اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مراغه گزارش می‌دهد

سوغاتی با 200 سال اعتبار / نخستین کارخانه صابون‌سازی سنتی ایران + تصاویر

حدود 200 سال پیش معروف‌ترین صابون سنتی کشور در شهرستان مراغه و در نخستین کارخانه صابون‌سازی سنتی ایران تولید شد.

سوغاتی با 200 سال اعتبار / نخستین کارخانه صابون‌سازی سنتی ایران + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، مواد اولیه صابون مراغه به عنوان نخستین صابون سنتی ایران تشکیل یافته از چربی حیوانی، سود سوزآور و آب است و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

صابون سنتی مراغه با وجود رواج صابون‌های رنگارنگ صنعتی همچنان از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی است. این صابون در رنگ‌های سفید و زرد تولید و در بازارهای سنتی کشور عرضه می‌شود.

صابون مراغه به ‌علت دارا بودن PH مناسب و میزان اسید کنترل‌شده آن، حساسیت‌های پوستی را از بین می‌برد و پیاز مو را تقویت می‌کند و به علت نداشتن عوارض جانبی استقبال از آن روزبه‌روز بیشتر شده است.

این صابون در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروف‌ترین نوع آن صابون زرد است؛ تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آنهاست، اما صابون سیاه از ضایعات این صابون‌ها به وجود می‌آید و قدرت پاک‌کنندگی آن نسبت به بقیه کمتر است. در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است.

مدیر بزرگ‌ترین واحد تولید صابون سنتی مراغه در کشور گفت: سالانه در مراغه بیش از 500 تن صابون سنتی تولید و روانه بازار می‌شود.

بهزاد صدر حقیقی افزود: بیش از 10 درصد صابون سنتی مراغه به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی در تولید آن به کشورهای شرق آسیا و اروپایی صادر می‌شود.

وی اذعان داشت: دنبه‌های حیوانی جمع‌آوری شده از شهرهای مختلف کشور به ویژه اصفهان، شیراز، قم، کاشان و شهرهای شمالی به مراغه منتقل می‌شود و در دیگ‌های بزرگ با مقدار مشخص سود سوزآور مخلوط و سپس آب به مقدار لازم به آن افزوده می‌شود. آب شهر مراغه شیرین، بدون هرگونه املاح و برای تولید صابون بسیار مناسب است و پس از اضافه شدن آب، مرحله جفت شدن یا در اصطلاح صابون‌سازان، شیرین شدن شکل می‌گیرد و مواد مخلوط شده 24 ساعت برای پخت دوم در دیگ‌های مجزا قرار می‌گیرد.

حقیقی ابراز داشت: رنگ‌های سفید، زرد، سیاه یا حنا رنگ ظاهری صابون شکل می‌گیرد و به بخش قالبدان منتقل می‌شود و در طول 18 ساعت، صابون در قالبدان کمی خشک شده و شکل اولیه به خود می‌گیرد و سپس به محیط باز منتقل شده و 7 تا 10 روز در هوای آزاد و زیر نور خورشید می‌ماند و سپس 3 تا 6 ماه روی قفسه‌های چوبی که معمولاً از سطح زمین بالاتر است و از همه طرف هوا به صابون می‌رسد، نگهداری می‌شود تا پس از خشک شدن کامل با دستگاه بسته‌بندی و در وزن‌های مختلف به بازار‌های مصرف فرستاده شود.

کارشناسان معتقدند؛ بهره‌گیری از تکنولوژی روز در بسته‌بندی صابون مراغه با توجه به سلایق خریداران داخلی و خارجی و معرفی مزایای این محصول بهداشتی، نقش مهمی در تولید و صدور این کالای سنتی بهداشتی خواهد داشت.

انتهای پیام/60007/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول