گفت که یکی از مهمترین هدف از این اقدام کشاندن لبنان به بحران سوریه است. اما خطر مهمتر در این امر نهفته است که این طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای درصدد تبدیل لبنان به کانون توطئه‌های خود علیه سوریه و ارسال سلاح و افراد مسلح از لبنان به سوریه هستند و وضعیت جاری در مناطق شمالی لبنان نمونه اقدامات این طرف‌هاست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول