اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با تعدادی از مخالفان انتزاع طبس از یزد

الحاق شهرستانی محروم به استانی محروم‌تر منطقی نیست

خبرگزاری فارس: جمعی از مردم طبس که طومار مخالفت با انتزاع طبس از یزد و الحاق این شهرستان به استان خراسان جنوبی را امضا کردند، برای مخالفت خود دلایلی دارند.

الحاق شهرستانی محروم به استانی محروم‌تر منطقی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، در پی ابلاغ مصوبه دولت به وزارت کشور مبنی بر انتزاع طبس از استان یزد و الحاق این شهرستان به استان خراسان جنوبی؛ طوماری خطاب به رئیس جمهور در مخالفت با این مصوبه در محل هیئت مذهبی ابوالفضلی(ع) طبس واقع در میدان قدس این شهر به امضای جمعی از مردم رسید.

خبرنگار فارس نیز با حضور در این محل و طی گفت‌وگو با تعدادی از امضاکنندگان این طومار، دلایل آنان را برای مخالفت با این مصوبه هیئت دولت جویا شد.

یکی از مسئولان نهادهای دولتی طبس که برای امضای این طومار حاضر شده بود، اظهار داشت: استان یزد به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های علمی، پزشکی و صنعتی کشور مطرح است و در مدتی هم که طبس جزو استان یزد است، انصافاً خدمات خوبی به این شهرستان شد، اما در این شرایط الحاق طبس به استانی تازه ‌تأسیس که خود دارای شهرستان‌هایی محروم‌تر از طبس است، چه توجیهی دارد؟

وی با بیان اینکه شهر طبس با دارا بودن ظرفیت‌های متعدد مادی و معنوی خود استحقاق تبدیل شدن به مرکز استان را دارد، افزود: اجرای الحاق و انتزاع دارای هزینه‌های قابل‌توجهی است که به ‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی اقتصادی کشور این کار به مصلحت نباشد.

وی بیان کرد: اعلام خبر انتزاع طبس از استان یزد شوک بزرگی به مردم این شهرستان وارد کرد و در آستانه عید آن‌ها را متأثر ساخت که از رئیس جمهور و هیئت دولت می‌خواهیم تا در این مصوبه تجدیدنظر کنند.

یک کشاورز هم به خبرنگار فارس گفت: برای من تفاوتی ندارد که طبس جزو کدام استان باشد، اما ظاهراً با الحاق طبس به استان خراسان جنوبی و تغییر منطقه در کنکور سراسری، مشکلاتی برای قبولی و ورود فرزندم به دانشگاه ایجاد می‌شود، ضمن اینکه در چند سفری که برای درمان به مرکز استان یزد داشتم برخورد یزدی‌ها بسیار خوب بود و من بدی از مردم یزد ندیده‌ام.

یکی از ورزش‌کاران مدال‌آور طبسی که این طومار را امضا کرد با اشاره به اینکه از مردم و مسئولان یزد راضی هستم، یادآور شد: طبس تقریباً محروم‌ترین شهرستان استان یزد به ‌شمار می‌رود و به همین دلیل در این استان خدمات خوبی در راستای محرومیت‌زدایی به طبس شد، اما الحاق این شهرستان به استانی که خود دارای کمبودهای متعددی بوده و در بسیاری از زمینه‌ها حتی از طبس عقب‌تر است به نفع این شهرستان نخواهد بود.

یک معلم آموزش و پرورش هم که این طومار را امضا کرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان پیشینه شهرستان طبس پرداخت و خاطرنشان کرد: با بررسی اسناد تاریخی مشخص می‌شود که طبس بیش از 2500 سال قدمت دارد و در روزگاری حتی تا اطراف مشهد تحت حاکمیت طبس بوده و اکنون نیز با دارا بودن ظرفیت‌ها و امکانات فراوان می‌تواند خود به عنوان مرکز استان باشد.

وی ادامه داد: نه ‌تنها تفاوت امکانات خراسان جنوبی و یزد از زمین تا آسمان است، بلکه حتی شهرستان طبس نیز به‌ تنهایی در بسیاری از زمینه‌ها جلوتر از خراسان جنوبی است و مسئولان خراسان جنوبی شاید پس از ده‌ها سال تلاش نیز نتوانند امکانات خود در برخی زمینه‌ها را به اندازه فعلی موجود در طبس برسانند.

وی افزود: اکنون بسیاری از نهادهای دولتی خراسان جنوبی فاقد اتوماسیون اداری هستند، در حالی که این امکان در بسیاری از نهادهای طبس وجود دارد یا اینکه بسیاری از مردم خراسان جنوبی حتی رنگ راه آهن و قطار را هم ندیده‌اند.

وی گفت: مردم طبس خواهان انتزاع این شهرستان از استان یزد نیستند و عده‌ای که موافق این موضوع‌اند مزایای استان خراسان جنوبی نسبت به استان یزد را بیان کنند تا ما هم با جان و دل بپذیریم.

یکی از کسبه طبس که با همسر و فرزندان خود برای امضای این طومار آمده بود، اظهار داشت: اکنون بیش از 10 سال است که شهرستان طبس جزو استان یزد شده و در این مدت مسئولان این استان خدمات بسیار خوبی را برای مردم این شهرستان به‌ویژه در زمینه عمرانی انجام داده‌اند و در واقع نارضایتی از یزد نداریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم که چه کسی در طبس موضوع انتزاع از استان یزد و از همه جالب‌تر الحاق به استان خراسان جنوبی را پیگیری کرده است؛ مگر نظر مردم طبس را نمی‌دانند.

یک دانشجوی مقطع دکترا هم یادآور شد: قطعاً باید کم و کاستی در استان یزد وجود داشته باشد که دولت برای بهبود اوضاع اقدام به چنین کاری کند، اما من با بررسی‌های زیادی که کرده‌ام نمی‌دانم دلیل دولت و منطق و اساس کارشناسان دولت از الحاق شهرستانی محروم به استانی محروم‌تر چیست؟

یک دانشجوی دیگر هم بیان کرد: سؤال من از مسئولان طبس این است که آیا اکنون مشکل اصلی طبس همین الحاق و انتزاع است؟ بهتر است مسئولان به ‌جای پیگیری این امور به دنبال ایجاد اشتغال، صنعت، توسعه مراکز آموزش عالی و آبادانی شهرستان طبس باشند.

یک کارگر ساختمانی نیز که این طومار را امضا کرد، با بیان اینکه همه خانواده، اقوام و خویشان من با جدایی طبس از یزد مخالفند، گفت: تقریباً همه مردم طبس با جدا شدن طبس از یزد و الحاق به خراسان جنوبی مخالفند، اما به دلیل اینکه درگیر مسائل اقتصادی و مشغله آستانه عید هستند و از طرفی می‌ترسند که از سوی عده‌ای به آنان برچسب ضدنظام، ضدانقلاب و ضد ولایت بخورد، ترجیح می‌دهند که اعتراض خود نسبت به این مصوبه را کمتر بیان کنند.

یک خانم که کارمند یکی از ادارات دولتی طبس است هم بیان کرد: اعلام شده که طومارهایی برای انتزاع طبس از یزد و الحاق به خراسان جنوبی به وزارت کشور ارسال شده است؛ می‌خواهیم بدانیم که این طومارها توسط چه کسی و در کجای شهرستان به امضا رسیده که همه مردم از آن بی‌اطلاعند.

انتهای پیام/90001/ب40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول