اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان خبر داد

کاشان دارای 10 مهر اصالت یونسکو / 2 اثر کاشان آماده ثبت جهانی

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آماده بودن پرونده‌های دو اثر صنایع دستی شهرستان کاشان برای ثبت جهانی خبر داد.

کاشان دارای 10 مهر اصالت یونسکو / 2 اثر کاشان آماده ثبت جهانی

احمدعلی ادیب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: پرونده صنایع دستی زربافی و مخملبافی شهرستان کاشان به همراه پرونده گلابتون اصفهان آماده ثبت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه با ثبت جهانی این دو اثر، تعداد صنایع دستی ثبت شده جهانی در استان اصفهان در مدت دو سال گذشته به چهار اثر می‌رسد بیان داشت: پیش از این فرش دستی شهرستان کاشان نیز به عنوان یک اثر جهانی به ثبت رسیده است. 

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه نقش هنرمندان شهرستان کاشان در استان اصفهان را نقش بی‌بدیل و غیر قابل انکاری دانست و افزود: در حالی شهرستان کاشان دارای 10 مهر اصالت یونسکو است که بسیاری از استان‌ها با همه توانمندی‌هایی که دارند بیش از سه تا چهار مهر اصالت را دارا نیستند.

به گفته وی، شهرستان کاشان از سال 2007 با کسب 10 مهر اصالت یونسکو از نظر دریافت مهر اصالت یونسکو رکورددار است. 

وی افزود: برخی دیگر از رشته‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی شهرستان کاشان مانند مهارت‌های بافت فرش، زیلوبافی، رنگرزی سنتی، مسگری و گیوه‌‌بافی کاشان نیز در فهرست آثار ناملموس و معنوی به ثبت رسیده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: این آمار ارزشمندی است که نشان‌دهنده علاقه، تلاش و حساسیت‌های موجود در مجموعه شهرستان کاشان است که چنین پیشرفت‌هایی در زمینه میراث فرهنگی را رقم زده است.

ادیب اذعان داشت: شهرستان کاشان از شهرستان‌های ریشه‌داری است که باعث افتخار استان و کشور بوده و بر اساس آمار و ارقام در بسیاری از حوزه‌ها حتی پیشروتر از مراکز استان‌های کشور است. 

وی در ادامه از برگزاری دوره‌های مختلف آموزش کوتاه مدت صنایع دستی برای بیش از یک‌هزار و 650 نفر از جوانان هنرجوی کاشانی خبر داد و گفت: حضور این تعداد جوان کاشانی در کلاس‌های آموزشی نشان از علاقه کاشانی‌ها به هنرهای سنتی و صنایع دستی دارد. 

این مسئول همچنین از صدور 14 هزار کارت شناسایی و مجوز اشتغال و کار هنرهای سنتی، صنایع دستی و مشاغل خانگی در استان اصفهان خبر داد و گفت: این افراد بر اساس بیمه هنرمندان و قالی‌بافان به شرط اشتغال در فعالیت‌های صنایع دستی و محدودیت سنی 50 تا 55 سال، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

ادیب یکی از ویژگی صنایع دستی در استان اصفهان را نسبت به سایر استان‌های کشور، اشتغال به کار درصد بالایی از آقایان در کارگاه‌های صنایع دستی استان اعلام و عنوان کرد: بر خلاف استان‌های دیگر کشور که بانوان بیشتر در کارگاه‌های صنایع دستی اشتغال دارند، در 87 درصد از کارگاه‌های صنایع دستی استان اصفهان آقایان مشغول به فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین از تعهد آموزش 4 هزار نفر علاقه‌مند به صنایع دستی در سال جاری در استان اصفهان خبر داد و گفت: در صورت تخصیص 100 درصد اعتبارات این تعداد علاقه‌مند موفق به آموزش صنایع دستی می‌شوند.

ادیب همچنین یادآور شد: در استان اصفهان به طور متوسط سالانه یک‌هزار نفر در زمینه هنر سنتی و صنایع دستی آموزش می‌بینند.

وی اعتبارات سالانه صنایع دستی استان اصفهان را بالغ بر 4 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار حتی در صورت 100 درصد تحقق، برای استان اصفهان با 22 شهرستان تابعه که هر یک از این شهرستان‌ها کمتر از شهرهای بزرگ مرکز استان‌ها نیستند بودجه ناچیزی است.

ادیب با تأکید بر توجه به مسائل فرهنگی صنایع دستی، یکی از اولویت‌های مهم این بخش را توجه به مسائل اقتصادی صنایع دستی اعلام کرد.

وی متذکر شد: در صورتی که به مسائل اقتصادی توجه بیشتری شود صنایع دستی استان این توانمندی را دارد که ضمن اجرای عدالت اجتماعی، اشتغال‌زایی، ارزآوری و کارآفرینی، بسیاری از مشکلات موجود شهرستان و استان را در بحث اشتغال برطرف و به توسعه پایدار شهرستان کاشان و استان کمک کند.

انتهای پیام/2406/خ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول