اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور آیت‌الله هاشمی شاهرودی

یادمان خیابان «شهیدان هاشمی شاهرودی» در قم رونمایی شد

خبرگزاری فارس: یادمان خیابان شهیدان هاشمی شاهرودی با حضور یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهردار قم و جمعی از مدیران شهری در قم رونمایی شد.

یادمان خیابان «شهیدان هاشمی شاهرودی» در قم رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شهرداری قم با استعانت از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «حرمت شهیدان ما با گذشت زمان تمام نمی‌شود، یاد شهدا باید همیشه در جامعه زنده بماند» و به منظور پاسداشت مقام شامخ شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس نام‌گذاری خیابان‌ها و کوچه‌های شهر را با نام شهدا با جدیت دنبال می‌کند.

شهرداری قم با توجه به مجاهدت‌های شهیدان سید مصطفی، سید هادی و سید محسن هاشمی شاهرودی که به دست بعثی‌های عراق به شهادت رسیده‌اند خیابان حد فاصل گلزار شهدا تا میدان پلیس را به نام شهیدان هاشمی شاهرودی نام‌گذاری کرد.

سید مصطفی هاشمی شاهرودی یکی از سه برادر شهیدی است که در سال 1335 در نجف اشرف به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه امام علی (ع) و دوره دبیرستان را در مدرسه کندی نجف اشرف به پایان برد و سپس وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه بغداد شد.

وی همه مراحل تحصیلی خود را با رتبه عالی طی کرد و به دلیل اخلاق عالی و ذکاوت فوق‌العاده تاثیر شگرفی بین جوانان داشت.

این شهید که به شخصیت امام خمینی (ره) علاقه فراوانی داشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای ترویج و دفاع از انقلاب اسلامی از هر فرصتی برای توزیع آثار، تصاویر و نوارهای سخنرانی امام (ره) استفاده می‌کرد.

شهید شاهرودی که توسط نیروهای بعثی عراق دستگیر شده بود مورد شکنجه قرار گرفت و پس از انتقال به زندان در سال 1980 میلادی توسط گروهی از افسران سازمان امنیت به سرپرستی «سروان غالب دوری» به نقطه نامعلومی منتقل شد و از آن تاریخ تاکنون با وجود سقوط رژیم بعث عراق هیچ خبری از او به دست نیامده است.

سید هادی هاشمی شاهرودی نیز یکی دیگر از شهیدانی است که این خیابان به نام او مزین شده است.

وی متولد 1322 شمسی در نجف اشرف است که پس از پایان تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان در مدرسه علوی نجف در دانشکده اصول‌الدین بغداد تحصیلات خود را به پایان رساند.

این شهید به چهار زبان زنده دنیا تسلط داشت و بسیار عاطفی و مهربان بود و به عبادات و واجبات شرعی کاملا ملتزم بود.

شهید هادی هاشمی شاهرودی در سال 1980 با هجوم وحشیانه رژیم بعث و دستگیری‌های گسترده مردم عراق در محل کارش در بغداد دستگیر و به اداره کل امنیت برده شد.

وی توسط «سعدون صبری» و «رائد عامر» مورد شکنجه‌های وحشیانه جسمی و روحی قرار گرفت و به شهادت رسید که از روز دستگیری او تا امروز هیچ اثری از او به دست نیامده است.

شهید سید محسن هاشمی شاهرودی در سال 1328 شمسی در نجف اشرف دیده به جهان گشود.

وی پس از تحصیل در مدرسه علوی در دانشکده فقه در نجف اشرف تحصیلات خود را به پایان رساند.

شهید شاهرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تظاهرات مردم عراق به دعوت شهید صدر و جمعی از علما و طلاب حوزه نجف به حمایت و پشتیبانی انقلاب پرداخت.

این شهید پس از دستگیری شهید صدر و جمعی از علما و طلاب و جوانان عراق، در یورشی وحشیانه در محل کارش در بغداد دستگیر شد.

شهید شاهرودی زیر شکنجه‌های وحشیانه جنایتکاران بعثی به شهادت رسید ولی اثری از پیکر پاک این شهید نیز مانند دو برادر شهیدش تاکنون پیدا نشده است.

مراسم نام‌گذاری و رونمایی از یادمان این خیابان با حضور آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی و تنی چند از خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از پاسداران سپاه قم و مدیران شهری قم برگزار شد.

پس از رونمایی از یادمان این خیابان آیت‌الله شاهرودی به همراه شهردار و استاندار بر سر مزار شهیدان زین‌الدین حضور یافتند و ضمن قرائت فاتحه مزار این دو شهید را گلباران کردند.

در ادامه این مراسم نیز با حضور استاندار قم خیابان شهید سقایتی در محدوده شهرداری منطقه یک افتتاح و بازگشایی شد.

انتهای پیام/78005/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول