اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با فارس:

جبهه النصره درصدد تاسیس شاخه‌ای در عراق/جبهه النصره مسئول انتقال سلاح از عراق به سوریه

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به اینکه عملیات قاچاق سلاح سازمان یافته‌ای در جنوب و غرب این کشور توسط «جبهه النصره» به سوریه درحال انجام است، تاکید کرد این جبهه درصدد تاسیس شاخه‌ای در عراق است.

جبهه النصره درصدد تاسیس شاخه‌ای در عراق/جبهه النصره مسئول انتقال سلاح از عراق به سوریه

«حاکم الزاملی»، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد پرده از عملیات گسترده و سازمان یافته قاچاق سلاح و مهمات نظامی برداشت که در مرزهای جنوبی و غربی عراق جهت وارد کردن آنها به خاک سوریه و رساندن آنها به دست گروه‌های معارض مسلح در این کشور صورت می‌گیرد.

همچنین وی افشا کرد که فردی به نام «ابو محمد الجنابی» که از سرکردگان و رهبران گروه جهادی تکفیری «جبهه النصره» در سوریه به شمار می‌آید، تلاش بسیاری دارد تا شاخه‌ای از این گروه تروریستی را در عراق تاسیس کند.

الزاملی در ادامه افزود: این وضعیت پس از تظاهرات و راهپیمایی‌های صورت گرفته در استان الانبار و موصل و درگیر شدن نیروهای امنیتی عراق به مقابله با این اعتراض‌ها شدت بیشتر و دامنه گسترده‌تری یافته است.

این نماینده پارلمان عراق توضیح داد: حوادثی که در سوریه در جریان است، موجب شد تا بازار سلاح و خرید و فروش آن در عراق به ویژه در مناطق غربی و جنوبی آن به شدت گرم شود و دلالان سلاح فعالیت‌های خود در مناطق مرزی عراق تا حلب را دو چندان کنند.

الزاملی گفت: عملیات قاچاق سلاح موجب بالا رفتن چشمگیر قیمت سلاح در مناطق غربی و جنوبی عراق شد، به گونه‌ای که قیمت هر قبضه سلاح «بی کی سی» به 25 هزار دلار و قیمت هر قبضه تفنگ به یک تا سه هزار دلار رسیده است.

این نماینده پارلمان عراق در ادامه افزود: این تجارت سودآور فرصت مناسبی به افراد سودجو و منفعت طلب داده تا وارد بازار خرید و فروش سلاح و انتقال آن به سوریه شوند و به نظر می‌رسد که فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق وارد عمل شوند و به مقابله با این پدیده بپردازند.

حاکم الزاملی گفت: قضایا و مسائلی در عراق در جریان است که به نظر می‌رسد، دولت عراق توجه چندانی به آن ندارد و همین موجب شده تا قاچاقچیان سلاح به راحتی فعالیت‌های خود را گسترش دهند و بدون مواجه شدن با مشکلی از مرزها تردد داشته باشند، به همین دلیل دولت عراق باید نظارت بیشتری بر رفت و آمدها در مرزهای غربی این کشور داشته باشد تا با این پدیده مقابله کند.

این عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: تعداد مرزبانانی که هم اکنون مسئولیت محافظت از مرزهای غربی را برعهده دارند، برای مقابله با گروه‌های تروریستی یا جلوگیری از قاچاق سلاح کافی به نظر نمی‌رسند، همانگونه که تجهیزات نظامی در اختیار این مرزبانان با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی در اختیار گروه‌های تروریستی و مسلح تناسبی ندارد.

الزاملی تاکید کرد که عملیات قاچاق سلاح گاهی روند معکوسی به خود می‌گیرد، به این معنا که شاهد قاچاق سلاح از سوریه به عراق هستیم و این عملیات‌ها بالطبع بر اساس نیاز گروه‌های تروریستی و مسلح فعال در عراق و سوریه تغییر می‌کند.

این نماینده پارلمان عراق بار دیگر از فردی به نام «ابو محمد الجنابی» نان برد که از اهالی منطقه «جرف الصخر» و یکی از فرماندهان به نام گروه تروریستی «جبهة النصره» است که هم اکنون تمام تلاش خود را به کار بسته تا شاخه‌ای از این گروه تروریستی را در عراق تاسیس کند و هم اکنون بخش اعظم قاچاق سلاحی که از عراق به سوریه صورت می‌گیرد، توسط این جبهه انجام می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول