اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

همزمان با انتقال تجهیزات راداری از «ماناس» به سفارت آمریکا در «بیشکک»

آمریکا به دنبال تغییر شیوه حضور نظامی در قرقیزستان است

خبرگزاری فارس: به باور کارشناسان، استقرار تأسیسات جدید در سفارت آمریکا در بیشکک با هدف انتقال سیستم‌ها و تجهیزات رادیو‌الکترونیکی از پایگاه ماناس به‌ این سفارت در صورت تعطیلی پایگاه آمریکا در سال 2014 می‌باشد.

آمریکا به دنبال تغییر شیوه حضور نظامی در قرقیزستان است

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سفارت آمریکا در بیشکک نسبت به‌ پخش خبر استخدام حدود 200 نفر نظامی مستقر در پایگاه ماناس به‌‌ عنوان متخصصین غیرنظامی در سفارت این کشور در قرقیزستان، واکنش نشان داد.

در اطلاعیه سفارت آمریکا آمده است: حدود 500 نفر کارگر که 400 نفر از آن‌ها اتباع قرقیزی می‌باشند به‌ ساخت تأسیسات جدید در سفارت آمریکا در بیشکک مشغولند و این تأسیسات باید تا سال 2014 آماده شوند.

در ادامه این اطلاعیه گفته شده است: این کارگران با شرکت ECC International که پیمانکار دفتر ساخت‌وساز خارجی وزارت امور خارجه آمریکا به‌شمار می‌رود، قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند و این موضوع هیچ ارتباطی با پایگاه ماناس ندارد.

حال این سؤال پیش می‌آید که چنانچه تأسیسات جدید در حال ساخت در سفارت آمریکا هیچگونه ارتباطی با اهداف نظامی این کشور و بخصوص بحث انتقال سیستم و تجهیزات راداری از پایگاه ماناس به‌ این سفارت ندارد، پس چرا در اطلاعیه یادشده از موضوع انتقال تجهیزات کاملا صرف‌نظر شده است؟

علاوه بر این، بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه قرقیزستان نیز نسبت به‌ این موضوع واکنش نشان داده و ضمن اعلام در اختیار نداشتن اطلاعات رسمی در این رابطه، از تأیید آن صرف‌نظر کرده است.

این مسئله در حالی است که کارشناسان معتقدند احداث تأسیسات جدید در سفارت آمریکا در بیشکک با هدف انتقال سیستم‌ها و تجهیزات رادیو الکترونیکی از پایگاه ماناس به‌ این سفارت در صورت تعطیلی پایگاه آمریکا در سال 2014 می‌باشد.

«دیمیتری آرلف» مدیر کل مرکز تحلیلی «استراتژی شرق-غرب» در بیشکک ضمن مصاحبه با رسانه‌های گروهی اعلام کرده است که چنانچه بحث انتقال نظامیان از پایگاه ماناس به‌ سفارت آمریکا واقعیت داشته باشد پس می‌تواند اینطور نتیجه گرفت:

اولا، آمریکایی‌ها از احتمال بروز هرج و مرج در بیشکک نگران بوده و نیاز به‌ تشدید حراست سفارت خود در قرقیزستان دارند. اگر فقط این موضوع مربوط به‌ نگرانی آمریکایی‌هاست، پس امری معمولی است چرا که پس از حادثه قتل سفیر آمریکا در لیبی ضرورت تأمین امنیت دیپلمات‌های خود در خارج برای واشنگتن از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

دوما، آمریکا می‌خواهد از طریق انتقال کارمندان و عوامل سیا و یا اطلاعات نظامی (وابسته به‌وزارت دفاع آمریکا) از پایگاه ماناس به‌ سفارت خود در بیشکک، آن‌ها را به‌ صورت بلند‌مدت در آنجا مستقر کند. شکی نیست که نمایندگان این 2 سرویس اطلاعاتی آمریکا در پایگاه ماناس مستقر می‌باشند.

آرلف در ادامه گفت که اقدامات سفارت آمریکا در بیشکک می‌تواند حاکی از آن باشد که در هر صورت پایگاه ماناس در سال 2014 تعطیل خواهد شد اما با این حال نمی‌توان تصور کرد که آن‌ها به‌ طور کامل بخواهند از این کشور بیرون بروند.

بنا به‌ گفته این کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه، در سال‌های اخیر در حدود 50 کشور دنیا شبکه‌ای موسوم به‌ Cooperative Security Locations ایجاد شده است که در اصل نقش پایگاه‌های کوچک نظامی آمریکا را اجرا می‌کنند و احتمالا قرقیزستان نیز یکی از آن‌ها خواهد بود.

این مسئله رسانه‌های قرقیزی و منطقه‌ای اعلام کردند که همزمان با این طرح دیپلمات‌های آمریکایی مشغول استخدام متخصصین پایگاه ماناس برای همکاری با سفارت خود در قرقیزستان می‌باشند.

به‌باور «الکساندر کنیازف» پژوهشگر ارشد انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه و کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه، چنانچه موضوع ساخت تأسیسات جدید در قلمرو سفارت آمریکا در بیشکک و جلب نظامیان به‌ عنوان متخصصین غیرنظامی تأیید شود، پس شکی نیست که صحبت از انتقال سامانه راداری آمریکا از پایگاه ماناس به سفارت آمریکا در بیشکک مطرح می‌باشد.

به‌اعتقاد کنیازف، آمریکا هنوز امید خود به‌ ادامه حضور نظامی در قرقیزستان را به‌ طور کامل از دست نداده و همانند دوران حکومت «قربان بیک باقی‌اف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان مشغول رایزنی با مقامات این کشور می‌باشد.

وی که با خبرنگار فارس در دوشنبه صحبت می‌کرد، گفت: از پاییز به‌این طرف آمریکا در مناطق جنوبی قرقیزستان فعال شده و از طریق سازمان‌های متعدد غیردولتی دست به‌ کار شده است تا در صورت لزوم بتواند به‌ هرج‌ومرج سیاسی و امنیتی در این بخش از وادی «فرغانه» دامن زده و این روند را در راستای منافع خود در منطقه قرار دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول