اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاون نخست وزیر سوریه در گفت‌وگو با فارس:

مردم سوریه اتحادیه عرب را به رسمیت نمی‌شناسند/آمریکا خواهان حل بحران نیست‌

معاون نخست وزیر سوریه درباره اقدام اتحادیه عرب در دادن کرسی سوریه به معارضان سوری، تاکید کرد، مردم سوریه این اتحادیه را به رسمیت نمی‌شناسند و ما می‌دانیم، آمریکا بیش از آنکه درپی حل بحران سوریه باشد، به دنبال دخالت در سوریه است.

مردم سوریه اتحادیه عرب را به رسمیت نمی‌شناسند/آمریکا خواهان حل بحران نیست‌

«قدری جمیل»، معاون نخست وزیر سوریه و وزیر تجارت داخلی سوریه و دبیرکل حزب معارض اراده مردمی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق درباره نشست اخیر اتحادیه عرب در دوحه و دادن کرسی سوریه به معارضان سوری خارج نشین گفت که مردم سوریه نه تنها اتحادیه عرب را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه برخی از معارضان خارج نشین را هم به دلیل وابستگی به طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی و توطئه علیه مردم و کشور سوریه به رسمیت نمی‌شناسد.

وی درباره نشست گفت‌وگوی ملی که روزهای یک‌شنبه و دوشنبه گذشته در دمشق برگزار شد و تفاوتی که این نشست با نشست‌های قبلی داشت، گفت: ما در حزب اراده مردمی و همچنین حزب جبهه مردمی برای تغییر و آزادی از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که این بحران جز از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل نخواهد شد و این سخن ما از ژوئیه 2011 تاکنون است که هیچ تغییری هم در آن حاصل نشده است.

قدری جمیل تاکید کرد: تفاوت نشست‌های پیشین با نشست کنونی در آن است که جریان موافق با گفت‌وگو و مذاکره هم اکنون به جریانی قدرتمند و بزرگ در میان مردم سوریه و دیگر جریان‌ها و نیروهای سیاسی سوری تبدیل شده است که زمانی به برگزاری چنین نشست‌هایی شک و تردید داشت.

معاون نخست وزیر سوریه در ادامه افزود: اینکه برخی به دنبال تعیین سرنوشت بحران سوریه در عرصه میدانی و با تکیه بر راه حل نظامی هستند، نه برای نظام سوریه ممکن است و نه برای معارضان مسلح، چون ارتش سوریه ارتش ضعیفی نیست،‌ اما دخالت طرف‌های خارجی در بحران سوریه بسیار گسترده است و از سوی دیگر با وجود تمام دخالت‌ها باز نتوانسته است،‌ بر قدرت و توانمندی ارتش سوریه تاثیر بگذارد، با این حال باید توجه داشت که به دلیل گستردگی دخالت‌ها و حمایت‌های بی‌اندازه کشورهای خارجی از معارضان به ویژه معارضان مسلح ارتش سوریه به تنهایی قادر بر غلبه بر این معارضان نیست، در واقع موازنه‌ای که هم اکنون در سوریه به چشم می‌خورد، موازنه‌ای صرفا سوری نیست و بنابر اظهار «هنری کیسینجر» معادله‌ای منطقه‌ای - بین المللی بر بحران سوریه حاکم است که اولین بازتاب چنین امری ادامه درگیری‌ها است که جز نابودی برای سوریه رهاوردی به دنبال ندارد.

قدری جمیل تاکید کرد: طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وقتی ملاحظه کردند که نه توان از آن خود کردن سوریه توسط نیروهای داخلی و نه توسط نیروهای خارجی را دارند، به همین دلیل تصمیم گرفتند تا آن را به آتش بکشند و در این راه مردم سوریه باید هوشیار باشند که عامل این ویرانی و نابودی نشوند.

به همین دلیل معاون نخست وزیر سوریه تاکید می‌کند که گفت‌وگو و مذاکره تنها راهی است که به ما اجازه می‌دهد از بحرانی که در آن گرفتار آمده‌ایم به سلامت عبور کنیم و آن را پشت سر بگذاریم.

اما در خصوص دیدگاه طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی در قبال گفت‌وگو و مذاکره طرف‌های معارض سوری با نظام گفت که تعامل‌ها و واکنش‌های طرف‌های خارجی در قبال این اقدام از یک سال و نیم گذشته تاکنون نشان داده است که آنها با این امر موافقتی ندارند و دلیل این مدعا را باید در مجموعه پیش شرط‌هایی ملاحظه کرد که برای آغاز گفت‌وگوها وضع کردند و امکان تحقق و عمل به آنها بسیار اندک است.

با این حال قدری جمیل تاکید کرد: مقاومت و ایستادگی مردم و نظام سوریه در برابر توطئه‌ها موجب شد تا لحن دشمنان سوریه از جمله آمریکا در قبال دمشق تغیر کند و ملاحظه می‌کنیم که آنها هم اکنون از گفت‌وگو و مذاکره با نظام سوریه سخن می‌گویند. اگرچه من بر این باور هستم که این ظاهر آمریکاست و کاخ سفید در خفا به دنبال امور دیگری است و به نظر می‌رسد، واشنگتن بیش از آنکه به دنبال یافتن راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه باشد، درپی دخالت در آن است.

اگرچه معاون نخست وزیر سوریه تاکید می‌کند که ایستادگی و مقاومت مردم و کشور سوریه موجب شده تا موازنه بحران سوریه به سود نیروهای داخلی و نظام سوریه تغییر کند و همین موجب شده تا نیروهای منطقه‌ای و بین المللی در برخی تصمیمات خود بازنگری کنند و از جمله این بازنگری‌ها یکی آن است که این کشورها هم اکنون به این نتیجه قاطع رسیده‌اند که امکان حل بحران سوریه از طریق گزینه نظامی وجود ندارد، اما این به معنای ورود آنها به مذاکرات و گفت‌وگوها نیست، بلکه آنها تلاش می‌کنند با دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز نظر خود را بر گفت‌وگوها و مذاکرات تحمیل کنند.

جمیل با اشاره به اینکه وضعیت کنونی سوریه هم اکنون این است، تاکید کرد که مردم سوریه در چنین شرایطی باید هوشیار و بیدار باشند و هرآنچه در این شرایط به نفع و سود آنها است را انتخاب کنند.

معاون نخست وزیر سوریه تاکید کرد: آنچه هم اکنون بسیار مهم می‌نماید و به عنوان شهروندان سوری چه معارض نظام و چه موافق آن و چه مسلح و چه غیر مسلح باید دست به آن بزنیم، آن است که پای میز مذاکره بنشینم و متحد و یکپارچه علیه دخالت‌های خارجی اقدام و سیادت و استقلال کشور را حفظ کنند.

اما درباره دادن کرسی سوریه در اتحادیه عرب به کمیته ائتلاف معارضان سوری، قدری جمیل گفت: صراحتا و بی‌پرده باید گفت که مردم سوریه از اتحادیه عرب ناامید هستند و این اتحادیه را به رسمیت نمی‌شناسند. مردم سوریه بر این باور هستند که اتحادیه عرب نیروهایی را وارد این اتحادیه کرده و تلاش می‌کند، آنها را نماینده کشور و مردم سوریه بنامد. اتحادیه عرب در این اقدام خود هیچ‌گاه تمام جریان‌ها و گروه‌های معارض را در نظر نگرفت، بلکه بخشی از این معارضان مد نظر قرار گرفتند و به همین دلیل نمی‌توان آنها را نماینده مردم و کشور سوریه به شمار آورد. این معارضان در واقع دست نشانده کشورهای خارجی هستند و به همین دلیل هیچ‌گاه نمی‌توان آنها را نماینده قانونی و مشروع مردم و کشور سوریه به شمار آورد.

وی تاکید کرد: این اقدام اتحادیه عرب را باید نه تنها تضعیف نظام سوریه بلکه تضعیف دیگر جریان‌ها و نیروهای معارض و سیاسی سوری تلقی کرد و این نمی‌تواند مورد تایید و حمایت ما باشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول