اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سالنامه ۱۳۹۱؛ فلسطین در سالی که گذشت

خبرگزاری فارس: فلسطین در سال 91 نیز فراز و نشیب زیادی را طی کرد و شاهد حوادثی همچون تجاوز 8 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، سفر تاریخی «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس به غزه، اعتصاب غذای اسرا و شهادت «عرفات جرادات» اسیر فلسطینی در زندان «مجدو» رژیم صهیونیستی بود.

سالنامه ۱۳۹۱؛ فلسطین در سالی که گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس،  حادثه اخیر شهادت اسیر فلسطینی تحت شکنجه صهیونیست‌ها در یکی از زندان‌های رژیم صهیونیستی از جمله حوادث تلخ صحنه فلسطین بود که طی یک ماه پایانی سال جاری به وقوع پیوست.

تداوم اختلافات بین فتح و حماس و عدم تحقق آشتی ملی

سال گذشته نیز با وجود برگزاری چندین دور نشست گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش‌های فتح و حماس هیچ نتیجه‌ای در خصوص آشتی این دو جنبش و عملی شدن توافقات صورت گرفته در خصوص تشکیل دولت توافق ملی و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی حاصل نشد و در سایه تداوم بازداشت‌های سیاسی اعضا و کادر حماس از سوی نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و کارشکنی «محمود عباس» در اجرای توافقات صورت گرفته، آشتی ملی این دو جنبش هنوز به طور عملی محقق نشده است.

جنبش حماس اخیرا اعلام کرد که عباس به دلیل سفر قریب‌الوقوع «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به سرزمین اشغالی که قرار است این سفر وی 20 مارس(30 اسفند) انجام شود، آشتی ملی را به تعویق انداخته است و این در حالی است که منابع فلسطینی و اسرائیلی پیش‌بینی کرده‌اند که اوباما در این سفر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را برای بازگشت به میز مذاکرات سازش تحت فشار قرار دهد که در صورت تحقق این امر نیز اجرای توافقات مربوط به آشتی ملی بار دیگر به تعویق خواهد افتاد زیرا طرف اسرائیلی شرط به رسمیت شناختن دولت فلسطین را عدم آشتی عباس با حماس قرار داده است.

 

شهادت جرادات در زندان مجدو رژیم صهیونیستی

حدود یک ماه پیش «عرفات جرادات» جوان 30 ساله فلسطینی از ساکنان شهر الخلیل که به دلیل شرکت در مراسم‌های همبستگی با اسرای اعتصاب‌کننده غذا به نام‌های «سامر العیساوی، جعفر عزالدین، طارق قعدان و ایمن شراونه»،  توسط نظامیان این رژیم بازداشت شده بود، در زندان مجدو تحت شکنجه جان باخت. صهیونیست‌ها ابتدا مدعی شدند که مرگ وی به دلیل ایست قلبی بوده است اما پس از کالبد شکافی و مشاهده آثار شکنجه بر روی بدن وی مشخص شد که جرادات در اثر شکنجه به شهادت رسیده است. «عیسی قراقع» وزیر اسرای دولت انتصابی تشکیلات خودگردان در این باره گفت که جرادات در نتیجه شکنجه شدید که آثار آن در پهلوها، گردن، صورت و ستون فقرات و آثار خون مردگی در اطراف دهان و بینی وی مشهود است، به شهادت رسیده است.

وی افزود که بر اساس نتایج کالبدشکافی آثار شکنجه و کبودی در ناحیه پشت، سینه، کتف، ستون فقرات و گردن وی دیده می‌شود و در قلب وی هیچ گونه علامت و نشانه‌ای دال بر بیماری و یا سکته قلبی و لخته شدن خون دیده نشده است.

شهادت جرادات باعث متشنج شدن اوضاع در کرانه باختری بویژه شهر الخلیل و درگیری نظامیان صهیونیست با جوانان فلسطینی شد که طی آنها ده‌ها نفر زخمی شدند و تنش در کرانه باختری به حدی رسید که محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را نسبت به آغاز انتفاضه سوم فلسطینیان به شدت نگران کرد و مقامات این رژیم را بر آن داشت تا برای آرام کردن اوضاع دست به دامن عباس شوند.

تهاجم هشت روزه به غزه و پاسخ کوبنده مقاومت

رژیم صهیونیستی 14 نوامبر/ 24 آبان، با ترور «احمد الجعبری» معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام ـ شاخه نظامی حماس ـ عملیات موسوم به «ستون‌ ابرها» و جنگ نابرابر علیه غزه را آغاز کرد. الجعبری یکی از شخصیت‌های برجسته حماس و از موسسان و عاملان مهم شکل‌گیری گردان‌های موشکی و فردی بود که در جریان مذاکرات رژیم صهیونیستی با حماس برای آزادی «گلعاد شالیت» تک اسیر این رژیم در نزد مقاومت فلسطین موفق شد شروط مقاومت را به تل‌آویو تحمیل کرده و در مقابل آزادی شالیت 1027 اسیر فلسطینی در بند زندان‌های این رژیم را طی دو مرحله از زندان آزاد کند که این امر برای مقاومت فلسطین پیروزی بزرگی محسوب می‌شد و جایگاه حماس و مقاومت را در نزد مردم فلسطین تقویت کرد.

پس از ترور الجعبری، رژیم صهیونیستی که این عملیات را دستاورد بزرگی برای خود می‌دانست، حملات گسترده هوایی علیه نوار غزه را آغاز کرد و طی 8 روز حملات بیش از 180 فلسطینی را شهید و 1400 نفر را زخمی کرد.

صهیونیست‌ها تنها در یک مورد حمله به غزه در جنایتی وحشیانه با بمباران منزل خانواده الدلو در شمال نوار غزه، اعضای 14 نفره این خانواده که بیشتر آنها کودک بودند، قتل‌عام کردند که این جنایت صهیونیست‌ها محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشت.

در مقابل همه این تجاوزات صهیونیست‌ها، گروه‌های مقاومت فلسطین نیز به مقابله پرداخته و در راستای دفاع از ملت فلسطین پاسخ کوبنده‌ای به صهیونیست‌ها دادند که سران این رژیم را غافلگیر کرد.

بر خلاف جنگ‌های قبلی جنگ 8 روزه با وجود مدت زمان اندک آن خسارت‌های قابل توجهی به دشمن وارد کرد و برای نخستین بار گروه‌های مقاومت شهرهای تل‌آویو و بیت المقدس را هدف شلیک موشک‌های فجر 5 قرار دادند که وحشت زیادی در میان صهیونیست‌ها ایجاد و زندگی طبیعی در این شهرها را مختل کرد.

مقاومت همچنین موفق شد یک بالگرد نظامی و 2 هواپیمایی رژیم صهیونیستی را در آسمان غزه با موشک‌های ضد هوایی و نیز دو ناوچه این رژیم را در آبهای غزه هدف قرار دهد که خود همین موفقیت‌ها باعث شد مقاومت در عرصه جنگ روانی نیز علیه دشمن پیروز شود.

شلیک بیش از 1500 موشک و خمپاره به سمت شهرها و شهرک‌های صهیونیستی باعث شد که 5 میلیون صهیونیست‌ به پناهگاه‌ها پناه ببرند و بنا به اذعان رسانه‌های صهیونیست «بئرالسبع» به شهر اشباح تبدیل شده بود. 3 نظامی صهیونیست نیز در حملات مقاومت فلسطین کشته شدند.

انفجار اتوبوس در قلب تل‌آویو نیز که به زخمی شدن 27 نفر دیگر منجر شد، وحشت صهیونیست‌ها را بیشتر کرد. در همین راستا «شائول موفاز» معاون نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر جناح مخالف در این رژیم اذعان کرد که «حماس در این دور پیروز شد و اسرائیل بزرگترین شکست را خورده است».

 

برخی دیگر از مهم‌ترین تحولات فلسطین در سال 91 به شرح زیر بوده است:

17 آوریل، همزمان با سالروز «روز اسیر» فلسطینی، اسرای فلسطین در زندان‌های رژیم اشغالگر اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کردند که در چند سال گذشته بزرگ‌ترین اعتصاب غذا بود و بیشتر اسرا در آن شرکت کردند. این اعتصاب اسرا تحت عنوان «نبرد کرامت» 28 روز طول کشید و اسرا طی آن خواستار خروج اسرا از سلول‌های انفرادی و ازسرگیری ملاقات اسرا با خانواده‌های خود و نیز بهبود شرایط زندان‌ها شدند.

همبستگی گسترده‌ مردمی و رسمی فلسطین با اعتصاب اسرا صورت گرفت و در نهایت نیز اسرا در این نبرد خود پیروز شدند و پس از توافق با اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی به اعتصاب خود پایان دادند.

25 ژوئن، هزاران نفر از مردم غزه با راهپیمایی در خیابان‌های غزه پیروزی «محمد مرسی» نامزد جماعت اخوان‌المسلمین مصر در مقابل رقیب خود «احمد شفیق» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را جشن گرفتند.

سپتامبر، در این ماه شهرهای کرانه باختری و روستاهای آن شاهد موجی از اعتراضات علیه سیاست دولت رام‌الله به نخست‌وزیری«سلام فیاض» به دلیل تورم، مالیات‌های تحمیلی و عدم توانایی دولت برای برآورده کردن خواسته‌های شهروندان بود.

23 اکتبر، شیخ «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در اقدامی تبلیغاتی که گفته می شود با هماهنگی اسرائیل صورت گرفته ، به نوار غزه سفر کرد.

20 نوامبر(30 آبان)؛ هیئت‌های رسمی عربی و اسلامی از جمله «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب و تعداد زیادی از وزرای خارجه عرب و «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در جریان تهاجم هشت روزه صهیونیست‌ها، به غزه سفر کردند.

29 نوامبر، در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین توانست با کسب 138 رای مثبت در مقابل فقط 9 رای مخالف به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شود .  فسطینی‌ها که تا پیش از این به عنوان "ناظر دایم" در سازمان ملل حضور داشتند پس از تلاش‌های فراوان توانستند به کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل تبدیل شوند.

7 دسامبر، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به همراه خانواده و هیئتی از دفتر سیاسی این جنبش از جمله «موسی ابومرزوق» معاون مشعل به غزه سفر کرد و در جشن بزرگ بیست‌وپنجمین سالروز تاسیس جنبش حماس در غزه شرکت نمود.

 

انتهای پیام/++

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول