اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

آرزوها و عیدی اهالی قلم در نوروز۹۲/۴

صلاحی: تورم را در عیدی دادن لحاظ می‌کنم/ احیاء صله‌رحم باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه معتقدم در احیا کردن و درست انجام دادن صله رحم باید تلاش کرد، گفت: علاقه‌مندم از والدینم عیدی بگیرم و در عیدی دادن نیز تورم را هم لحاظ خواهم کرد.

صلاحی: تورم را در عیدی دادن لحاظ می‌کنم/ احیاء صله‌رحم باید مورد توجه قرار گیرد

 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، سال 91 با همه خوبی‌ها و خوشی‌هایش و با همه ناخوشی‌هایش در حال پایان است و روزهای پایانی آن را در پیش داریم.

خبرگزاری فارس در سلسله مصاحبه‌هایی، سؤال‌های مشخصی را از اهل قلم و شعر پرسیده است؛ اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم پاسخگوی سؤال‌های ما بود.

 

1_ معمولاً در ایام نوروز چه می‌کنید؟ مسافرت یا در منزل می‌مانید؟

در ایام سال به دلیل مشغله کاری، برای مسافرت‌های دسته جمعی کمتر می‌توانم در خدمت خانواده باشم به همین منظور هفته نخست تعطیلات نوروز را حتماً در مسافرت می‌گذرانیم. طبق روال گذشته تلاش می‌کنیم تا در زمان تحویل سال نو به همراه خانواده در یک مکان مقدس زیارتی و یا در شلمچه باشیم.

امسال به دلیل اینکه یکی از فرزندانم مسئولیت کاروان دانشجویان راهیان نور را بر عهده داشت برای اینکه برای او نیز این سفر نوروزی تکراری نباشد، یک مکان مذهبی را انتخاب کردیم و با اعضای خانواده به پابوس یک مکان مذهبی می‌رویم و بعد از یک سفر 5 روزه برای دید و بازدید و انجام صله رحم با سراغ خانواده‌هایمان خواهیم رفت چراکه در روزهای اول عید پدر و مادرم در زادگاهشان نیستند و به پابوس امام رضا (ع) مشرف می‌شوند. هفته دوم تعطیلات نوروز نیز سری به کتابخانه ملی ایران خواهم زد و در نهایت به ادامه دید و بازدیدها خواهم پرداخت.

 

2_ دوست دارید در نوروز چه کار ویژه‌ای انجام دهید؟

شخصاً علاقه‌مندم تا کارهای عقب‌مانده‌ام را تا حدی که امکان داشته باشد و لطمه‌ای به امور خانواده‌ام نزند، را جبران کنم؛ معتقدم تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای در خلوت بودن انسان با خودش است. بهار طبیعت برای ما هشدار است که چگونه از زمستان سرد، بهار سبزی می‌روید یعنی اگر این زندگی دنیایی را  زمستان تلقی کنیم، پس از مرگ منتظر یک زندگی صادق ‌آفرینی خواهیم بود.

در هر صورت آینده همیشه نشانه درخشش و پویایی است و ما که انتظار یک جهان پر از عدل و داد را می‌کشیم و این مهم با ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) به این جهان محقق خواهد شد، سرمنشأ آن علم و تقوا است و آینده سبز هم اینگونه تداعی می‌شود پس ما در فصل بهار به انتظار یک بهار واقعی که مهدی موعود (عج) است، خواهیم رفت.

 

 3_ چه رسم ویژه‌ای را در نوروز می‌پسندید و دوست دارید آن را انجام دهید؟

 آنچه که در نوروز برایم بسیار باارزش بوده، صله رحم است و در باب نوروز از سفارشات ائمه اطهار (ع)، صله رحم است که به عنوان یک سنت حسنه اسلامی نیز به شمار می‌رود.

معمولاً به دلیل مشغله کاری در طول سال و یا به دلیل بُعد مسافت‌هایی که میان اعضای خانواده‌ها اتفاق افتاد، ایام تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای انجام صله رحم است که در این راستا هیچ بهانه‌ای برای صله رحم وجود ندارد و همه به روستا و دیار خودشان باز خواهند گشت از این جهت، این کار فوق ‌العاده پسندیده به شمار می‌رود.

نکته دوم این است که ما مسلمانیم؛ در تعطیلات نوروز حسنه‌اش این است که افراد سعی می‌کنند با رفتگان از این عالم ناسود، با اهل قبرستان ارتباط برقرار‌کنند یا با حضور در یک فضای ملکوتی و یا مکان مقدس مذهبی ارتباط برقرار‌ کنند که این دو امر ز دیدگاه بنده بسیار ویژه است.

ایرانیان خارج از کشور برای سنت‌های حسنه ایرانی که جاری و ساری است، دلتنگ می‌شوند؛ یکی از کارهای خوب ایام نوروز صله رحم است یعنی هر کسی در هر کجای کشور است به سراغ بزرگ‌ترهای خودش می‌رود و حال یکدیگر را می‌پرسند در هر صورت مرده‌ها در قبرستان هم بی‌ارتباط با انسان امروزی ما نیست ولی واقعاً در غرب اینگونه نیست و بخشی از زندگی انسان، مصنوعی شده است.

برپایی مراسم تولد، جشن‌ها، شهادت‌ها، مباحث ملی و مذهبی و مباحث آداب و رسوم اجتماعی، انسان را از زندگی یکنواخت و در عین حال زندگی بی‌معنا و پوچ‌گرایی که امروز در غرب متداول است، بیرون می‌آورد و زندگی برای انسان معنادار می‌شود.

در کنار زندگی با معنا بسیاری از مشکلات و مشقات نیز قابل تحمل می‌شود چونکه انسان برای هدفی زندگی می‌کند اما در غرب، انسان به پایان خط رسیده و از لذت چیزی نمانده که درکش نکرده باشد. انسان دین‌دار به دنبال آرامش درونی است و این آرامش نیز در زندگی اجتماعی قابل رؤیت است.

همه مسئولان کشور در ایام عید نوروز به شهر و روستای خود برگشته و با بی‌سواد و کم سواد، ارتباط برقرار می‌کنند که چنین رویدادی کمتر در دنیا وجود داشته و رخ می‌دهد.

وقتی وارد قبیله‌ای می‌شویم در وهله نخست سراغ بزرگترها را می‌گیریم، ولی در اروپا بزرگ‌ترهایشان در خانه سالمندان حبس هستند، همچنین معتقدم در احیا کردن و درست انجام دادن صله رحم باید تلاش کرد.

 

4_ دوست دارید به نزدیکان خود چه هدیه‌ای بدهید؟

همه معمولاً بنده را می‌شناسند و هیچ ربطی هم به سمتم در کتابخانه ملی ایران هم ندارد هدیه بنده معمولاً برداشت‌هایم از آیاتی است که جدید به دست آوردم و یا از مطالعه و یا تفکر است و یا احادیث خاصی را متناسب با شأ‌ن و شئونات زندگی افراد به آنها هدیه می‌کنم.

به طور مثال، خواهرزاده‌ام ازدواج کرده بود، نخستین ملاقاتش با بنده می‌گفت هدیه من چی می‌شود؛ سعی کردم حدیثی را از پیامبر درباره خانم فاطمه الزهرا (ع) به او هدیه کنم.

از چند سال اخیر تاکنون فرهنگی در خانواده‌ام مرسوم کرده‌ام که طی آن بچه‌های فامیل را به سه دسته گروه سنی پیش از دبستان، دانش‌آموزان و دانشجویان دسته‌بندی کردیم هدایای آنها بر این اساس طبقه‌بندی به آنها اهداء خواهد شد و سعی می‌کنم که دیگران هم از این موضوع تبعیت کنند که نه نرخ را بشکنند و نه آداب و رسوم جدیدی را جعل کنند که دیگران در آن بمانند.

بنده فرزند ارشد خانواده هستم به همین منظور به دلیل توجه اعضای خانواده به کارهای بنده، تلاش می‌کنم با مطالعه وارد این فضا شوم و نرخ تورم‌ها هم در عیدی دادن لحاظ می‌کنم.

 

5_ آیا دوست دارید عیدی هم بگیرید؟

حتماً همین جور است چونکه هر کسی هر چه قدر هم بزرگ باشد، باز هم بچه است من دوست دارم از پدر و مادرم عیدی بگیرم.

 

6_ بهترین عیدی که تاکنون گرفته‌اید چه بوده است؟

متفاوت است؛ یک سال عیدی من این بود که پدر و مادرم در یک سفر زیارتی بودند که می‌دانم در آن سفر دعای بسیار خوبی برای بنده داشتند که آثار این دعاها را در زندگی‌ام به صورت واقعی لمس کرده‌ام.

در یک برهه‌ای از شرایط عید بود که در یک فضای سیاسی شرکت کردم و احساس کردم که خداوند لطفی  در حق بنده کرد و آن مسئولیت سیاسی بزرگ را بر دوش بنده نگذاشت و من برای عدم تحقق این مهم دو رکعت نماز شکر به جای آوردم که در آن مقطع برای من عیدی بسیار بزرگی بود. در یک دوره دیگر، برای فرزندم در یک مقطع از زندگی‌اش، تحصیلات عالیه با شرایط خاصی فراهم شد که علاقه‌مند بودیم برای کاری که زحمت کشیده به نتیجه برسد که خوشبختانه این مهم نیز محقق شد. این دوره به دلیل اینکه فرزند جوان دانشگاهی دارم که در حال فارغ‌التحصیلی است خواسته من و مادرش قطعاً این است که خداوند یک عروس خوب نصیبمان کند تا فرزندم عاقبت بخیر شود.

 

7_ بهترین خاطره خود از نوروز را تعریف کنید؟

به دوران نوجوانی و کودکی بنده مربوط می‌شود، در آن دوران وقتی در تعطیلات نوروز به منزل اقوام می‌رفتیم به ما از یک و پنج قرانی گرفته تا تخم‌مرغ، تخم غاز و تخم اردک عیدی می‌دادند؛ آنها را جمع می‌کردم و غروب به شمارش آنها می‌پرداختم، همچنین برخی اوقات نیز با نوجوانان به تخم‌مرغ بازی می‌پرداختیم که در آن بازی یک شادابی خاصی برایمان حاصل می‌شد.

در آن دوران با خانواده جمع می‌شدیم و به منزل یکی از اقوام می‌رفتیم و به نوعی 30 نفر از اعضای یک خانواده کنار هم جمع بودیم این‌ها خاطرات بسیار خوب دوران کودکی و نوجوانی بنده است.

در این راستا باید گفت که در هفته دوم عید برنامه‌ریزی خانواده با بنده است؛ روز طبیعت به اتفاق همه اعضای خانواده‌ام از خواهر و برادر تا نوه و نتیجه‌هایشان همه دور هم جمع می‌شویم و در کنار یکدیگر هستیم. ما به بهانه روز طبیعت کنار هم جمع هستیم و هیچ کدورت خاصی هم نیست و اگر هر کدورتی وجود داشته باشد در روز طبیعت در کنار هم بودن آن را حل می‌کنیم.

 

8_ چه کتابی را در ایام تعطیلات مطالعه خواهید کرد؟

در ایم تعطیلات نوروز کتابی را مطالعه نمی‌کنم چراکه عقب ماندگی کاری دارم و به باید به یک مسافرت طولانی خانوادگی رفته و پس از بازگشت به کتابخانه ملی برگردم و کارهای سازمان را مدیریت کنم و در روزهای پایانی عید نیز به انجام صله رحم خواهم پرداخت.

 

9_ چه کتابی را برای مطالعه در ایام نوروز به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟

مثل اینکه شما بگوئید در داروخانه چه دارویی را برای چه کسی پیشنهاد می‌کنید؛ ذائقه مخاطبان با یکدیگر متفاوت است بنده در منزل 4 جلد کتاب طب سنتی را مطالعه می‌کنم یعنی توجه به طب سنتی حدود 10 سال، مورد توجه بنده و خانواده‌ام قرار گرفته است، همچنین  جلد سی و ‌ششم کتاب «اولین دانشگاه، آخرین پیامبر» نوشته مرحوم پاک‌نژاد را برای مطالعه به جوانان پیشنهاد و تأکید می‌کنم که یک کتاب 40 جلدی جیبی است.

شاید به کسی کتاب «دیوان» را پیشنهاد کنم. به برخی از مهمانانم مطالعه کتاب شهید مطهری و برخی دیگر کتاب‌های شهید دستغیب را پیشنهاد می‌‌کنم یعنی متناسب با نوع ابهامات و علاقه افراد، مطالعه کتابی را به آنها پیشنهاد می‌کنم.

 

10_ آرزوی شما برای سال جدید جیست؟

عاقبت بخیری.

انتهای پیام/و

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول