اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص: کابینه جدید نتانیاهو به وی اجازه استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را نمی‌دهد

خبرگزاری فارس: «بنیامین نتانیاهو» در حالی باید تا پایان هفته کابینه جدید خود را معرفی کند که حضور افراد میانه‌رو در ترکیب احتمالی کابینه، می‌تواند وی را در پیشبرد طرح‌های جنگ‌طلبانه‌اش ناکام بگذارد.

هاآرتص: کابینه جدید نتانیاهو به وی اجازه استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس پنج ماه قبل بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که بر سر موضوعات مختلفی چون حمله نظامی به ایران، قانون سربازگیری از جامعه مذهبی‌ها و بودجه ریاضتی با برخی اعضای کابینه با اختلاف مواجه شده بود، با هدف تشکیل کابینه‌ای یکدست و همراه با خود، پارلمان این رژیم را منحل کرد و دستور برگزاری زودهنگام انتخابات را صادر کرد.

انتخابات پارلمانی برگزار شد و ائتلاف «لیکود-بیتنا» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» تنها توانست 31 کرسی را در پارلمان جدید به دست آورد. هرچند که نتانیاهو با همین تعداد کرسی هم در انتخابات پیروز شد، اما او که به اندیشه کسب 45 کرسی و تشکیل کابینه‌ای کاملا همسو با خود پای به انتخابات گذاشت، مجبور شد برای تشکیل کابینه با مخالفان خود وارد مذاکره شود. «یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» که در انتخابات اخیر در جایگاه دوم قرار گرفتند، مهمترین مخالف نتانیاهو است که قرار است در کابینه وی حضور یابد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به همین بهانه مطلبی را به قلم «عاموس هارل» کارشناس با سابقه خود منتشر کرده و نوشته است که شرکای جدید نتانیاهو در کابینه به وی اجازه حمله نظامی به ایران را نمی‌دهند.

هارل در ابتدای یادداشت خود به ساختار کابینه اسرائیل اشاره کرده است. کابینه اسرائیل در دوره قبل 6 عضو ارشد (نخست‌وزیر، وزیر خارجه، وزیر جنگ، وزیر دادگستری، وزیر دارایی و وزیر امنیت عمومی)، 9 وزیر و 3 عضو ناظر داشت. تمام تصمیمات مهم و استراتژیک اسرائیل در همان کابینه کوچک 6 نفره که البته ممکن است در دوره جدید تعداد اعضای آن تغییر کند، اتخاذ می‌شود. اما بر اساس قانونی که در دوره قبل اتخاذ شد، هر حمله نظامی از جمله حمله به ایران باید در کابینه اصلی متشکل از تمام وزرا باید به تصویب برسد.

کارشناس هاآرتص در ادامه می‌نویسد: با وجود آنکه «بنیامین نتانیاهو» تقریبا در هر مجلسی که حاضر می‌شود از حمله به ایران صحبت می‌کند، اما به نظر می‌رسد تصمیم وی برای دادن یک پست ارشد در کابینه به «یعیر لاپید» رهبر حزب «یش عاتید» بر سیاست‌های وی در قبال ایران نیز تأثیر بگذارد. لاپید با شعار کاهش مشکلات اقتصادی برای طبقه متوسط به «کنست» (پارلمان اسرائیل) راه یافت، نه با شعار کشیدن خاورمیانه به یک جنگ منطقه‌ای. به نظر نمی‌رسد که لاپید در موضوع حمله پیش‌دستانه به ایران تا زمانی که تمام گزینه‌های دیگر امتحان نشده باشد، مطابق میل نتانیاهو رأی دهد.

«موشه یعلون» هم که گفته می‌شود قرار است به عنوان وزیر جنگ منصوب شود، در قبال ایران فرد میانه‌رویی است، همانطور که «زیپی لیونی» هم که در کابینه جدید وزیر دادگستری است، چنین دیدگاه‌های میانه‌ای در مورد موضوع ایران دارد.

هارل در بخش دیگری از یادداشت خود به بحث مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها پرداخته و می‌نویسد: هم یعلون و هم «نفتالی بنت» (رهبر حزب هبیت هیهودی) که احتمالا در کابینه جدید یکی از وزراست، دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌ای در قبال این موضوع دارند. اما به نظر می‌رسد که اگر آن‌ها باور کنند که این مذاکرات هیچ نتیجه عملی ندارد، آن‌ها هم با مذاکره با فلسطینی‌ها مخالفتی نمی‌کنند.

«بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه خود مجموعا 6 هفته زمان داشته که از این مهلت بیش از پنج هفته آن گذشته است. وی در این مدت باید می‌توانست با ائتلاف با دیگر احزاب تعداد کرسی‌های حامی خود در پارلمان را به بیش از 60 (پارلمان اسرائیل 120 کرسی دارد) می‌رساند. با وجود آنکه وی در این مدت تنها توانسته با حزب کوچک و تازه‌تاسیس «هاتنوعا» به رهبری «زیپی لیونی» ائتلاف کند، اما گفته می‌شود که دو حزب «یش عاتید» و «هبیت هیهودی» (که مجموعا 31 کرسی در پارلمان دارند) هم پذیرفته‌اند که با نتانیاهو ائتلاف کنند. در صورت صحت این گزارش‌ها، نتانیاهو احتمالا تا پایان این هفته رسما ترکیب کابینه خود را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول