اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز با حضور رئیس جمهور صورت می‌گیرد

آغاز ساخت بلندترین سد بتنی جهان در لرستان

با حضور رئیس جمهوری عملیات اجرایی ساخت سد و نیروگاه بختیاری امروز در استان لرستان آغاز می‌شود.

آغاز ساخت بلندترین سد بتنی جهان در لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، امروز با حضور محمود احمدی‌نژاد، عملیات اجرایی ساخت سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با ارتفاع 325 متر، در استان لرستان آغاز می‌شود.

سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در 80 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری(هشتمین ایستگاه حدفاصل دورود - اندیمشک) ساخته می‌شود.

این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع 325 متر و طول تاج 509 متر طراحی شده و برای ساخت آن چهار میلیون و 800 هزار مترمکعب بتن‌ریزی مورد نیاز است.

کار مطالعه این سد از سال 1371 آغاز شده و تا سال 1388 زیر نظر مشاوران و کارشناسان داخلی و خارجی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است، ضمن آن که تاکنون 1500 میلیارد ریال اعتبار جهت احداث پروژه‌‌های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی،‌ راه‌‌های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

نیروگاه سد بختیاری از نوع زیر زمینی و با شش واحد توربین به قدرت 250 مگاوات ساخته می‌شود و ظرفیت تولید این نیروگاه یک هزار و 500 مگاوات و با ظرفیت تولید سالیانه سه هزار گیگاوات ساعت است.

رودخانه بختیاری به عنوان یکی از دو سر شاخه اصلی رودخانه دز از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه لرستان سرچشمه می‌گیرد و در 45 کیلومتر بالاتر از سد دز به رودخانه سزار می‌پیوندد.

امروز با حضور رئیس جمهور، عملیات اجرایی ساخت سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با ارتفاع 325 متر، در استان لرستان آغاز می‌شود.

انتهای پیام/2304/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول