اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

تلاش حرکت اسلامی ازبکستان برای بازیابی قدرت در آسیای مرکزی

خبرگزاری فارس: کارشناسان بر این باورند که هر چند ایدئولوژی حرکت اسلامی ازبکستان برای ایجاد خلافت در آسیای مرکزی قابل پذیرش نیست اما این جنبش در حال ایجاد اتحاد با سایر گروه‌ها و در تلاش برای بازگشت به دره «فرغانه» می‌باشد.

تلاش حرکت اسلامی ازبکستان برای بازیابی قدرت در آسیای مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس در دوشنبه، هرچند ایدئولوژی حرکت اسلامی ازبکستان برای ایجاد حکومت خلیفه‌ای در آسیای مرکزی رد شده است اما این حرکت در حال ایجاد اتحاد با سایر گروه‌ها می‌باشد.

این در حالی است که پیش از این، حرکت اسلامی ازبکستان بیشتر در پاکستان و افغانستان استقرار یافته بود تا در ازبکستان، و اکنون با توجه به خواست این گروه برای بازگشت به آسیای مرکزی کارشناسان این اقدام را تهدیدی فزاینده برای منطقه برمی‌شمارند.

پایگاه اینترنتی «فرغانه‌رو» در این رابطه آورده است که فعالیت‌های اخیر مرتبط با حرکت اسلامی ازبکستان در شمال و جنوب تاجیکستان و بی‌ثباتی در دره فرغانه و در امتداد مرز قرقیزستان و ازبکستان، بر افزایش تهدیدات در آسیای مرکزی دلالت دارد.

شبه‌نظامیان این حرکت علاقمند به بازگشت به دره فرغانه هستند و مشکل آنها سرمای زمستان است اما آنان سعی خواهند کرد تا افراد خود را در منطقه مستقر کنند.

«حکیم‌اف» یک مقام امنیتی ازبکستان تصریح کرد که استقرار تدریجی مجدد شبه‌نظامیان هم‌اکنون آغاز شده است که دستگیری‌های اخیر اعضای مظنون به عضویت در حرکت اسلامی ازبکستان در تاجیکستان نشانگر این مسئله است.

این در حالی است که دولت ازبکستان به طور کامل تهدید ورود این جنبش به این کشور را حس می‌کند.

اطلاعاتی در دست است که رهبر جدید گروه، «عثمان قاضی» در ماه ژانویه گذشته علیه جمهوری قرقیزستان اعلام جهاد کرده است.

علاوه بر این، مناقشاتی هم در ناحیه مرزی وجود داشته‌ است که اعضای سازمان‌های افراطی همواره از چنین اوضاعی برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند.

«صابرجان ذاکراف» دانشمند شرق‌شناس ازبک در این رابطه گفت که خطر سازمان‌های افراط‌گرای مستقر در کشورهای همسایه که روابط نسبتا تنگاتنگی با حرکت اسلامی ازبکستان دارند نیز کم‌اهمیت نیست.

از سوی دیگر، حرکت اسلامی ازبکستان به دنبال ارتباط گسترده‌تر با شبه‌نظامیان داغستانی، چچنی و سین‌کیانگ اویغور می‌باشد.

«لینورا یولداشوا» کارشناس علوم سیاسی نیز معتقد است ایدئولوگ‌های حرکت اسلامی ازبکستان به دنبال نقاط ضعف در وضعیت اجتماعی-سیاسی کشورهای منطقه هستند تا از این طریق مردم محلی را به سوی خود جلب کنند.

این کارشناس اظهار داشت: با وجود همه نگرانی‌هایی که سرویس‌های امنیتی ممکن است داشته باشند، باید تأیید کرد که اکثر مسلمانان در کشورهای آسیای مرکزی ایده ایجاد خلافت که حرکت اسلامی ازبکستان به دنبال آن است را رد می‌کنند.

وی افزود که اکثر جمعیت آسیای مرکزی خواستار یک حکومت مذهبی بوده و طرفدار شبه‌نظامیان نیستند زیرا دانش عمومی مردم ارتقا یافته است.

حرکت اسلامی ازبکستان جنبشی است که در سال 1998 به وسیله «جمعه نمنگانی» و «طاهر یولداش‌اف» پس از پایان جنگ داخلی تاجیکستان بنیان‌گذاری شد.

هدف این جنبش پایان‌دادن به دولت «اسلام کریم‌اف» در ازبکستان و ایجاد خلافت اسلامی در این کشور است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول