اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

با دادن امتیازهای فراوان از سوی نتانیاهو صورت گرفت

توافق مقامات صهیونیست برای تشکیل کابینه

خبرگزاری فارس: نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دادن امتیازهای فراوان در فاصله سه روز مانده به پایان مهلت قانونی خود، نظر گروه‌های پیروز انتخابات را برای مشارکت در کابینه خود جلب کرد.

توافق مقامات صهیونیست برای تشکیل کابینه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه و در آخرین روزهای مهلت خود برای تشکیل کابینه بالاخره با دادن امتیازهای فراوان موفق شد تا به تشکیل کابینه جدید در سرزمین‌های اشغالی با مشارکت یاری «لابید» شریک لائیک خود برسد.

این توافق چند روز پیش از سفر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته که رسانه‌های اسرائیلی آن را سفری تاریخی می‌دانند.

بر اساس این توافق وزارت آموزش که مانع اصلی مذاکرات برای تشکیل کابینه بود، به حزب لائیک یش عاتید رسید، یائیر لابید رئیس این حزب نیز به عنوان وزیر امور مالی اسرائیل تعیین شد.

لابید که از احزاب لائیک در سرزمین‌های اشغالی است، موفق شده بود با حزب خود 19 کرسی را در کنست 120 کرسی به دست آورد.

رادیو ارتش اسرائیل نیز گزارش داد که بر اساس این توافق وزارت امور داخلی به حزب نتانیاهو رسید.

این توافق در حالی به دست آمد که اختلافات دو حزب لیکود و یش عاتید امروز به بالاترین حد خود رسید و حزب یش عاتید تهدید کرد که در صورتی که «شاعی پیرون» نفر دوم لیست انتخاباتی این حزب در سمت وزارت آموزش به کار گرفته نشود، مذاکرات تشکیل کابینه را ترک می‌کند.

در عین حال مقامات حزب لیکود هم تاکید کردند که از موضع خود عقب‌نشینی نکرده و وزارت آموزش را به حزب یش عاتید نمی‌دهند.

بنا بر قوانین انتخاباتی اسرائیل، شخصی که از سوی رئیس رژیم برای تشکیل کابینه انتخاب می‌شود، مجموعا 6 هفته برای این کار زمان دارد. پارلمان اسرائیل 120 کرسی دارد و فرد مأمور تشکیل کابینه باید حداقل 61 کرسی را با خود همراه کند. تعدد احزاب در اسرائیل موجب شده تا هیچ وقت هیچ حزبی نتواند به تنهایی تشکیل کابینه دهد و همواره کابینه‌های ائتلافی بوده است.

در انتخابات اخیر فهرست مشترک «لیکود-بیتنا» به رهبری نتانیاهو توانست با کسب 31 کرسی اول شود. نتانیاهو برای تشکیل کابینه حداقل 30 کرسی دیگر نیاز دارد. وی برای کسب کرسی‌های باقی مانده روی دو حزب «یش عاتید» به رهبری «یعیر لاپید» و «هبیت هیهودی» به رهبری «نفتالی بنت» سرمایه‌گذاری کرده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول