اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع‌طبیعی کردستان خبر داد

ایجاد ذخیرگاه‌های جنگلی برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: به دلیل عدم رعایت و بهره‌برداری غیراصولی از گونه‌های گیاهی ارزشمند پروژه‌ای با عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی در این استان تعریف شده است.

ایجاد ذخیرگاه‌های جنگلی برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض

پیمان باباپیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: کردستان استانی عشایری نیست و تمامی دام‌ها و دامداری موجود در آن نیز ساکن منطقه هستند.

وی گفت: هر سال از ابتدای فروردین در مبادی ورودی استان که شامل منطقه کامیاران و قروه است با استقرار کشیک‌های شبانه‌روزی از ورود دام مهاجر به استان جلوگیری می‌شود.

باباپیری با اشاره به اینکه هر سال 50 هزار راس دام مهاجر در مبادی ورودی استان توسط کشیک‌ها و نیروهای حفاظتی استان متوقف و اجازه ورود آنها به استان داده نمی‌شود، عنوان کرد: این دام‌ها به استان‌‌های مبدا آنها که معمولا کرمانشاه و همدان است، برگشت داده می‌شوند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان عنوان کرد: در چندین سال گذشته مقصد دام‌های مهاجر به استان منطقه سارال شهرستان دیواندره بود و خوشبختانه در حال حاضر هیچ دامی خارج از ظرفیت مراتع سارال در این منطقه وجود ندارد.

باباپیری به دیگر مباحث مربوط به کنترل دام مازاد در استان اشاره کرد و گفت: اردیبهشت ماه هر سال اقدام به بررسی پروانه‌های و سرشماری دام‌های تمام روستاهای استان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دام مازادی در روستایی وجود داشته باشد برای آنها در دادگاه پرونده تشکیل داده می‌شود و سپس با دستور قضایی دام‌ها به کشتارگاه فرستاده خواهد شد.

ایجاد ذخیرگاه‌های جنگلی برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض

وی ضمن اشاره به اقداماتی که در ارتباط با گونه‌های در معرض آسیب انجام می‌شود خاطرنشان کرد: به دلیل عدم رعایت و بهره‌برداری غیراصولی از گونه‌های گیاهی ارزشمند پروژه‌ای با عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی در استان تعریف شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: پروژه ذخیرگاه‌های جنگلی در مناطقی که گونه‌های در حال انقراض وجود دارد هر سال اجرا می‌شود.

باباپیری عنوان کرد: در 10 هکتار از زمین‌های شهرستان کامیاران که رویش‌گاه پسته وحشی است، ذخیرگاه ایجاد کردیم و در این راستا حصارکشی برای حمایت از این گونه انجام شده و برای سایر گونه‌های در حال انقراض نیز به همین صورت عمل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گونه‌های شناسایی شده‌ای هم مثل بلوط قرمز در سقز و درخت آزاد در شهرستان مریوان پلاک‌گذاری و تحت حمایت قرار گرفتند.

وی در خصوص استخراج کتیرای صنعتی هم گفت: سال 91 سومین سالی است که اجازه برداشت کتیرا به بهره‌برداران که عمدتا افراد غیربومی استان هم بودند، داده نشده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان در پایان تصریح کرد: در مناطقی که بهره‌برداری در آنجا ممنوع شده گشت مراقبت ویژه مستقر شده است.

انتهای پیام/79003/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول