اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس راهبردی عراقی در گفت‌وگو با فارس:

«حارث الضاری» محرک اوضاع کنونی عراق است/ القاعده با نام‌های مختلف به صحنه آمد

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل راهبردی عراقی قطر و ترکیه را عامل اصلی تحریک ناآرامی ها در عراق دانست و گفت: این بار القاعده در قالب نام های مختلف به صحنه آمده است.

«حارث الضاری» محرک اوضاع کنونی عراق است/ القاعده با نام‌های مختلف به صحنه آمد

«احمد الشریفی» کارشناس مسائل راهبردی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد اظهار داشت: فراخوان تعطیلی مساجد در بغداد و اقامه آن در مسجد ابوحنیفه النعمان، وضعیت خطرناک و حساسی را به وجود آورده و نیروهای امنیتی را بر سر دو راهی قرار داده است.

وی تصریح کرد: اکنون هر  احتمالی قابل تصور است به ویژه اینکه  نیروهای نظامی و امنیتی بر سر دو راهی قرار گرفته اند به این معنی که یا باید راه را به روی نمازگران باز بگذارند که این خود خطرناک است و یا اینکه مانع از حرکت آنان به سمت الاعظمیه شوند که در این صورت نیز  بحران دیگری رقم خواهد خورد.

الشریفی افزود: با توجه به دعوت برای اقامه نماز یکپارچه در مسجد ابوحنیفه النعمان نیروهای نظامی یا باید راه را به روی نمازگزاران به سمت منطقه الاعظمیه باز کنند که در این صورت احتمال خطر و اقدامات تروریستی زیاد است و به این ترتیب با ناامنی و تنش روبه رو خواهیم شد یا اینکه آنان چاره ای ندارند جز اینکه مانع از حرکت نمازگزاران به سمت مسجد مزبور شوند که در این صورت نیز احتمال بروز تنش زیاد است.

وی تصریح کرد: با توجه به فراخوان تعطیلی مساجد، نماز جمعه امروز حساس و خطرناک است چرا که دست هایی در کار هستند که از این فرصت برای اجرای عملیات تروریستی سوء استفاده کنند.

حارث الضاری محرک اوضاع کنونی است

این کارشناس عراقی اظهار داشت: حارث الضاری دبیر کل هیئت علمای مسلمان عراق چنین رویکردی داشته و مشوق این اقدامات است.

وی در مورد نقش برخی سیاستمداران در اوضاع کنونی گفت: خطر امروز از جانب اسامه النجیفی رئیس پارلمان نیست زیرا نفوذ او فقط به استان موصل محدود می شود اما اکنون اوضاع استان الانبار و منطقه الاعظمیه در بغداد نگران کننده است.

القاعده با نام های مختلف به صحنه آمده است

الشریفی افزود: برخی اخبار حاکی از این است که جبهه النصره وابسته به القاعده دایره تهدیدات خود را به سمت کردستان عراق توسعه داده است تا جایی که اکنون تظاهرات در استان های غربی منجر به از سرگیری فعالیت سازمان القاعده شده است به این ترتیب که این بار القاعده در قالب نام های مختلف به صحنه آمده است.

وی گفت:  این روند، از  نشانه های جنگ علیه عراق با استفاده از رسانه های ضد عراقی ، حکایت دارد تا جایی که در روزهای آینده باید در انتظار خطرات هرچه بیشتر و گسترده تر علیه عراق باشیم.

الشریفی در خصوص تلاش برای ایجاد شرایط مشابه سوریه در عراق اظهار داشت: نظام سوریه بسیار قوی تر از نظام عراق است زیرا تمام توده های مردمی سوریه به خطر توطئه هایی که علیه آنان طراحی می شود، پی برده اند در حالی که عراق با شکاف فراوان در بین گروههای مختلف مردمی روبه رو بوده و عوامل ضد عراقی نیز در صحنه سیاسی آن حضور دارند.

قطر و ترکیه عامل تحریک ناآرامی ها در عراق هستند

وی قطر و ترکیه را  عامل اصلی تحریک ناآرامی ها در عراق دانسته و اظهار داشت: صالح المطلک و رافع العیساوی هر دو از یک حزب و یک فهرست هستند و باید پرسید چگونه المطلک در جریان حضور در بین تظاهرات کنندگان در استان الانبار از ترور جان سالم به در برد در حالی که مردم برای رافع العیساوی شعار داده و از او حمایت می کردند؟

این کارشناس عراقی تاکید کرد: این تحولات از نقشه ای سیاسی حکایت دارد که محتوای آن اعطای مشروعیت به یک نفر و سلب آن از یک نفر دیگر است.

الشریفی همچنین خروج وزیران کُرد از دولت کنونی را بعید دانست و گفت آنان به منظور رایزنی عازم اربیل شدند.

انتهای پیام/ ++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول