اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی بجنورد‌:

ترمزهای چینی مهم‌ترین عامل آلودگی بجنورد است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی بجنورد از ترمزهای چینی خودروها به عنوان مهم‌ترین عامل آلودگی این شهر یاد کرد.

ترمزهای چینی مهم‌ترین عامل آلودگی بجنورد است

سیداسماعیل سیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده ترمزهای چینی خودروها به خاطر غیر استاندارد بودن منشأ آلودگی هواست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر واردات قطعات خودرو اعم از کاربراتور، اگزوز و باک از چین به افزایش آلودگی هوا در شهرها دامن زده است، افزود: مسئولان مرتبط برای جلوگیری از آلودگی‌های بیشتر باید تدبیر کنند.

به گفته سیدی، طبق بررسی‌های انجام شده 70 درصد آلودگی‌ها منشأ خودرو، 20 درصد صنایع و 10 درصد نیز سوخت منازل است.

وی با بیان اینکه خطر آلودگی بیشتر هوا در بجنورد جدی است، اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی شهر بجنورد و قرار گرفتن در یک کاسه، یکی از دل نگرانی‌های بسیار مهم مسئولان برای سال‌های نه چندان دور، افزایش آلودگی هوا است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی بجنورد افزود: شهروندان ورزشکار صبح‌های زود هاله‌ای از آلودگی را در قسمت شمال شهر از دوراهی کشتارگاه جدید تا پلیس راه از شمال شرقی تا شمال غربی شهر در فصل پاییز و زمستان مشاهده کرده‌اند.

وی اظهار کرد: به طور معمول با بالا آمدن خورشید و گرم شدن سطح زمین، آلودگی هوا صعود کرده و در اثر جریان هوا از کاسه شهر خارج می‌شود.

سیدی گفت: در شب‌های سرد و بلند پاییز و زمستان اینورژن یا وارونگی دما اتفاق می‌افتد که این حالت پایداری و در نتیجه آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: شهروندان به منظور حفظ سلامتی خود و جلوگیری از آلودگی هوا باید حتی‌الامکان فاصله منزل تا محل کار و سایر سفرهای کوتاه درون شهری را پیاده طی کرده یا از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی بجنورد اظهار کرد: باید ریه‌های تنفسی شهر که همان فضای سبز است با استفاده از درختان مناسب و مفید توسعه یابد.

این مسئول ادامه داد: پارک یا جنگل دوبرار با عنوان کمربند سبز باید تا پارک جاوید گسترش یابد زیرا که وزش بادهای غالب از غرب به شرق است.

وی گفت: احداث پارکینگ طبقاتی به تعداد مورد نیاز، تمرکز‌زدایی مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز ارائه خدمات درمانی و ارزاق عمومی از مرکز شهر به نقاط مختلف در حواشی شهر از طریق ارائه تسهیلات هنگام صدور پروانه توسط شهرداری برای تشویق و ایجاد انگیزه در افراد و استقبال از طرح یاد شده و اولویت‌بندی در بازگشایی معابر برای رفع گره ترافیکی در مرکز شهر ضرورت دارد.

سیدی همچنین انتقال صنوف آلاینده و مشاغل مزاحم بر اساس اولویت به خارج از شهر و محل تعیین شده و احداث هر چه سریع‌تر تقاطع غیر همسطح چهارراه شهدا را نیز از دیگر اقدامات برای جلوگیری از آلودگی هوای این شهر عنوان کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی بجنورد تاکید کرد: در هوای آلوده خردسالان و افراد مسن از منازل خود خارج نشوند.

وی افزود: هر انسانی در هر ساعت به 22 لیتر اکسیژن نیازمند است که برای تأمین آن باید در هر ساعت 500 لیتر هوا را استنشاق کند.

سیدی گفت: محیط دستگاه گوارش انسان اسیدی است و کلی از آلودگی‌ها در محیط معده از بین می‌رود، ضمن اینکه قدرت انتخاب هم دارد.

انتهای پیام/63002/ز40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول