اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

آرزوها و عیدی‌های اهالی قلم در نوروز ۹۲/۵

ماجرای پولی که ناصر فیض را خوشحال کرد/ عید وقت کتاب خواندن نیست!

ناصر فیض ضمن آرزوی موفقیت برای مردم ایران‌زمین در سال ۹۲، به بیان خاطراتی از سال‌های گذشته همزمان با ایام نوروز پرداخت.

ماجرای پولی که ناصر فیض را خوشحال کرد/ عید وقت کتاب خواندن نیست!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، عید و نوروز که از راه می‌رسد همه چیز نو‌ شده و به دیگر گونه گونه‌گون می‌شود، این‌بار به سراغ شاعران و نویسندگان در ایام نوروز رفتیم تا بدانیم چه می‌کنند و چه چیز عیدی می‌دهند.

آنچه در ذیل می‌آید گفت‌وگوی فارس با «ناصر فیض» از این منظر است.

 

* ایام نوروز معمولا چه می‌کنید؟

دو کار مهم در ایام نوروز انجام می‌دهم که هیچ سال آن را فراموش نمی‌کنم، یکی رفتن دیدن پدرم است، تا پیش از این دیدن پدر و مادرم می‌رفتم اما چند سالی است که مادرم فوت کرده‌اند و تنها به دیدن پدرم می‌روم، او بیشتر در خانه است، گاهی بیماری‌هایی دارد که خودش نمی‌تواند جایی برود، بعد از دیدن پدرم به منزل «استاد محمدعلی مجاهدی» می‌روم، چون خانه ایشان نزدیک منزل پدرم است. حتما به دیدن ایشان می‌روم و کار مهم دیگرم زیارت حرم حضرت معصومه (س)است، در ایام عید با حضور بیشتری به حرم رفته و زمان خاصی را به این موضوع اختصاص می‌دهم. دو سه سالی است که پس از فوت مادرم بر سر خاک ایشان حاضر می‌شوم.

 

* دوست دارید در ایام نوروز کار ویژه‌ای انجام دهید؟

همین مجموعه‌ کارهایی که می‌کنم ویژه است، غیر از دیدار افرادی که باید به دیدنشان برویم، گاهی فراموش می‌کنیم که در این تعطیلات زمان خوبی برای دیدار از آنهاست، عید زمان شادی است و با آغاز طبیعت باید دلهامان را هم خانه تکانی کنیم، باید موضوعات و اعتقادات خوب را جایگزین کنیم؛ سال گذشته یادم می‌آید به قم رفته بودم، دیدن یکی از دوستانم که تصور می‌کردم دلخوری پیش آمده چند وقتی با هم رفت و آمد نداشتیم و قطع رابطه کرده بودیم؛ قم که رفته بودم یکی از دوستانم پرسید فلانی را می‌بینی گفتم: نه، پرسید چرا؟ گفتم اینطوری راحت‌تر هستیم، گفت پدر و مادرش به شهرستان رفته‌اند و اکنون در منزل تنهاست بیا به منزلش رفته و سری بزنیم، گفتم بریم، زنگ را زدیم و گویی کدورتی نبوده، تعجب نکرد و سلام و احوال‌پرسی کردیم و دوستی‌مان تا امروز ادامه یافت.

 

* چه رسم ویژه‌ای را از نوروز دوست دارید و آن را انجام می‌دهید؟

هیچ رسمی بهتر از دیدار نیست، چون در طول سال به حدی گرفتاری‌ داریم که با چند شغله بودن فرصت دیدار همدیگر را پیدا نمی‌کنیم، زمان کم می‌آوریم، از این رو عید فرصتی می‌شود که به دیدار دوستان و اقوام خود برویم. گاهی در این شهر تهران می‌بینیم که برادر از برادرش بی‌اطلاع است که این مسئله فاجعه‌بار است، یکی از ویژگی‌های ایرانیان مهمان‌نوازی است و در دین ما به آن سفارش شده، برای چنین ملتی ندیدن پدر، برادر و... فاجعه است. تا جایی که می‌توانیم باید به دیدار هم برویم حتی به تکرار.

 

* دوست دارید به نزدیکانتان چه چیز عیدی دهید؟

این رسم قدیمی از گذشته بوده؛ اما دیدار من با دوستانم بیشتر به صحبت سپری می‌شود، برای هم بیشتر حرف می‌بریم، اما چه خوب است وقتی حرف می‌بریم حرف‌های خوب ببریم، پدرم همیشه می‌گوید کاری کن دوستانت همیشه منتظر آمدنت باشند نه منتظر رفتنت؛ تلاش دارم اینگونه باشم اما گاهی موفق و گاهی ناموفق هستم، البته اگر وضعیت مالی‌ام در عید خوب باشد خیلی دوست دارم به بچه‌های فامیل و دوست عیدی بدهم، این کار را هم می‌کنم معمولا بخشی از حقوقم را عیدی می‌دهم و به این کار اختصاص می‌دهم.

 

* دوست دارید عیدی بگیرید؟

گفتند که نیکی و پرسش!! چرا دوست نداشته باشم؟

 

* بهترین عیدی که گرفتید چه بوده است؟

یک‌بار شب عیدی بود و شرایط خوبی نداشتم(به لحاظ مالی)، خیلی شرایط بدی داشتم به شکلی که برای خرید شب عید فرزندانم دچار مشکل شده بودم، در همین حین از یکی از انتشارات‌ها به من زنگ زدند که می‌خواهیم مجموعه‌ای 100 صفحه‌ای از شاعران منتشر کنیم و شما هم جزو لیست ما هستید، تا به عید نرسیده دیدم زنگ زدند که بیا حق‌التالیف خود را بگیر. موقعی این پول به دستم رسید که خیلی بیشتر برایم ارزش داشت، برکت که می‌گویند اینگونه اتفاق می‌افتد.

 

* بهترین خاطره خود را از نوروز بفرمایید؟

از نوروز بیشتر خاطره تلخ دارم.

 

* چه کتابی را در ایام نوروز می‌خوانید؟

قبل از ایام تعطیلات مدعی می‌شویم که در این ایام می‌خواهیم بسیار کتاب بخوانیم و تقریبا در 15 روز عید هیچ کتابی نمی‌خوانیم.

 

* چه کتابی را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنید؟

من پیشنهاد نمی‌دهم در ایام تعطیلات کتاب بخوانند، پیشنهاد می‌دهم در طی سال کتاب بخوانند. این 13 روز ایام عید مخصوص امور دیگر است.

 

* یک آرزو برای سال جدید؟

در سال جدید امیدوارم آن اتفاق‌هایی که باعث شده رضایت مردم جلب نشود و یا اتفاقاتی که باعث شده از آن آینده طلایی که تصور می‌کردیم عقب بیفتیم و.. هر عاملی که باعث بوده امیدوارم امسال آنها را نداشته باشیم، امیدوارم سال 92 اتفاقاتی رخ دهد که از ابتدای انقلاب تاکنون در سخنان و گفتارمان گفتیم و تایید کرده‌ایم، مردمی که اینقدر خوب و همراه حتی در سختی هستند به آرامش برسند، در خارج از مرزها تصور می‌کنند مردم به آخر خط رسیده‌اند اما باز مردم با یک حرکت نشان می‌دهند که نه اینگونه نیست، این تصور غلط است، وقتی مردم به این خوبی داریم باید بیش از گذشته به آنها توجه کنیم، همواره در پیام نوروزی مقام معظم رهبری اگر توجه کنید بخش عمده‌ای به مسایل فرهنگی و معیشتی مردم  اختصاص دارد؛ باید دست به دست هم دهیم تا سال خوبی داشته باشیم. حتی اگر به شعار هر سال توجه شود که متاسفانه در بسیاری موارد در حد شعار می‌ماند، اگر این موارد واقعا سر لوحه قرار گیرد، چه اتفاق‌هایی خوبی خواهد افتاد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول