اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گاه‌شمار یک سال تحولات سوریه/جنگ تمام عیار علیه دمشق

خبرگزاری فارس: سوریه در سال 1391جنگ همه جانبه و گسترده‌ای را پشت سر گذاشت و با این حجم از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برخی رژیم‌های عربی منطقه و غرب، دورنمای روشنی برای حل بحران این کشور دیده نمی‌شود.

گاه‌شمار یک سال تحولات سوریه/جنگ تمام عیار علیه دمشق

به گزارش خبرگزاری فارس، سوریه درحالی سال 1390 هجری شمسی را پشت سر می‌گذارد که افق‌های روشنی از حل بحرانی که حدود 23 ماه این کشور را درگیر خود کرده، دیده نمی‌شود.

با این حال تمام توطئه‌ها برای براندازی نظام در سوریه و شخص «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور که اعراب و غرب از آن به دلیل عدم همراهی‌اش با سیاست‌های غرب و رژیم صهیونیستی نه تنها محقق نشده، بلکه در این افق نیز نشانی از براندازی نظام سوریه نیز مشاهده نمی‌شود.

آنچه در زیر می‌آید، نگاهی به مهمترین فراز و نشیب‌های بحران سوریه در سال 1391 شمسی است.

- یکم فروردین 1391

صدور اعلامیه شورای امنیت مبنی بر حمایت از تلاش‌های «کوفی عنان»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران این کشور و درخواست از معارضان و دمشق جهت اجرای طرح وی.

- 5 فروردین 1391

«ریاض الاسعد»،‌ فرمانده ارتش آزاد سوریه از تشکیل کمیته موسوم به «شورای نظامی» خبر داد که سرکردگان معارضان مسلح از جمله «مصطفی الشیخ» را در خود جای می‌داد.

- 6 فروردین 1391

جماعت اخوان المسلمین سوریه در بیانیه‌ای طرح سیاسی خود برای سوریه را اعلام کردند که تشکیل دولت مدرن مدتی برپایه قانون اساسی مدنی و دولت دمکرات تکثرگرا برپایه مساوات بین تمام شهروندان را در بر می‌گرفت.

- 13 فروردین 1391

نشست کشورهای موسوم به «دوستان سوریه» [دشمنان سوریه] در استانبول و اعلام اینکه شورای ملی معارضان نماینده مردم سوریه است.

- 14 فروردین 1391

کوفی عنان 14 فروردین 1391 را آخرین مهلت برای اجرای طرح خود اعلام کرد. سفیر سوریه در سازمان ملل با اعلام پذیرش این مدت زمانی از کوفی عنان خواست معارضان نیز به آن پایبند باشند و در این خصوص 48 ساعت فرصت به آنها داده شد.

- 23 فروردین 1391

وزارت دفاع سوریه در اجرای طرح کوفی عنان اعلام کرد که تمام اقدامات نظامی خود را متوقف می‌کند،‌ اما آماده است که به هر تعرضی پاسخ دهد.

- 26 فروردین 1391

شورای امنیت طرح ارسال ناظران بین المللی به سوریه جهت نظارت بر آتش بس را تصویب کرد.

- 28 فروردین 1391

اولین گروه از هیئت ناظران بین المللی پس از ورود به سوریه از مناطق خارج پایتخت دیدن کرد.

- 2 اردیبهشت 1391

تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت ارسال 300 ناظر بین المللی به سوریه.

- 17 اردیبهشت 1391

برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه با مشارکت 7 هزار نامزد.

- 19 اردیبهشت 1391

کوفی عنان گزارش خود درباره اوضاع جاری در سوریه را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد. وی در این گزارش از کاهش اقدامات و تحرکات نظامی خبر داد.

- 26 اردیبهشت 1391

«برهان غلیون»، به ریاست کمیته موسوم به ائتلاف معارضان سوریه انتخاب شد. این درحالی است که هیئت ناظران سازمان ملل در منطقه «خان شیخون» توسط تروریست‌های مسلح مورد حمله قرار گرفت اما به افراد آن آسیبی نرسید.

- 3 خرداد 1391

کمیته اجرایی شورای ملی معارضان سوریه با استعفای برهان غلیون از سمت ریاست این شورا موافقت کرد.

- 5 خرداد 1391

وقوع کشتار «الحوله»، در شمال شهر حمص و مابین حمص و حماه در غرب سوریه. در جریان کشتار الحوله دست‌کم 108 نفر از مردم این روستا به قتل رسیدند و در میان کشته‌شدگان 49 کودک و 34 زن مشاهده می‌شدند که با شلیک گلوله از فاصله نزدیک و یا ضربات چاقو کشته و بسیاری نیز با وضع فجیعی سر بریده شده بودند. عاملان این جنایت مزدوران تونسی، لیبیایی، قطری، عربستانی و حتی از دیگر کشورهای آسیایی بودند که با پول‌های قطری و سعودی جهاد فی سبیل‌الله اینگونه به مقابله با نظام سوریه آمده بودند.

- 14 خرداد 1391

سخنرانی رئیس جمهوری سوریه در پارلمان جدید سوریه. اسد در سخنرانی خود تاکید کرد که سوریه با توطئه‌‌هایی جهت تضعیف آن مواجه است، اما در روند اصلاحی خود پابرجاست. رئیس جمهوری سوریه همچنین به خطر تروریسم در سوریه اشاره کرد که هر روز در حال افزایش است، اما با آن مقابله می‌کند. وی درباره کشتار الحوله نیز گفت که این کشتار چنان فجیع است که در وصف نمی‌گنجد و هرگونه ادعا مبنی بر اینکه ارتش سوریه در آن دست داشته است را رد کرد.

- 17 خرداد 1391

رئیس جمهوری سوریه «ریاض حجاب»، وزیر وقت کشاورزی این کشور را مکلف به تشکیل کابینه جدید به جای «عادل سفر» کرد.

در این روز کشتار مزرعه «القُبیر» در روستای «معرزاف» در ریف حماه در غرب سوریه تنها به فاصله 13 روز از کشتار الحوله روی داد.

شمار قربانیان این کشتار که یا ذبح شده یا به آتش کشیده شده بودند، بنابر اعلام پایگاه‌های خبری 78 نفر بودند که بیش از 35 نفر آنها فقط از یک خاندان سوری بودند. در میان قربانیان این کشتار 9 کودک و زن نیز دیده می‌شدند.

- 20 خرداد 1391

روسیه خواستار تشکیل نشستی بین المللی درباره سوریه با مشارکت ایران می‌شود و بر بار دیگر بر مخالفت با استفاده از هرگونه گزینه نظامی و یا زور توسط سازمان ملل علیه سوریه مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر شورای ملی معارضان سوریه «عبد الباسط سیدا»، کرد معارض سوری را در نشست خود در استانبول به سمت رئیس این شورا انتخاب می‌کنند.

- 7 تیر 1391

حمله تروریستی به شبکه «الاخباریه» سوریه در ریف دمشق و کشته شدن 7 نفر که سه نفر از آنها خبرنگار و 4 نفر دیگر کارمندان این شبکه بودند.

- 7 تیر 1391

نشست وزاری خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت در کنار وزرای خارجه ترکیه و کویت و قطر به همراه کوفی عنان در ژنو برای وضع استراتژی مشترک جهت پایان دادن به بحران سوریه.

در این نشست توافق شد که عملیات انتقال قدرت در سوریه توسط خود سوری‌ها انجام و دولت وحدت ملی در این کشور تشکیل شود.

- 12 تیر 1391

برگزاری نشست معارضان سوریه در قاهره تحت نظارت اتحادیه عرب با هدف متحد و یکپارچه کردن صفوف و دیدگاه‌ها و مواضع معارضان.

- 14 تیر 1391

نشست دوستان [دشمنان] سوریه از شورای امنیت خواستار صدور قطعنامه‌ای فوری تحت بند هفتم سازمان ملل مبنی بر لزوم برکناری بشار اسد از قدرت شد.

- 28 تیر 1391

ترور «داوود راجحه»، وزیر دفاع و «آصف شوکت»، نایب رئیس ستاد مشترک ارتش و «حسن ترکمانی»، رئیس ستاد بحران سوریه در عملیات بمبگذاری در مقر امنیت ملی سوریه در مرکز دمشق. ارتش آزاد مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت.

«فهد جاسم الفریج» به عنوان جانشین راجحه به سمت وزیری دفاع سوریه منصوب شد.

- 30 تیر 1391

موافقت شورای امنیت با طرح انگلیس مبنی بر تمدید حضور ناظران بین المللی در سوریه برای یک ماه دیگر. از سوی دیگر دمشق فوت «هشام اختیار»، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه براثر شدت جراحات وارده در انفجار مقر امنیت ملی این کشور را اعلام کرد.

- 3 مرداد 1391

«علی مملوک» به سمت رئیس دستگاه امنیت ملی سوریه منصوب شد.

- 10 مرداد 1391

معارضان سوری در قاهره، پایتخت دمشق تشکیل کمیته موسوم به «مجلس امنای انقلاب سوریه» را اعلام و «هیثم المالح»، معارض سوری را به تشکیل دولت انتقالی در سوریه موظف کردند.

- 13 مرداد 1391

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در اجرای عملیات انتقال سیاسی در سوریه.

- 16 مرداد 1391

اعلام جدایی ریاض حجاب از نظام سوریه پس از کمتر از دو ماه انتصاب به سمت نخست وزیری این کشور. اسد طی فرمانی «عمر ابراهیم غلاونجی» را به صورت موقت جایگزین حجاب کرد.

- 17 مرداد 1391

دیدار «سعید جلیلی»، نماینده رهبر انقلاب با بشار اسد و تاکید بر حمایت ایران از محور مقاومت که سوریه یکی از ارکان اصلی آن است. جلیلی همچنین گفت که هدف تنها سوریه نیست، بلکه محور مقاومت است.

- 19 مرداد 1391

اسد «وائل الحلقی» از اهالی اهل سنت درعا را به سمت نخست وزیری سوریه به جای حجاب منصوب کرد.

- 20 مرداد 1391

«اخضر ابراهیمی» که جای کوفی عنان به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه انتخاب شده بود، از اعضای شورای امنیت خواست موضع یکپارچه‌ای را در قبال بحران سوریه اتخاذ کنند.

- 24 مرداد 1391

تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی.

 

- 25 مرداد 1391

 

بمبگذاری تروریستی در مقر ستاد مشترک ارتش سوریه در دمشق.

 

- 27 مرداد 1391

 

سازمان ملل به طور رسمی اخضر ابراهیمی را به عنوان جانشین کوفی عنان انتخاب کرد که از سمت خود استعفا کرده بود.

 

- 2 شهریور 1391

 

دیدار سران قطر و فرانسه در پاریس و اعلام هماهنگ کردن تلاش‌هایشان برای انتقال سیاسی در سوریه در سریع‌ترین وقت ممکن و به شکل سازمان یافته.

 

- 5 شهریور 1391

 

اسد تاکید کرد که به هیچ قیمت اجازه نخواهد داد، توطئه‌ای که سوریه را هدف گرفته با همراه شود و تاکید کرد که توطئه‌‌ای که هم اکنون در سوریه در حال اجراست تنها این کشور را هدف قرار نداده، بلکه هدف آن تمام منطقه است. این درحالی است که تهران نیز آمادگی خود برای انجام گفت‌وگو و مذاکره با معارضان و نظام سوریه را اعلام کرد.

پس از اینکه ارتش سوریه موفق شد، بار دیگر بر شهر 200 هزار نفری «داریا» در نزدیکی دمشق، پایتخت این کشور مسلط شود و کنترل آن را به دست گیرد، خبرهایی مبنی بر کشف اجساد بیش از 300 نفر از قربانیان یک قتل عام منتشر شد.

دولت سوریه و مخالفین یکدیگر را به ارتکاب این جنایت متهم کردند، اما زمان ارتکاب این جنایت، عده زیادی را به تردید و تامل وا داشت. ابتدا مخالفین ویدئویی را منتشر کردند که در آن اجساد حدود 150 نفر از قربانیان در مسجد «ابوسلیمان الدرانی» شهر داریا نشان داده می‌شد. آنچه که باعث ایجاد تردید درباره ادعای ارتکاب این جنایت توسط نیروهای دولتی سوری می‌شد، آن بود اطراف اجساد قربانیان خون آلود نبود، بنابراین اجساد قربانیان که از فاصله نزدیک و با گلوله کشته شده‌اند، از جاهای دیگر جمع‌آوری و در مسجد در کنار یکدیگر قرار داده شده بودند و این بدان معناست که قتل قربانیان مربوط به قبل از تسلط ارتش بر شهر است.

 

- 6 شهریور 1391

 

یافتن 14 جسد دیگر در داریا و درخواست دبیرکل سازمان ملل برای انجام تحقیق مستقل در کشتار داریا.

 

- 8 شهریور 1391

 

گفت‌وگوی اسد با شبکه تلویزیونی سوری «دنیا» و تاکید بر اینکه سوریه با جنگی منطقه‌ای و بین المللی مواجه است و ممکن نیست که دمشق اجازه دهد که منطقه حائل در خاک کشور تشکیل شود.

 

- 11 شهریور 1391

 

ابراهیمی به طور رسمی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه وظایف محوله به خود را دریافت کرد.

 

- 18 شهریور 1391

 

توافق اتحادیه اروپا جهت تشدید تحریم‌ها علیه سوریه.

 

- 25 شهریور 1391

 

دیدار ابراهیمی با اسد و تاکید بر اینکه بحران سوریه هر روز بیش از گذشته در حال تشدید است و خطری برای مردم سوریه و منطقه و جهان تشکیل می‌دهد.

 

- 28 شهریور 1391

 

پیشنهاد ایران در نشست کمیته چهار جانبه در قاهره جهت ارسال ناظرانی مشترک توسط مصر و عربستان و ایران و ترکیه به سوریه برای توقف خشونت‌ها.

 

- یکم مهر 1391

 

ارتش آزاد سوریه اعلام می‌کند که مقر خود از خاک ترکیه را به سوریه منتقل می‌کند.

 

- 5 مهر 1391

 

انفجار تروریستی در مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش در میدان الأمویین در مرکز دمشق. ارتش سوریه مسئولیت این دو انفجار را برعهده گرفت.

 

- 9 مهر 1391

 

حمله گروه‌های تروریستی در اولین ساعات بامداد به روستای «الحیدریه»، در جنوب غربی حمص و از توابع ریف القصیر که در جریان آن تروریست‌های مسلح 17 نفر از اهالی این روستا را قتل عام و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرده و 7 نفر از آنها را ربودند. این در حالی است که جمعیت این روستا بیش از 300 نفر نیست.

 

- 14 مهر 1391

 

 

سقوط چند قبضه خمپاره به روستای «آقجه قلعة» در مرزهای ترکیه و آغاز تنش مرزی بین آنکارا – دمشق.

 

- 20 مهر 1391

 

انفجار تروریستی در ساختمان دادگاه نظامی سوریه در نزدیکی وزارت آموزش عالی این کشور در منطقه «المزه» دمشق.

 

- 21 مهر 1391

 

تروریست‌های مسلح در شهر «حلب»، در شمال سوریه و به طور مشخص در منطقه استراتژیک و نظامی «هنانو» اقدام به اعدام میدانی 20 نظامی سوری مستقر در این منطقه نظامی می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعتراف کرد که افراد مسلح مخالف دولت سوریه 20 نظامی سوری را پس از ربودن در شهر حلب اعدام کردند.

 

- 23 مهر 1391

 

«احمد داود اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه پس از واداشتن هواپیمای سوری جهت فرود آمدن در فرودگاه آنکارا و تفتیش آن به بهانه حمل سلاح برای نظام سوریه و تعلیق پروازهای دمشق توسط سوریه، اعلام کرد که آسمان خود را به روی پروازهای سوریه می‌بندد.

 

- 2 آبان 1391

 

صدور دومین عفو عمومی بشار اسد.

 

- 2 آبان 1391

 

اعلام موافقت سوریه با طرح آتش‌بس عید قربان ابراهیمی.

 

- 12 آبان 1391

 

حمله تروریست‌های مسلح به سه گذرگاه نظامی در استان «ادلب»، در شمال سوریه که در جریان آن  28 سرباز ارتش این کشور قتل عام شدند. شیوه کشتار و قتل عام این سربازان سوری به اندازه‌ای دلخراش بود که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از مشاهده فیلم این توسط گروه‌های تروریستی سوری آن را جنایت جنگی خواند.

در این فیلم نشان داده شده است که چگونه این سربازان پس از مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتن به گلوله بسته شده و قتل عام می‌شوند.

صحنه‌های موجود در این فیلم چنان تاثر انگیز بودند که حتی «بی بی سی» را هم به نشان دادن واکنش مجبور کردند. این شبکه در گزارشی تحت عنوان «شبه نظامیان مخالف حکومت سوریه به قتل اسیران جنگی متهم هستند» به نقل از «آن هاریسون»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: «این فیلم تکان دهنده می‌تواند شاهدی بالقوه بر ارتکاب جنایت جنگی توسط گروه‌های مسلح در سوریه باشد و این نشان می‌‌دهد که این گروه به طور کامل به قوانین بشردوستانه بین المللی بی‌اعتنا هستند».

در این روز جنایت دیگری نیز در سوریه رخ می‌دهد، اما این بار قربانیان 70 شهروند سوری هستند. در این جنایت تروریست‌های وابسته به سازمان القاعده در سوریه در «ادلب» در شمال سوریه و در محله «الطارمة» در نزدیکی قلعه باستانی «حارم» 70 غیر نظامی را قتل عام می‌کنند که اغلب آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

شاهدان عینی در این‌باره توضیح دادند که مخالفان مسلح پس از ورود به محله حارم وارد منازل مسکونی اهالی منطقه شدند و مردم را به رگبار بستند تا در پوشش رسانه‌‌ای این اقدامات را به ارتش سوریه نسبت دهند.

 

- 14 آبان 1391

 

نشست معارضان سوری در دوحه جهت تجدید نظر در ساختار شورای ملی و یکپارچه کردن تلاش‌های معارضان و گفت‌وگو برای تشکیل دولت در تبعید سوریه.

در 14 آبان و تنها به فاصله دو روز از قتل عام اهالی منطقه «حارم» در «ادلب» در شمال سوریه توسط عناصر سازمان تروریستی القاعده در سوریه، این شهر بار دیگر شاهد قتل عامی دیگر بود.

این بار گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد» سوریه اقدام به قتل عام 60 شهروند سوری بی‌دفاع از اهالی منطقه حارم در ادلب  کرد که در بین آنها 10 کودک و 10 زن مشاهده می‌شدند. همانطور که گفته شد، این اولین جنایت قتل عام عناصر در منطقه حارم نبود، بلکه این منطقه چندین بار شاهد قتل عام اهالی خود به دست تروریست‌های مسلح بود.

شهر حارم از جمله شهرهای سوریه است که اهالی آن به وفاداریشان به نظام سوریه معروف هستند و به همین دلیل همواره در معرض محاصره و قتل عام گروه‌های تروریستی قرار دارد و تروریست‌های مسلح با بستن تمام راه‌های منتهی به این منطقه از رسیدن هرگونه کمک و مواد غذایی اساسی به اهالی آن جلوگیری می‌کنند.

 

- 18 آبان 1391

 

دبیرخانه شورای ملی معارضان سوریه «جرج صبرا» را به عنوان رئیس این شورا در دوحه قطر انتخاب کرد.

 

- 21 آبان 1391

 

نشست معارضان سوری در دوحه و تشکیل کمیته موسوم به «ائتلاف ملی معارضان سوریه» با هدف یکپارچه کردن گروه‌های معارض سوری جهت براندازی نظام در سوریه. این ائتلاف «معاز الخطیب»، معارض سوری را به ریاست ائتلاف و «ریاض سیف» و «سهیر الأتاسی» را به عنوان دو معاون خود برگزید.

این درحالی است که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در بلندی‌های جولان موشکی را به اراضی سوریه شلیک کردند.

- دوازدهم: اتحادیه عرب ائتلاف ملی معارضان سوریه را به رسمیت شناخت و از آن خواست به عنوان عضو ناظر به جای سوریه در نشست‌های این اتحادیه حضور یابد.

 

- 23 آبان 1391

 

فرانسه و آمریکا ائتلاف ملی معارضان سوریه را به رسمیت شناخت.

 

- 28 آبان 1391

 

نشست معارضان سوری در تهران با حضور 200 نماینده از معارضان سوریه.

 

- 29 آبان 1391

 

توافق وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل جهت به رسمیت شناختن ائتلاف ملی معارضان سوریه. در همان زمان «جبهه یاری اهل شام»، شاخه القاعده در سوریه و گروه تروریستی «گردان التوحید» از مهمترین گروه‌های مسلح معارض سوری ائتلاف ملی معارضان سوریه را به رسمیت نشناخته و آن را توطئه کشورهای غربی دانسته و در مقابل بر تاسیس امارت اسلامی در سوریه تاکید کردند.

 

- 30 آبان 1391

 

ناتو اعلام کرد که درخواست رسمی از ترکیه مبنی بر نصب سامانه موشکی پاتریوت در طول مرزهای این کشور با سوریه را دریافت کرده است.

 

- 12 آذر 1391

 

حمله خمپاره‌ای تروریست‌های مسلح به مدرسه‌‌ای در اردوگاه «الوافدین» در ریف دمشق در جنوب سوریه موجب کشته شدن 29 دانش آموز و یک معلم این مدرسه شد. 25 هزار سوری از اهالی بلندی‌های جولان که اسرائیل قسمت زیادی از آن را به اشغال خود درآورده است، در اردوگاه  الوافدین به سر می‌برند. این اردوگاه در 20 کیلومتری شمال شرقی دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد.

از سوی دیگر ناتو با درخواست ترکیه جهت نصب سامانه موشکی پاتریوت در مرزهای این کشور با سوریه موافقت کرد.

 

- 22 آذر 1391

 

نشست دوستان [دشمنان] سوریه در مغرب.

 

- 25 آذر 1391

 

در امان،‌ پایتخت اردن معارضان سوری تشکل جدیدی به نام «تجمع ملی آزاد» را تاسیس کردند که هدف آن حمایت از نهادها و موسسات دولتی و رسمی سوریه در صورت سرنگونی نظام در این کشور اعلام شده بود. از مهمترین بنیانگذاران این تشکل جدید ریاض حجاب، نخست وزیر فراری سوریه بود.

 

- 16 دی 1391

 

طرح سه مرحله‌ای بشار اسد برای حل بحران سوریه طی سخنرانی در دانشگاه دمشق ارائه شد.

 

- 20 دی 1391

 

فرستاده سازمان ملل در سوریه با در پیش گرفتن موضع غرب در قبال طرح اخیر بشار اسد، این طرح را تکرار طرح‌های شکست‌خورده قبلی دانست. در این روز همچنین 48 زائر ایرانی ربوده شده توسط افراد مسلح آزاد شدند.

 

- 22 دی 1391

 

نشست نمایندگان مسکو و واشنگتن با ابراهیمی برای رایزنی درباره بحران سوریه.

 

- 24 دی 1391

 

نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب. نشست وزارتی اتحادیه عرب برای کمک به لبنان در راستای اسکان پناهندگان سوری در این کشور برگزار شد.

 

- 7 بهمن 1391

 

ترکی فیصل،‌ وزیر خارجه عربستان سعودی با اذعان به ارسال سلاح برای تروریست‌ها تاکید کرد که باید تجهیزات پیشرفته‌تری در اختیار مخالفان قرار دهیم.

 

- 11 بهمن 1391

 

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مرکز تحقیقات نظامی «جمرایا» از توابع ریف دمشق در جنوب سوریه.

 

- 18 بهمن 1391

 

سران سه کشور ایران، مصر و ترکیه نشستی را برای بررسی بحران در سوریه و راهکارهای پایان دادن به آن آغاز کردند. در این روز همچنین دفتر معارضان سوری در نیویورک و واشنگتن افتتاح شد.

 

- 23 بهمن 1391

 

گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه که در منطقه بستان القصر در حلب حضور دارند، یکشنبه بار دیگر جنایتی را در این استان مرتکب شده و بیش از 50 شهروند این استان که هواداران اصلاحات دولت بشار اسد بودند و برخی از آنها در تظاهرات ضد شورشیان مسلح شرکت کرده بودند، را به خاک و خون کشیدند.

 

- 29 بهمن 1391

 

آغاز مذاکرات «اخضر ابراهیمی» فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در مورد طرح پیشنهادی معاذ الخطیب رئیس ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه با اتحادیه عرب در قاهره.

 

- 30 بهمن 1391

 

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ماهانه خود که در بروکسل برگزار شد، تحریم‌های این اتحادیه علیه سوریه را سه ماه دیگر تمدید کردند.

 

- 3 اسفند 1391

 

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه با تمدید ماموریت خود به مدت حداقل 6 ماه دیگر موافقت کرد. همچنین هیئت سیاسی ائتلاف ملی گروه‌های معارض سوریه نشست ماهیانه خود در قاهره را برگزار کرد.

 

- 4 اسفند 1391

 

نشست محرمانه مخالفان سوریه در پاریس و تلاش برای کسب برگ برنده در پای میز مذاکرات. معارضان سوری درحالی پای میز مذاکره با نظام سوریه می‌نشینند که در عرصه میدانی ضربات سنگینی را متحمل شده و تلاش آنها برای به دست آوردن حتی یک پیروزی در این اواخر با ناکامی مواجه شده است.

این درحالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که طرح کم کردن تحریم‌ها از مناطقی که در کنترل تروریست‌هاست از جمله حذف ممنوعیت واردات نفت در این مناطق را بررسی می‌کنند.

 

- 5 اسفند 1391

 

ائتلاف معارضان سوری اعلام کرد، شرکت در نشست دوستان سوریه در رم و سفر به آمریکا و روسیه را در اعتراض به آنچه سکوت بین المللی در قبال سوریه خواند، تعلیق خواهد کرد. این ائتلاف همچنین خواستار مداخله آمریکا در بحران سوریه شد.

 

- 6 اسفند 1391

 

صدر اعظم آلمان وارد ترکیه شد. صدر اعظم آلمان در این سفر از سامانه پاتریوت در مرز سوریه بازدید کرد.

 

- 10 اسفند 1391

 

کشورهای عربی و غربی در کنفرانس به اصطلاح «دوستان سوریه» در «رم»، پایتخت ایتالیا به اعطای کمک‌های مادی و دیپلماسی بیشتر به مخالفان سوریه متعهد شدند.

 

- 12 اسفند 1391

 

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص که راهکار نظامی در سوریه به تجزیه سوریه این کشور منجر خواهد شد.

 

- 17 اسفند 1391

 

نشست ائتلاف مخالفان سوریه برای تعیین نخست‌وزیر موقت در استانبول.

 

- 22 اسفند 1391

 

پس از دیدار با وزرای خارجه اروپا در بروکسل اخضر ابراهیمی بار دیگر تاکید می‌کند که گزینه سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است.

 

- 25 اسفند 1391

 

نشست ائتلاف معارضان سوری در استانبول برای انتخاب نخست وزیر. با وجود اینکه ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه بارها انتخاب نخست وزیر را به تأخیر انداخته‌اند، اما اعلام کردند که هفته آینده نخست وزیر ائتلاف در استانبول معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول