اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل خبرگزاری فارس:

جایگاه رسانه‌های داخلی شناخته شده نیست

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: جایگاه رسانه در بین اقشار مختلف کشورمان همچنان تعریف نشده است و رسانه‌ها هنوز نمی‌دانند جایگاه و رسالتشان چیست.

جایگاه رسانه‌های داخلی شناخته شده نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیدنظام الدین موسوی عصر امروز در آیین تودیع و معارفه سرپرستان خبرگزاری فارس در استان خوزستان که با حضور استاندار خوزستان و سایر مسئولان شهری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: تحولات گوناگون جهانی از بیداری اسلامی گرفته تا بحران اقتصادی غرب، در حال حاضر ایران اسلامی را در یک شرایط خاص و ویژه قرار داده است. در هر کجای جهان که مسلمانی در حال زندگی است به کشور ما، ایران اسلامی افتخار می‌کند زیرا ایران مایه عزت مسلمانان است. جمهوری اسلامی هم اکنون به عنوان یک الگوی موفق از پیشرفت مبتنی بر تعالیم و آموزه‌های اسلامی، به عنوان یک الگوی نظام سازی مد نظر کشورهای منطقه قرار گرفته است.

وی ریشه همه رویارویی‌های نظامی،‌سیاسی و اقتصادی غرب با جمهوری اسلامی را در تلاش دشمنان برای شکستن این الگو و جلوگیری از تکرار آن خواند و افزود: عزت و تعالی کشورمان به برکت انقلاب اسلامی بوده و آنچه امروز مایه نگرانی غرب به ویژه امریکا شده نیز همین امر است.

*در مقابله با جنگ نرم، رسانه‌ها حرف اول را می زنند

وی با تشریح مختصات جدید رویارویی کشورمان با دولت‌های غربی،‌ میدان جدید نبرد را عرصه قلوب و افکار ملت‌ها خواند و تاکید کرد که هم اکنون غرب در سراسر جهان جبهه‌ای نرم علیه جمهوری اسلامی گشوده و تمامی نیروهای عملیات روانی خود را در این کارزار به خدمت گرفته است. موسوی افزود: امروز استعمارگران برای شکستن الگوی انقلاب، جنگ نرم به راه انداخته‌اند و در این میدان جنگ، رسانه‌ها در خط مقدم هستند و حرف اول را می‌زنند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه جمهوری اسلامی در منطقه نفوذ بسیار خوبی دارد، افزود: امتداد سیاسی و معنوی کشور ما به دلیل متکی بودن بر آموزه‌های ناب اسلامی بالاست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند به اندازه جمهوری اسلامی نفوذ پیدا کند.

*جایگاه رسانه تعریف نشده است

موسوی همه دارایی‌ها و ثروت مادی و معنوی امروز ایران را ناشی از قوت مکتب اسلام دانست و در عین حال، ضعف جریان رسانه ای در کشور را نیز ناشی از  عدم شناخت نسبت به جایگاه درست و صحیح رسانه خواند. به باور مدیرعامل فارس،‌ رسانه‌های کشور ظرفیت و قدرت لازم را برای همراهی با این نفوذ بین المللی و مدد رساندن به آن کسب نکرده‌اند.

وی افزود: جایگاه رسانه در بین اقشار مختلف همچنان تعریف نشده است و رسانه‌ها هنوز نمی‌دانند جایگاه و رسالتشان چیست.

*90 درصد رسانه‌های ما با انگیزه عالی مشغول فعالیت هستند

موسوی با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی خطوط القایی روشنی دارند و «هم افزایی» و «همسویی» یک تاکتیک شناخته در بین آنهاست، گفت: در فضای رسانه‌ای داخلی ما آنچه مشهود است اینکه 90 درصد رسانه‌های ما با انگیزه‌های عالی مشغول فعالیت هستند اما به مثابه تک تیراندازی عمل می‌کنند که تیراندازی آنها هدف واحدی ندارد و رسالتشان انجام نمی‌گیرد.

*باید به سمت عدالت رسانه‌ای برویم

وی یکی از وظایف اصلی رسانه‌های مختلف در راستای ارتقای جایگاه خود را تقویت بخش‌های محلی و منطقه‌ای دانست و اعلام کرد که خبرگزاری فارس این مهم را از سال‌ها پیش در دستور کار قرار داده است. موسوی تاکید کرد که فارس علاوه بر سطح ملی، به سطوح فراملی نیز توجه ویژه داشته و هم اکنون در 29 کشور نماینده فعال دارد.

مدیرعامل فارس با اشاره به اینکه رسانه‌های داخلی یکی از وجوهی را که باید مدنظر قرار دهند بحث ملی و استانی است، گفت: اگر بناست یک تحول اساسی و جوشش درونی در رسانه‌های داخلی ما اتفاق بیفتد، باید کار خود را از مناطق و استان‌ها آغاز کنیم و به سمت «عدالت رسانه‌ای» برویم. وی در تشریح مفهوم عدالت رسانه‌ای،‌ تمرکززدایی رسانه‌ای و اختصاص سهم قابل توجهی از اخبار رسانه‌ها به مسائل استان‌ها و شهرستان‌ها را از مولفه‌های عدالت رسانه‌ای خواند و گفت: خبرگزاری فارس سعی کرده به نوبه خود این مولفه‌ها را رعایت کند و در حال حاضر بیش از نیمی از اخبار تولیدی خبرگزاری فارس به اخبار استان‌ها اختصاص دارد.

*36 نمایندگی خبرگزاری فارس ‌در کشور

موسوی اعلام کرد که خبرگزاری فارس تقویت این رسانه در سطح مناطق مختلف کشور را در دستور کار قرار داده‌ و هم اکنون در تمامی استان‌ها دفتر، و در تمامی شهرهای مهم کشور نمایندگی و خبرنگار دارد‌. به گفته موسوی فارس هم اکنون در 36 مرکز دفتر سرپرستی دارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه اظهار کرد: در حد توان از دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس حمایت می‌کنیم اما منابع ما محدود است و همه باید در این زمینه تعامل و همکاری مضاعف داشته باشیم.

*خوزستان، ایران کوچک است

موسوی با بیان اینکه استان خوزستان یکی از استان‌های نمونه و به نوعی مدلی از ایران است، تصریح کرد: از نظر فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی یک ایران کوچک است.

وی با اشاره به این ویژگی فرهنگی استان‌ها که در استان‌ها ارتباطات و تعاملات مردمی نزدیک‌تر است، افزود: در استان‌ها باید رسانه‌ها را به سمت جایگاه خودش ببریم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس یکی از مشکلات اساسی رسانه‌های داخلی را سیاست زده کردن حوزه‌های خبری و نگاه به همه چیز از دریچه سیاست خواند و گفت: یکی از علل کم توجهی رسانه‌های داخلی به مسائل و اخبار استانی، «دید از دوربین سیاسی» است که طبیعتا اخبار استان‌ها به دلیل بار کمتر سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛‌در صورتی که این نوع نگاه کاملا اشتباه است و اهمیتی که مسائل فرهنگی و اجتماعی دارند شاید مسائل سیاسی نداشته باشند و در برخی موارد قطعا ندارند.

*مسئولان در عمل نیز از رسانه‌ها حمایت کنند

موسوی ضمن انتقاد از کم لطفی برخی مسئولان به رسانه‌های ارزشی گفت: مسئولان تنها در شعار نباید بگویند از رسانه‌ها حمایت می‌کنیم بلکه این مهم را در عمل نیز باید به اثبات برسانند.

موسوی با بیان اینکه باید در حوزه‌های مختلف بستر لازم را برای رسانه‌ها فراهم کرد، خاطرنشان کرد: یک رسانه تاثیرگذار، پیشرو و منصف همراه و یاور مسئولان و مردم است و در حوزه اجتماع و سیاست اگر کارکرد خود را انجام دهد می‌تواند به پیشرفت منطقه و کشور کمک کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان با اهدای لوح تقدیر از زحمات مریم سبط نبی‌ سرپرست قبلی خبرگزاری فارس شمال خوزستان تقدیر و سرپرستی جدید خبرگزاری فارس استان خوزستان را به عارف دورقی تبریک گفته و برای وی آرزوی توفیق روزافزون کرد.

انتهای پیام/‌72001/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول