اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

زمینه‌چینی یک مقام اطلاعاتی آمریکا

افغانستان تهدیدی برای امنیت منطقه نیست/کانون‌های بحران در آسیای مرکزی است

خبرگزاری فارس: رئیس اطلاعات ملی آمریکا در آستانه خروج کامل نیروهای نظامی این کشور از خاک افغانستان مدعی شد، تهدیدات امنیتی برای آسیای مرکزی ‌از ناحیه افغانستان نبوده بلکه کانون‌های آن در داخل کشورهای منطقه وجود دارد.

افغانستان تهدیدی برای امنیت منطقه نیست/کانون‌های بحران در آسیای مرکزی است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، بنا به‌ نوشته بیشتر رسانه‌های منطقه‌ای، "جیمز کلاپر" رئیس اطلاعات ملی آمریکا به‌ مجلس سنا گزارش سالانه خود در رابطه با تهدیدات امنیت بین‌المللی را ارائه کرد.

در گزارش سال گذشته این نهاد اطلاعاتی آمریکا آمده بود که  وضعیت افغانستان و دور‌نمای مبهم آن تهدید و چالش اصلی برای امنیت کشورهای آسیای مرکزی است.

ضمنا طی ماه‌های اخیر نمایندگان وزارت امور خارجه، دفاع و کنگره آمریکا نیز بر روی این نکته تاکید داشتند که وجود کانون تروریسم و افراطگرایی مذهبی در افغانستان جدی‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت آسیای مرکزی می‌باشد. اما اکنون تاکید عمده رئیس اطلاعات ملی این کشور بر شرایط داخلی خود آسیای مرکزی است.

در این گزارش آمده است: خطر بی‌ثباتی در کشورهای آسیای مرکزی وجود داشته و مقامات کشورهای منطقه موضوع تامین امنیت را بر مسائلی نظیر انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی ترجیح می‌دهند، در حالی که اصلاحات می‌توانست به‌ مشروعیت بخشیدن به‌ قدرت‌های موجود به‌ صورت بلند‌مدت کمک کند.

در ادامه آمده است که "کشور‌های آسیای مرکزی نتوانسته‌اند بین خود روابط موثری ایجاد کنند و رقابت‌های خصوصی مدیران و مباحث مرزی، آب و انرژی به‌ بروز کانون‌های جدید چالش در منطقه منجر شده است. بنابراین وقوع درگیری‌های سریع و ناگهانی قومی نیز بعید نخواهد بود.

در این بخش از گزارش به‌رویارویی‌های قومی سال 2010 مناطق جنوبی قرقیزستان که بیش از 400 کشته و صدها زخمی به‌جای گذاشت، اشاره شده و به‌ دلیل عدم اقدامات موثر بیشکک، بر احتمال تکرار این اتفاقات میان قرقیزها و ازبک‌ها اشاره شده است.

همچنین در این گزارش به‌ نقش روسیه در رابطه با بهره‌برداری از خطوط حمل و نقل فضای شوروی سابق برای تامین برنامه‌های آمریکا و ناتو در افغانستان اشاره شده است. از جمله آمده است: قطع نظر از اختلاف مواضع 2 کشور بر سر سپر دفاع ضد موشکی، مسائل مربوط به‌برنامه هسته‌ای ایران و سوریه، مسکو از عملیات نظامی ناتو تحت رهبری آمریکا در افغانستان پشتی‌بانی می‌کند. روسیه حمایت از مسیر شمالی حمل و نقل به‌افغانستان را یکی از بخش‌های مهم روابط خود با آمریکا می‌داند که می‌تواند به‌تثبیت اوضاع افغانستان کمک کند.

در ادامه آمده است که برخلاف این همه، مسکو باز هم نسبت به‌ برنامه‌های واشنگتن در افغانستان مشکوک و در رابطه با تداوم حضور نظامی آمریکا پس از سال 2014 در افغانستان روش محتاطانه‌ای از خود نشان می‌دهد که همکاری‌های 2 کشور بعد از این با تهدیداتی مواجه خواهد شد.

این مقام امنیتی آمریکا اظهار داشت که نیروهای مسلح روسیه بیش از اختلاف با قدرت‌ها، به‌موضوع تحت کنترل خود داشتن منطقه قفقاز و آسیای مرکزی توجه خواهند داشت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول