اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

روزنامه چاپ «بیشکک»:

قرقیزستان نیازمند سیاست خارجی واقع‌گرایانه است

خبرگزاری فارس: یک روزنامه چاپ بیشکک نیاز فعلی قرقیزستان را داشتن سیاست خارجی واقع‌گرایانه عنوان کرد.

قرقیزستان نیازمند سیاست خارجی واقع‌گرایانه است

به‌ گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، روزنامه «آیت» چاپ بیشکک در آخرین شماره خود در مطلبی تحت عنوان «آمریکا یا روسیه؟ آیا قرقیزستان خط‌مشی سیاست خارجی خود را تعیین کرده است؟»، نوشت: چنانچه به‌ تحولات کشورهای منطقه توجه کنیم خواهیم دید که اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که بر اوضاع قرقیزستان بی‌تأثیر نخواهد بود.

در این مطلب که مربوط به‌ کارشناس قرقیز «بالباک توله‌بایف» می‌باشد، آمده است: از جمله وقایع اطراف قرقیزستان می‌توان به مذاکرات ایران و غرب در «آلماتی» با موضوع برنامه هسته‌ای این کشور، افزایش بازدید‌های نمایندگان آمریکا از تاجیکستان و ازبکستان و اعلام آمادگی روسیه برای اعزام نظامیان خود به‌ هر یک از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به‌ منظور تأمین امنیت اشاره کرد.

همچنین بازدید وزیر دفاع آمریکا از پایگاه «ماناس» در مسیر ورد به‌ افغانستان و وعده‌های روسیه برای تجهیز ارتش قرقیزستان حکایت از رویارویی‌های بازیگران بزرگ در سیستم جدید جهانی دارد.

در بخش دیگری از این مطلب تصریح شده است: جای تأسف دارد که در چنین شرایطی قرقیزستان به‌ فکر پیدا کردن جایگاه خود در جهان و حفظ این کشور نبوده بلکه درگیر جنجال‌های داخلی و مبارزه برای رسیدن به‌ قدرت است.

با این وجود، در حال حاضر سیاست خارجی قرقیزستان از حالت هرج و مرج بیرون آمده و خط‌مشی درستی را  انتخاب کرده است. محور این سیاست را منافع مردم و کشور تشکیل می‌دهد اما باز هم حفظ ارتباط با همه طرف‌های خارجی در راستای مصالح قرقیزستان خواهد بود.

در ادامه مطلب با اشاره به‌ عضویت قرقیزستان در سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری‌های شانگهای و کشورهای جامعه همسود، عنوان شده است که هم از نظر تاریخی و هم از نظر جغرافیایی قرقیزستان با روسیه نزدیک می‌باشد و سرنوشت مردم 2 کشور با هم گره خورده است.

روزنامه آیت ضمن پرداختن به‌ نقش مالی و اقتصادی کشورهای خارجی در قرقیزستان، یاد‌آور شده است: آمریکا سالانه 150 میلیون دلار بابت اجاره پایگاه «ماناس» پرداخت می‌کند و در دوران استقلال قرقیزستان میزان یک میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

از سوی دیگر، روسیه نیز نیم میلیارد دلار بدهی بیشکک را از صورت‌حساب خود خارج کرده و جهت احداث نیروگاه «قمبر آته»، 2.5 میلیارد دلار در نظر گرفته است ضمن این که سالانه از ناحیه حضور مهاجرین کاری قرقیز در روسیه حدود یک میلیارد دلار وارد قرقیزستان می‌شود که کمک بزرگی برای اقتصاد این کشور است. آیا از این واقعیت‌ها در هنگام تعیین اولویت سیاست خارجی می‌توان صرف نظر کرد؟

در این مطلب ضمن مهم دانستن برقرارای روابط متوازن با همه طرف‌های خارجی، بر ضرورت واقع‌نگری در سیاست خارجی قرقیزستان اشاره و نزدیکی بیشتر با روسیه مثبت ارزیابی شده است.

در این مقاله همچنین آمده است: قراردادهایی که میان قرقیزستان و روسیه در عرصه‌های اقتصادی به‌ امضا رسیده است، نشان می‌دهد که مسکو در قیاس با سرمایه‌گذاری‌های که در قزاقستان، تاجیکستان، ارمنستان و غیره انجام داده است، برای بیشکک امتیازات بیشتری در نظر گرفته است.

این امر نشان می‌دهد که روس‌ها بیش از سود اقتصادی به‌ فکر منافع سیاسی و بازگرداندن جایگاه تاریخی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی خود در این منطقه می‌باشند.

به‌ همین منظور روسیه از قزاقستان و ازبکستان برای ساخت نیروگاه قمبر آته دعوت به همکاری کرده است که چنانچه این پروژه به‌ نتیجه برسد، نقش روسیه در آسیای مرکزی تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول