اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری بروجرد

از سماور‌های «ورشو» تا آش «ماسوا»

خبرگزاری فارس: ورشو بهترین سوغات و یکی از صنایع دستی شهرستان بروجرد است که مسافران نوروزی می‌توانند با سفر به این شهر خریداری کنند.

از سماور‌های «ورشو» تا آش «ماسوا»

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، هنرمندان خوش ذوق بروجردی این فلز را در دست گرفته و با دقت آن را نرم کرده و سپس روی آن قلم‌کاری می‌شود و در نهایت اشیایی بسیار زیبا به وجود می‌آید.

پایه این هنر زیبا در بروجرد است و تاریخچه این هنر در این شهرستان به دو قرن پیش بر می‌گردد و مهم‌ترین محصول ورشو‌سازی، سماورهایی در اندازه‌های مختلف است که همه و همه حاصل دسترنج هنرمندان بروجردی است.

وسایلی از جمله سینی، فنجان و سماور مهم‌ترین محصولات ورشو در بروجرد هستند که در هنگام سفر به این شهر در مغازه‌های مختلف این وسایل چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

با قدم زدن در بازار بروجرد، صدای کوبیدن چکش به ظروف و حک کردن شکل‌های گوناگون بر روی ظروف بی‌جان این حرفه را از سایر صنایع دستی در بروجرد جدا می‌کند و امروزه فعالیت این حرفه کمی در بازار بروجرد کمرنگ شده ولی با این حال باز هم طرفداران خاص خود را دارد.

از مهم‌ترین صنایع دستی دیگر در بروجرد جاجیم و گلیم است که با داشتن نقش و نگارهای زیبا به فراموشی سپرده نشده و مشتاقان زیادی دارد و در برخی خانه‌ها باز هم برای خود ابهتی دارد و همچنین ماشته و گیوه بروجرد نیز معروف است و از کیفیت و ظرافت خاصی برخوردار است.

محصولات نمدی، چوبی، فرش بروجرد و پارچه قلم‌کار نیز از صنایع دستی بروجرد است که باز هم از رونق نیفتاده و بازدید کننده‌ها و خریدارانی دارد.

در بازار بروجرد قسمتی مختص به بازار مسگرهاست که در این قسمت انواع ظروف مس از جمله قابلمه، تابه، دیک و ... وجود دارد و هر ساله مسافران زیادی در هنگام سفر به بروجرد از این ظروف مسی و سالم برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

یکی از دلپذیرترین خاطره‌های مسافران بروجرد، غذاهای محلی، شیرینی‌ها و فرآورده‌های با کیفیت کشاورزی است و همچنین محصولات باغی و لبنیات بروجرد از کیفیت و تنوع بالایی برخوردارند و بروجردی‌ها، آش‌ها و غذاهای دلپذیری با آنها درست می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین آش‌هایی که در بروجرد طبخ و به فروش می‌رسد، آش ماسوا است که از رنگ و مزه خاصی برخوردار است و همچنین آش دوغ است که با بهترین دوغ بروجرد تهیه می‌شود.

از جمله بهترین سوغات خوراکی بروجرد نان گوشه است که مانند نان‌های زمان گذشته بسیار خوشمزه و با کیفیت پخته می‌شود.

محصولات دیگر بروجرد انواع حلواهای شکری، ارده شیره، کلوچه قندی، مرباها و انواع شیرینی‌های مختلف که با روغن حیوانی طبخ می‌شود.

اما در بروجرد محصولات لبنی از امتیاز بالایی برخوردار هستند و مخصوصا در هنگام سفر به روستای ونایی بروجرد خیار شور و دوغ این منطقه زبانزد همه است.

عسل کوهستان‌های بروجرد یکی از بهترین عسل‌ها و همچنین خشکبار این شهر نیز از بهترین خوراکی‌ها برای سوغات است.

به گزارش خبرنگار فارس در بروجرد اگر در ایام نوروز به بروجرد سفر کردید، حتما از کباب و بستنی بروجرد میل بفرمایید، چرا که این دو طعمی فراموش نشدنی دارند.

....................................

گزارش از مرجان سلیمانی

...................................

انتهای پیام/2304/ج40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول