اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌آیت‌الله علوی گرگانی:

حوزه‌های علمیه نگهبان دین و ولایت هستند

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: حوزه‌های علمیه نگهبان دین و ولایت بوده و باید این وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

حوزه‌های علمیه نگهبان دین و ولایت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در جمع گروهی از طلاب خراسان جنوبی با اشاره به آیاتی از قرآن مجید و سفارش لقمان حکیم به فرزندش اظهار کرد: این حکیم بزرگ به پسر خود توصیه می‌کند با علما و بزرگان رفت و آمد کرده و از محضر آنان درس بیاموزد.

وی افزود: هنگامی که انسان در محضر علما حاضر می‌شود باید احترام آنها را نگه دارد و این احترام حتی در نوع نشستن مقابل بزرگان هم جلوه‌گر باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب و روحانیون باید درس اخلاق و ادب را همزمان با تحصیل علوم دینی بیاموزند گفت: در طول تاریخ بزرگان دین و دانش رمز موفقیت خود را در احترام به استاد دانسته‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع در روایات هم مورد تاکید قرار گرفته چنانکه در حدیثی آمده است هر کس کلمه‌ای به دیگری تعلیم دهد او را بنده خود ساخته است.

رعایت ادب شرط رسیدن به کمال است

آیت‌الله علوی گرگانی خاطرنشان کرد: رسیدن به مراتب بالای کمال نیازمند توفیق الهی است و این امر هم در سایه ادب به دست می‌آید؛ در اسلام سفارش فراوانی به همراهی علم‌آموزی با عمل کردن به آنها و نیز تعلیم آن علوم به دیگران شده است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به نور علم و حکمت گفت: نور الهی علم دل‌های انسان‌ها را بیدار و زنده می‌کند و مانند بارانی است که زمین‌های خشک را زنده می‌سازد.

وی اضافه کرد: رسیدن به نهایت درجات بالای انسانی در گرو تقوای الهی است و نور معرفت و حقیقت آدمی را به والاترین درجات می‌رسانند.

اهداف مادی هیچ ثمری ندارند

آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه هدف نهایی هر انسان قرب پروردگار است عنوان داشت: چنانچه فردی شهرت و رسیدن به مقامات دنیوی را ملاک قرار دهد هیچ ثمری برایش نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: طلاب علوم دینی باید همواره خداوند را در نظر داشته باشند زیرا بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) عالمی که بر اساس دانش خود عمل نکند با شیطان برابر است.

وی ابراز کرد: شیطان در آغاز یکی از بندگان خوب خدا بود و کثرت عبادتش موجب تقرب به بارگاه الهی و همطراز شدن او با فرشتگان شد اما در آزمونی الهی یعنی سجده کردن بر آدم مردود شد و سرنوشتی این چنین برایش رقم خورد؛ انسان‌ها باید از سرگذشت شیطان درس بگیرند و در آزمون‌های الهی مراقب خود باشند.

آیت‌الله علوی گرگانی در ادامه بر ولایت‌مداری و دفاع از حریم دین توسط عموم مردم به ویژه طلاب و روحانیون تاکید کرد و گفت: حوزه‌های علمیه نگهبان دین و ولایت بوده و باید این وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

انتهای پیام/78004/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول