اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چالش‌های قالیبافان کرمانشاهی

قالیباف، آخرین بازمانده از سودهای میلیاردی/گره‌هایی رایگان بر پود جان

خبرگزاری فارس: فروشندگانی هستند که با بی‌میلی بر روی نقشی که از جان با دستان پینه‌زده بر تاروپودها زده‌ شده، دست می‌کشند و سعی در کم‌ارزش جلوه‌ دادن آن کرده و بافنده را مجبور به فروش قالی خود با قیمتی نازل می‌کنند.

قالیباف، آخرین بازمانده از سودهای میلیاردی/گره‌هایی رایگان بر پود جان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، نور چشمانم کم‌سو شده، انگشتان دستانم از بوسه‌های پیوسته این تار و پودها پینه‌ زده و گاه آنقدر از درد سینه، سرفه می‌زنم که کودکانم از خواب بیدار می‌شوند...

با هر نقشی که بر پیکره این پودها زده می‌شود، قامتم خموده‌تر می‌گردد و با هر گره‌ای که بر آن بسته می‌شود، ذره به ذره از سلامتیم تقدیم می‌شود و سرانجام هنری به‌وجود می‌آید که سرمایه زندگی من و افتخار سرزمینم می‌شود غافل از اینکه پس از ماه‌ها زحمت و شب‌زنده‌داری‌، با بی‌مهری دلال‌ها و فروشندگان روبه‌رو خواهد شد.

فروشندگانی که با بی‌میلی بر روی نقشی که از جان بر این تاروپودها زده‌ام دست می‌کشند و با بهانه‌های مختلف سعی در کم‌ارزش جلوه‌ دادن آن کرده، و من را مجبور به فروش قالی خود با قیمتی نازل می‌کنند، در صورتی که اگر حمایتی بود، شاید اصلا این اتفاق‌ها به‌وجود نمی‌آمد.

این مطالب بخشی از بازگویی رنج‌هایی است که قالی‌بافان در درد و دل‌های خویش با خبرنگار فارس بیان می‌کنند.

بر اساس این گزارش کم نیستند زنانی که در روزها و شبها بر تارها و پودها نقش گل و تلاش می‌زنند و خستگی و مشکلات جسمی و روانی خویش را همانند مادران و گذشتگان جزئی از سرنوشت هنری خود می‌دانند و خم به ابرو نمی‌آورند.

عالمتاج نظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، مشکلات آرتروز، درد گردن، کمر و کم‌سو شدن نور چشم را از عمده‌ترین مشکلات ناشی از قالی‌بافی دانست و ادامه داد: مشکلات جسمی که در حرفه قالی‌بافی به وجود می‌آید، موجب ‌شده این حرفه جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود.

این قالی‌باف کرمانشاهی پیشرفت در این هنر را در گرو ساعات کاری بیشتر دانست و افزود: وجود ذرات ریز در پشم‌های قالی سبب بروز مشکلات تنفسی در برخی از قالی‌بافان می‌شود.

نظری با اشاره به قیمت بالای مصالح و مواد در این حرفه، ادامه داد: قالی‌بافان کرمانشاهی امیدی به فروش فرش بافته خود ندارند.

فرشته باقری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه به درآمد پایین حرفه قالی‌بافی در استان کرمانشاه اشاره کرد و میانگین آن را تنها 50 هزار تومان در ماه اعلام کرد.

این تولیدگر فرش دستباف کرمانشاهی، استفاده نکردن از دار قالی استاندارد را عاملی مهم در بروز مشکلات اسکلتی و درد کمر در قالی‌بافان اعلام کرد و افزود: قالی‌بافان به هنگام کار باید از زیره چرم، پنبه‌ای و یا کتان استفاده کنند.

وی با اشاره به سوءاستفاده برخی از تولیدکنند‌گان فرش دستباف در استفاده از چله‌ابریشم نامرغوب و پلی‌استر غیراستاندارد، تصریح کرد: سوء‌استفاده برخی از تولیدکنندگان در استفاده از چله‌ابریشم ناخالص در قالی‌بافی، سبب‌ شده که تقاضای خرید برای این هنر پایین بیاید. 

همچنین علی معینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با تاکید بر وجود نور کافی و تهویه مناسب در کارگاه‌های قالی‌بافی گفت: در صورتی که کرک و پشم نخ‌های قالی به دلیل نبود تهویه‌ای مناسب به دستگاه تنفسی قالی‌بافان رسوخ کند هیچ راهی برای درمان باقی نمی‌گذارد چرا که این الیاف در راه‌های تنفسی باقی خواهند ماند.

وی در خصوص عوارض باقی‌ ماندن کرک و پشم این الیاف در دستگاه تنفسی قالی‌بافان گفت: بیماری‌های عفونی برونشیت، سل‌ریوی و یا از بین رفتن ریه در درازمدت به دلیل نبود تهویه مناسب و در نتیجه باقی‌ماندن این الیاف در دستگاه تنفسی است.

این فوق‌تخصص ریه با بیان اینکه بسیاری از میکروب‌ها در نتیجه نبود نور مناسب به وجود می‌آیند از قالی‌بافان کرمانشاهی خواست که در صورت مهیا نبودن محیط و تهویه مناسب حتما از ماسک در هنگام بافت قالی استفاده کنند.

معینی بروز مشکلات اسکلتی به دلیل غلط بودن نحوه قرارگیری در پشت دار قالی به هنگام بافت را از دیگر مشکلات جسمی قالی‌بافان عنوان کرد.

منصوره رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با ذکر اینکه وام‌های قالی‌بافان کرمانشاهی به درستی توزیع نشده است، گفت: بر اساس اعلام صندوق مهر امام رضا(ع) قرار بر این شد که به قالی‌بافانی که موفق به اشتغال‌زایی شده‌اند، وام تعلق گیرد.

سرپرست اتحادیه قالی‌بافی استان کرمانشاه، ادامه داد: متاسفانه با وجود این تفاسیر وام‌های اعطایی به کسانی تعلق گرفت که افراد تحت‌ پوشش آنان بافنده نبودند و در نتیجه از بازدهی خوبی برخوردار نبود.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه 10 هزار قالی‌باف وجود دارد که به‌صورت پراکنده و یا منظم مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: از این تعداد اسامی 6 ‌هزار و 500 قالی‌باف ثبت شده است در حالی که 3 هزار بافنده حرفه‌ای در این استان وجود دارد.

رضایی به پایین ‌بودن قدرت خرید وسایل قالی‌بافی اشاره کرد و تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل قالی‌بافان کرمانشاهی این است که مواد مصرفی را به سختی تهیه می‌کنند که دلیل آن، قیمت بالا و وجود واسطه‌ها است.

 گفتنی‌است: استفاده از مواد اولیه نامرغوب در بافت فرش مثل پشم دباغی، خامه‌های نامرغوب، مصرف نخ‌های اکریلیک، استفاده از رنگ‌های شیمیایی تیره و بی‌ثبات به جای رنگ‌های طبیعی، استفاده از روغن‌های متفرقه در کارخانجات ریسندگی به جای روغن‌های حل شونده سنتتیک و غیره به خاطر سودجویی دلالان و یا واسطه‌ها و عدم اصلاح ناآگاهی بافندگان و غیره باعث خدشه‌‌دار شدن بازار فرش شده است.

...........................................................

گزارش از زهره کریم‌زاده

...........................................................

انتهای پیام/2700/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول